Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1719 ggr
Vanniz
0

Zooplus!

Hejsan, tänkte höra med er här på forumet! Jag ska köpa mig några råttor men först en bur då.. Så jag tänkte beställa en stor bur på zooplus men skulle vilja höra med er som köpt burar därifrån eller andra saker, Vad kostar frakten hit till sverige? Står att man får frakten gratis över 700 kr gäller det i sverige med då?:) tacksam för svar!

Lamina
0

Frakten är gratis, och det går snabbt!

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Vanniz
0

Åh vad bra! då blir det att beställa hem en bur då :) Vilken tror ni är bäst? Vill ha en stor bur:)

Lamina
0

FT är en bur som många rekomenderar, den är stor, billig och bra. Men jag tycker den är lite väl klumpig (trots det har jag 2 stycken), så om du har råd så tycker jag du ska köra på en RSD. Vill du ha en mindre bur kan jag rekomendera Jenny. (funderar lite smått på varför om slutat sälja FT på .com och Furet XL helt och hållet, men det kanske kommer tillbaka…)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
0

Fördelen med FT'n är att den är så stor, det är massa utrymme för råttorna att röra sig på. Men den är rätt så djup, vilket vissa ser so ett problem vid städning och när man ska inreda. Nedre buren kan vara svår att inreda eftersom det inte finns "takgaller". Dessutom tycker jag att det går åt lite väl mycket bottenmaterial till buren.

RSD är den ultimata råttburen enligt många. Det går att öppna hela fronten så man kommer åt bra i buren och den är lätt att städa och inreda. Nackdelen är att bottnarna består av galler med plastlådor på som råttorna lätt biter sönder. Dessutom kan kiss rinna ner imellan kanten på lådorna och själva burgallret. Men man kan ju alltid ta bort dom och lägga borris-mattor på gallret istället.

Jenny buren är en lagom stor bur om man bara vill ha 2-3 råttor (det brukar alltid sluta med fler…). Enda problemet med den är att det bara finns 2 luckor som båda är rätt små. Jag är faktiskt förvånad att burtillverckare ännu inte har förstått vilket h*****e små luckor är för djurägare…

Det finns också en bur som heter Furet XL, även om den inte finns på zooplus just nu. Det är i princip en halv FT, och enligt mig mycket smidigare. Jag ville ha en XL, men beställde en FT som jag sen använde som en XL eftersom jag fick med myckket mer inredning då.

//Lamina

Vanniz
0

#4 Bra fakta! Lutar nog mest för mig åt FT'n då, Hur många råttor får man ha i en sån stor bur? Och vad tycker du är bäst tjej eller kill råttor :)? tänkte beställa hem en bur nu och sen köpa råttorna efter sommaren.. Eller så väntar jag med buren och ser om dom får in nya :) Och jag förstår att det är jobbigt det här med städningen om det inte är stora luckor :/

Lamina
0

Enligt lagen får du bara ha 10 råttor i en FT. Där räknas nämligen bara bottenytan, höjden spelar noll roll. Inte räknas den andra botten heller, om jag förstått det hela rätt. Men om man går enligt burräknaren's mått så kan du ha 17 råttor däri (så länge inte länsstyrelsen knackar på för inspektion Tungan ute). Själv tycker jag 6-7 råttor per burdel är absolut maxantal, så mer än 12-13 råttor skulle jag inte ha i en FT. Men sen är jag väldigt snål med hur många råttor jag tycker får plats i en bur.

//Lamina

Fjordell
0

Rekommenderar verkligen FTn jag med, har nyss köpt en från zooplus och är dönöjd. Men som Lamina säger, det är lite klurigt när den är såpass djup som den faktiskt är, men kan man pressa sig in genom luckorna så är det inga problem. Flört Jag har 6 flickor i min FT, och så snart jag kan ska jag köpa en till FT som jag tänkt ha mina framtida hanar i, när det nu blir, haha. Men jag är nästan säker på att du inte skulle bli besviken om du köper en FT.

Tänk bara på att den är såpass otymplig att den kanske inte går igenom vissa dörröppningar. Hos mig får den precis plats som tur är, men kan tänka mig att det kan vara klurigt i vissa lägenheter, beror lite på. Glad

Vanniz
0

#7 haha okej, men man får väl packa upp buren när man får hem den? eller får man hem dom så stora? Jag trodde att man får sätta upp dom själv när dom kommer hem? heehe:P

Men en sak som jag har tänkt på nu ett tag ska jag ha han eller hon råttor? Har verkligen besluts ångest:( vad rekommenderar ni?

Fjordell
0

#8 Man bygger ihop buren själv när den kommer, så det är ingen fara där, haha :)

Det beror lite på vad du är ute efter. Honor är lite mer aktiva, mindre i storleken och luktar ofta inte mycket alls. Hanarna brukar vara lite lugnare och mysigare, större till storleken men revirmarkerar ofta. Har ingen ork att ta det mer invecklat än så just nu, men det är väl de största skillnaderna :)

[134643]
0

Sen har hanar en påse nötter också, som kan vara lite småäckliga för vissa personer :)

Annars brukar ju det avgörande vara ifall man vill ha stora mysklumpar eller mindra aktiva små saker. Sen självklart finns det små, aktiva hanar och stora, lata honor också. Men generellt så är hanar myshögar och honor brukar mer vara galningarna som springer runt :)

Vanniz
0

#9 tack så mycket för faktan!:)

#10 Okej men vad svårt det är att bestämma sig :/ Vill ha en mysig råtta men endå inte jätte lat vill att råttan ska vara lite nyfiken iallafall och komma till buren när man öppnar osv :) Vill ha både och men kan bara ha någon av dom just nu!

[134643]
0

Alltså det är inte så att honor är helt osociala och skiter i allt vad människor är. Jag har två tjejer. Den ena kan man tyvärr inte ha i soffan då hon hoppar ner och ska på upptäcksfärd. Hon får vara i mitt sovrum och busa. Den andra tjejen däremot är mysig! Hon får vara med i soffan, och det slutar med att hon somnar innanför tröjan. Så inte alla tjejer är duracellkaniner :)

Prata med en uppfödare och be om att få hälsa på. Bekanta dig med både honor och hanar, kolla vilka liner uppföderen avlar på, och framförallt så kan uppfödaren säkert hjälpa dig lite i dina funderingar :)

[Alenzi]
0

Jag rekommenderar lätt RSD! Har aldrig förr varit så nöjd med en bur, verkligen en investering. Dessutom är andrahandsvärdet rätt högt.

Min erfarenhet av honor är att de kan bli nog så mysiga, jag har en tjock liten knastertant som helst av allt bara vill ligga innanför tröjan och ploppa ögon :) Men jag tror det har med åldern att göra också, mina råttor hade i alla fall eld i baken när de var unga, men har lugnat ned sig rejält på äldre dagar.

Vanniz
0

#13 okej jag kanske ska spara ihop till RSDn då, Så den är värd pengarna :)? Vill ha en enkel stor bur för mina råttor som jag ska köpa:D

[Alenzi]
0

#14 Jag tycker i alla fall den är värd varenda krona! Den är dyr, men samtidigt så är det underbart att kunna öppna hela sidorna vid städning och att den står på hjul och lätt kan flyttas. Det är en riktigt rejäl bur; problemet med många andra av den traditionella plastbotten-med-gallertypen är - som jag ser det - att om botten går sönder så är det kört. Och det kan gå fort, om man har en gnagglad råtta eller otur och tappar botten när man skrubbar den. Jag har bara två råttor i min RSD, men de utnyttjar varenda kubikcentimenter. En annan fördel, som jag utnyttjat i samband med ohyrebehandling och en misslyckad introduktion, är att man kan dela av buren på mitten (i höjdled) och få två separata utrymmen.

EmelieGustavsson
0

vad skulle den kosta i svenska pengar? :)

Vanniz
0

3200 kr typ om inte jag räknar fel? :P

[Alenzi]
0

Ja, strax över 3200 kr inkl frakt om du beställer från zooplus.dk.

Vanniz
0

över 700 är frakten gratis står det väl :O?

EmelieGustavsson
0

men finns det ingen svensk sida? :o

[Alenzi]
0

#19 Ja :)

#20 Nej :P

(men alla zooplussidor är bra, har själv erfarenhet av .com och .de)

[lucke]
0

RSD´n finns även till extrapris hos PWSS om man inte vill beställa från utlandet http://www.pwss.se/product.php?productid=9384&cat=1683&page=1

Vanniz
0

Ni som har råtter kan inte ni lägga upp bild på dom så man ser jämnförelsen mellan hona och hane på storleken :)?

Vanniz
0

En fråga till, Skickar zooplus Dk hem varorna direkt till dörren? om det är en foret tower med? Läst runt lite och på vissa ställen står det att varorna kommer fram till dörren och att vissa har haft krångligt med att hitta sina varor när dom har kommit in till sverige.. tacksam för svar:)

Verra
0

#24 Ja, du får dem hem till dörren! OM du inte väljer något annat alternativ. När min bur befann sig på postterminalen så ringde dem och frågade hur jag ville göra. Jag valde hem till dörren och då kom den dit dagen efter;)

Jag kommer inte köpa en endaste bur till med plast delar. Det suger stenhårt när råttorna gnager sönder bottendelen till FT så att man måste hålla på och laga och ha sig, det blir fult och har råttorna väl börjat gnaga så slutar dem inte heller. Känns lite som att kasta pengarna i sjön. Så jag funderar just nu på att köpa en sån här: http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/chinchilla_bur/283061 Sätta lite plexiglas längst ner som skvätt skydd och sen lär den hålla för evigt!! ;)

Vanniz
0

#25 haha okej vad bra! Men jag som har hört så mycket bra om FTn :O Håller på att kolla runt lite efter burar är bara rädd att man betalar så krånglar det med paketet när det kommer till sverige :/  Menmen man får väl prova :D en fråga om några burar..http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/chinchilla_bur/186908 den eller http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/chinchilla_bur/257175 om dom funkar bra att ha till råttor :) ananrs blir det en FTn fast vill nog helst ha en FT :$

Crapsurraren
0

#26 skulle inte rekommendera länkarna i ditt inlägg genom att galleravståndet är 2.5 och 2.3cm vilket dom flesta rådisar kan rymma igenom

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

Vanniz
0

#jaha okej men då kör jag på en ft :) men är det bökigt när buren kommer till sverigie?

[1UpShroomish]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#27 Jag har http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/chinchilla_bur/257175

och en utav mina lyckades komma ut men efter det han ingen försökt igen, men visst galleravståndet är ganska mkt men för mig funkar det.

#28 Nej det går förvånansvärt snabbt, tog bara 3 dagar att få hem min :D hela vägen fram till dörren!

Vanniz
0

Åh vad skönt att dom kör fram till dörren!! :D Men man kan väl bara betala över internet? inte faktura eller? Tänkte betala me swedbank :)

[1UpShroomish]
0

Jag betalade via Paypal och det är någonting jag verkligen rekomenderar, fick snabbt, säkert, den omvandlar automatiskt till SEK och Zooplus fick in betalningen samma dag så det gick jävligt snabbt :)

Vanniz
0

okej, Nu kanske jag låter tjatig osv.. Men en till sak jag undrar, Jag är 16 år och jag undrar om det funkar att beställa från zooplus.dk under 18 år? Har swedbank VISA. Annars får jag ta mammas kort och ge henna kontanter..håller på att läsa lite om paypal vissa verkar tycka att det är bra menas andra inte tycker det :/

Cederin
0

Paypal är verkligen supersmidigt. Rekommenderas.

Medarbetare på Naglar och Hår

Vanniz
0

Ingen som vet?

Ilya
0

#32 Står det inte på hemsidan då? Brukar ju vara 18 årsgräns på i princip alla nätshopsbutiker..

[Alenzi]
0

#34 är väl bara att testa och se om det går?

Kan förresten intyga att paypal är smidigt och pålitligt, har använt det väldigt många gånger på olika hemsidor.