Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1602 ggr
Virkan
0

Hamsterbur :(

Som ni har sett från andra trådar är min lilla Feline dräktig. Vi ska behålla många tjejer, alla om det går. Min lillasyster ska få två små tjejer, som hon ska ha i sitt rum. Vi har funderat på vad hon ska ha för bur, och då sa mamma att hon kunde ha nån av burarna som vi har, men inte använer. Problemet är att det är hamsterburar. Jag vet inte hur många gånger jag hr sagt att man inte kan råttor i sånna burar, men mamma lyssnar inte. Hon blir jättearg så fort det kommer på tal, och säger att om vi ändå har en bur, så ska man ju använda den.. Jag vet inte vad jag ska säga för att få henne att ändra sig.. :(

Hon envisas med att säga att den buren är gjord för fåglar, för den är ovanligt hög för att vara en hamsterbur, men när vi köpte den fick vi med fyra hyllpan och fyra rör, som inte ens råttor kan ta sig igenom. Hur skulle det kunna vara en fågelbur?

Så nu ska två av Felines ungar bo i en hamsterbur de (förhoppningsvis) tre närmaste åran.

Jag säger gång på gång att det inte funkar, men hon lyssnar inte som vanligt…

(ville bara skriva av mig lite, blir så arg och ledsen..)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Crapsurraren
3

Kolla burmåtten med burräknaren och visa din mamma att den inte är laglig. Visa också vart i lagen det står. Sen kan du ju också visa henne länkar härifrån gällande hamsterburar och försök förklara att det faktiskt är en stor storleksskillnad på en hamster och råtta (du kan ju jämföra med tex att två människor skulle trängas i ett förlitet rum) Bli inte arg eller trotsig för då slår bara föräldrar dövörat till. utan utbilda dom istället och förklara vad som kan hända helt enkelt. Sätt ut hamsterburen på blocket och fiska efter en ny här billigt eller på blocket med dom pengarna. Annars säger du helt enkelt att din syster inte får några om hon inte lär sig sköta dom korrekt.

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

Fridborg
0

Vi hade en hamsterbor storlek XXL till våra första råttor, men då fungerade den mer som ett hus, den stod alltid öppen och råttorna fick springa omkring. Nu är den sjukbur. Men att låta råttor bo permanent i en är bara trams.

Som nr 1 säger så står det på Jordbruksverkets hemsida vad en råtta ska ha, och bara för att det är de minsta måtten betyder det inte att det är det optimala för råttan, ju större desto bättre självklart!

Varför inte föreslå att sälja buren och köpa en stor voljär alla kan bo i, spelar det jättemycket roll att din systers bor i just hennes rum? (De väsnas något fruktansvärt på natten, jag som bor i etta kan inte stänga in dom och vaknar ofta, det kan du ju annars säga…. ;) ).

Men lycka till i alla fall! :)

Ratlings
0

#2 Det beror helt på hur van man är vid ljud och hur ljudkänslig man är. Jag bor också i en etta och jag och min sambo sover hur bra som helst trots dom små liven som leker rövare. Glad

Men jag tycker #1 kom med ett bra förslag, kolla måtten på burräknare och visa din mamma. Eller så får ni köpa en bur för egna pengar. :)

// Lise
When nothing goes right, go left!

Fridborg
0

#3 Jajo, var mer ett förslag :P

Men ja, what #1 said.

deeremf
0

ni kan väl kanskje kan se om det finns någon i hamsterifokus som kunde tänka sig att byta en hamsterbur mot ett fågelbur

hus-musen
10

Enkelt, ni behåller inga ungar!

Svårare än så är det faktiskt inte, hade du sålt ungar till någon annan utanför familjen som tänkt ha dem i en pyttebur? Troligtvis inte antar jag.

Eller så tar du burarna och säljer/byter dem mot en större bur.

Qui dormit, non peccat

Lancia
8

Jag håller med Husis här. Ingen lämplig bur - inga råttor. Svårare än så är det inte.

deeremf
0

#6 och #7

Förstår hur ni tänker, men ni tycker då hon ska ge bort och sälja så fort som möjligt?

Är inte det lite väl riskfyllt det också?

Och nu under dom 5 första veckorna då?

Lancia
0

#8, va?

hus-musen
0

#8 Instämmer oxå i va?

Qui dormit, non peccat

Vanniz
0

#8 Under dom första veckorna bor väl bäbisarna i samma bur som sin mamma?:P

Virkan
0

Alltså, jag har en bur som rymmer ca 12 råttor, och en som rymmer fyra. Sedan har jag hamsterburarna. Mamman och barnen ska den första tiden bo i den som rymmer fyra, sedan flytta in i den stora som jag har (pojkarna ska bo i den som rymmer fyra igen den sista tiden).

Den som rymmer fyra är en marsvins bur, så den kan hon inte ha råttorna i (eftersom den är låg), fast det är ju bättre än hamsterburarna i alla fall.

Jag ska behålla några tjejer, som ska vara i min bur som rymmer tolv. Jag har sagt till syrran att hennes ev. råttor kan bo i den buren med mina. Men nej, det vill hon inte.

I alla fall, tack för alla förslag! Jag ska kolla burräknaren osv. Men jag tror faktiskt ingen vill köpa hamsterburarna, de är snea och bukliga och lite rostiga (de går ju att använda, men de är inte så pass fina att någon skulle vilja köpa dem).

:)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Gurkmoln
5

Håller med #1.
Sen undrar jag, hur kommer det sig att det är din syster som bestämmer? Det är ju du som är "snäll" och ger henne råttor. Då ska hon väl kunna ta hand om dem på rätt sätt också? (Med det inräknat att de har en råttanpassad bur)
Om råttorna går ansvarsmässigt från dig till din syster så ska hon ju också uppfylla alla krav som ställs på en ny ägare. Så hade det funkat i min familj i alla fall.
Fast å andra sidan så är mina föräldrar medvetna om att jag är den pålästa och lyssnar på mig när jag säger hur djuren ska ha det, vilket är ett stort plus i sådana sammanhang.

Hur som helst så hoppas jag att det löser sig! Burräknaren borde hjälpa, och lagen därtill. Du har gott om belägg för att skaffa ny bur om du visar att den är olaglig.

"Ny bur eller inga råttor. Jag tänker inte låta några råttor leva under olagliga förhållanden. Då går de till någon annan" Eller något liknande. Lycka till!=)

Virkan
0

Nej, det är inte min syster som bestämmer, det är min mamma. Och mamma är på min systers sida. Hon har sagt att om jag ska hålla på att vara så tjurig (?) så får jag inte behålla några av ungarna själv.

MEN mamma sade nu lite senare (efter att jag tjatat på henne angående burar), att ungarna skulle bo i den buren när dom var små (den rymmer 2 råttor - väldigt liten, men inte olaglig - alldeles för lite för min smak i alla fall), och när de blir större ska de köpa en störra bur.

Jag är ledsen att jag drog upp en hel tråd om detta, haha , ni får förlåta mig c:

deeremf
0

#11 men dom måste ju av vändas från att vara i flock om man ska ge bort dom, eller ja med mindre man inte förväntar sig att någon vill ha hela bunten.

eller har jag förstått det helt fel nu? :P

hus-musen
0

#15 Ja du har förstått helt fel som det verkar. Det är lag på att råttor ska vara minst två för det första, och man måste inte vänja dem vid att vara i en mindre eller större flock. De är flockdjur och klarar det fint själva.

De första 4½ veckorna bor alla ungar tillsammans med sin mamma, sen innan 5 veckors ålder måste man sära på hanar och honor då råttorna blir könsmogna då. 
Honorna kan vara kvar med sin mamma såklart. Pojkarna får antingen bo själva eller med sin pappa, eller så får de flytta in i en annan hanflock.

Ingen seriös uppfödare säljer ungar som är yngre än 5 veckor och de ska väga minst 80 gram vid flytt.

Qui dormit, non peccat

deeremf
0

#16 aha, ja jag visste att man inte fick sälja råttor som var yngre än 5 veckor.

men men, tack för infon, man lär sig något nytt varje dag

Elinisa
1

Visst är det så att du nu har ensamma hanen Koda& en ensamma dräktiga Feline? Har du tänkt behålla honbebeisar som sällskap till Feline, hanbebisar som sällskap till Koda och två honor honor till din syster, eller har jag förstått fel? 

Kan inte din syster tänka sej att äga el ansvara för Kodas två kompisar (som då bor med Koda) Eller äga/ ansvara för Felines tjekompisar (som Feline kommer bo med) Tänkte, är det inte bättre att ha en hon- och en hanflock istället för tre flockar?

Dethär med buren.. Som en tillfällig lösning under tiden du bearbetar dina föräldrar till en större bur så snart som möjligt kanske ni kan montera ihop den buren för fyra råttor med några av hamsterburarna.. Har sett trådar här på RiF då man monterat ihop tre hamsterburar till en större bur. :-)

Virkan
0

Ja, Koda är ensam.. Usch, jag känner mig så hemsk… Det var verklige inte meningen att varken han eller Feline skulle vara ensamma…. Ni får inte tro att jag är en dålig råttägare för det … :'(

Koda ska flytta till en bekant till mig som har några hanar (vill inte har fler tjuvparningar bla). Jag ska behålla kanske fyra honor eller fler (har ju en ganska stor bur)..

Jo, det var smart! Att sätta ihop flera burar.. Om man sätter ihop dom två hamsterburarna jag har, så rymmer den fyra råttor ungefär tror jag..

Erika89
2

#19 Jag tror inte att någon ser dig som en dålig råttägare, inte jag iaf! Du försöker ju lösa situationen som har uppstått och ur min synvinkel så sköter du det bra! 

*kram*

Elinisa
0

#19 Håller med #20. Kan inte heller tänka mej att någon tycker du är en dålig råttägare. Är man 14 år& föräldrarna bestämmer det mesta, ingen egen inkomst& inget körkort så är inte saker gjorda i en handvändning. De som inte är där själva har varit där en gång. Det har framgått att du inte hade för avsikt att låta råttorna vara ensamma, så hoppas du inte uppfattade min fråga som kritik, för det menade jag verkligen inte! Nä, jag blir glad av att läsa om ditt engagemang& intresse att lära dej, för att kunna göra så bra som möjligt för dina djur. Finns många med större möjligheter att påverka situationen, som hade gjort betydligt mindre ansträngning än vad du har gjort.

Virkan
2

#20, 21

Tack, era ord värmer verkligen <3 Jag har haft så dåligt samvete över det här med råttorna, men allt verkar bli bättre nu (förutom att en bebis måste uppfosta ett gäng bebisar - men man får se det på den ljusa sidan)! Jag hoppas Koda kommer trivas med sina nya vänner, och Feline med sina barn.. Nu gäller det vara att uppfostra ett gäng råttungar och sedan hitta hem åt dem.. :) Men tack åter igen, jag vet inte vad jag skulle göra utan er på RiF :)