Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 698 ggr
Erika89
0

Stressmjäll?

Kan råttor få stressmjäll så som hundar?

Anledningen till att jag frågar är för att min ena flicka mjällar lite ibland. Och hon är rätt stressad när hon är utanför buren (har haft dom i en vecka)
Hennes syster har inte mjäll och är inte heller lika stressad..

Tacksam för svar

Erika89
0

Ingen som vet?

hus-musen
0

Nej råttor får inte stressmjäll vad jag vet.
Många tycker att lus-ägg ser ut som mjäll, så jag hade gissat på ohyra faktiskt.

Qui dormit, non peccat

Erika89
0

Men tycker det är konstigt att bara den ena har det i sånna fall? Eller? 

Åj, trist att köpa hem råttor med ohyra..
Måste man till vetten för att få medel eller finns det nåt receptfritt som funkar? Finns ju till hundar :P

hus-musen
0

Nee det är inte konstigt, oftast så visar sig ohyra först på den råtta som har sämst immunförsvar.
Om den andra är i bättre skick så kan det ta längre tid. :)

Gå till veterinären och be om stronghold, en droppe i nacken så är det klart sedan. DU behöver inte städa eller något extra. Alla råttor måste behandlas även om de inte visar något.

Qui dormit, non peccat

zickan
1

Ohyra är vanligt.

Men tät päls som de inte lyckas rengöra själva kan bli lite mjällig. Torr hud kan mjälla. Fel diet/allergi kan ge mjäll.
Ofta om brukar det hjälpa att ändra kosten. Kanske tillsätta lax/groddolja eller annat högt på omega 3.
Mjällen kan ligga på huden men när du tar ut och hanterar henne så kan det dra sig upp från huden så det syns.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

Annat tips är att ta med henne i badrummet när du duschar. Ångorna kan återfukta hud och hjälpa till med luftvägarna. Sett det tipset flera gånger på utländska sidor. Men om det verkligen fungerar på mjäll vet jag inte.
Men det är knep till efter man tagit reda på om den har ohyra ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Erika89
0

Okej, då börjar vi helt enkelt med vetten och utgår från det :P

Tack för alla svar :)

Erika89
0

Förresten av ren nyfikenhet, hur mkt kostar stronghold? :P