Kliar sig
Mina råttor (speciellt nemi) har börjat klia sig något fruktansvärt, men jag har gått igenom pälsen på alla flera gånger utan resultat.
Nån som har en idé på vad det kan vara, är det vanligt att råttor kan ha typ foderintolerans eller liknande som hundar?
≧◔◡◔≦

nja, alltid troligast att det är skabb, skabb syns inte i början men när den syns så är det små små sår först och sen ruvor. Behandlas med stronghold tror jag. Och tror det är receptbelagt men är inte säker.
skulle ju kunna vara underlaget i buren också, vad använder du?

De kan ju vara allergiska, men det är ovanligt och det skulle i så fall vara väldigt konstigt om det drabbade alla råttorna.
Om du inte ser några kryp eller sår i pälsen så kan det vara skabb. Skabbdjuren kan man inte se med blotta ögat och de behöver inte heller få sår av det, iaf inte i förräns det har gått ett tag.
Så jag tycker att du ska ringa veterinären och beställa tid för en undersökning. Vissa veterinärer tar skrapprov (det kostar lite mer), medan andra veterinärer behandlar mot skabb direkt om de anser att det är mest troligt att det är skabb. Du har rätt att välja om du vill att veterinären ska ge råttorna sprutor, eller om du vill få medicin utskriven och behandla själv hemma. Det kostar mer om veterinären ska ge sprutor och så måste du dessutom komma tillbaka två gånger.
Daydreams, jag använder tidningspapper kombinerat med "toalätt"
Har ju förvisso fått hem en nykomling, men hon ha också blivit behandlad med stonghold innan leverans….
≧◔◡◔≦
zimzon, jo jag tycker helt klart att alla blivit drabbade av NÅGOT och skabb skulle ju kunna matcha.
Alla tre kliar sig mycket mer än vad som är normalt.
Ska nog iaf ringa och rådfråga en vet/djursjukvårdare.
Tack för svaren båda två.
≧◔◡◔≦