Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 774 ggr
Cederin
3

Sparkonto / Buffert

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är ju väl känt att det är bra att ha undansparade pengar åt rådisarna. Har ni någon buffert / sparkonto åt era råttor? Hur sparar ni och vad är pengarna till? Bara veterinär eller annat?

Jag har ett sparkonto där jag lägger 200 kr i månaden som bassumma. Sedan om jag har extra mycket pengar så kan det bli någon hundring extra in. Pengarna är i grund till för veterinärbesök, men också sparande för bättre bur i framtiden och småsaker som kan behövas akut.

Hur gör ni? Glad

Medarbetare på Naglar och Hår

Crapsurraren
0

Jag lägger undan allt från 100-500 i månaden beroende på ekonomin. Jag sparar enbart till veterinär kostnader. Alltså oförutsedda avgifter både för råttorna och mina 3 katter. Allt annat köper jag då och då när det är reor eller så (sputnikar, hyllplan, leksaker etc)

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

chelona
0

Jag har ett sparkonto jag för över på om det blir över i slutet av månaden(vilket det oftast blir en 1000-2000 spänn), som jag sedan har som festival/körkort/veterinär/extrapeng typ. Har alltså inget regelrätt veterinär/råttkonto, istället har jag det kontot(som jag inte tagit ut från sedan augusti).

I övrigt är jag bortskämd med ett enormt fondkonto jag kallar mina panikpengar. Jag pillar alltså inte på dessa pengar alls, det är bara en fallskärm för om allt skiter sig. Om jag började pilla på dem skulle de troligast försvinna kvickare än kvickast, så bäst är det att aldrig tänka på dem.

Jag har hittills haft råd med veterinär, mat, hyra, internetshopping och fika på skolan med mitt vanliga konto(räknat på den enda månaden jag behövt besöka veterinär, Besöket kostade visserligen bara 500, men hade haft råd med mer också) och ändå kunnat föra över cirkus tusen till sparkontot.

Jag kanske har haft en bra pengauppfostran ändå, vad mina föräldrar än säger om hur slösaktig jag är.

💣

hus-musen
0

Har inget råttsparkonto, men pengar ordnar sig ändå om det skulle vara så att råttorna behöver det.

Qui dormit, non peccat

pellepojken
0

Jag har ett kuvert med ett par tusenlappar i som en liten buffert för veterinärskostnader om så behövs. Så slipper kostnaden  för ev behandling o mediciner komma som en överraskning    Glad

[lucke]
0

Försäkrade råttor i kombination med gott ekonomiskt sinne = finns alltid pengar om nån behöver besöka vet

zickan
0

Har inget sparkonto kvar åt djuren. Allt gick till min hund före året. Har inte brytt mig att spara. Brukar alltid lösa sig. Har lätt att ringa föräldrarna och be om lån eller be syrran om det är nära löning.
Låter illa att jag som är 27 lånar av mamsen. Men så har det alltid fungerat. Jag får aldrig pengar och har aldrig fått. Jag får låna och jobba/betala av. Den dealen lär jag ha så länge de lever.
ligger på runt 14000 i skuld till min mor i dagsläget för veterinär vård. Har en livstid att betala av på, så den har haft en tendens att öka lite ^^

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

OttoIsTheShit
0

har ett sparkonto för mig och råttorna :) lägger in ett par tusen varje månad.

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

pellepojken
0

# 5   Det där med  försäkring för råttor, vill du vara bussig o berätta hur du lyckats med det ? Jag pratade med ett bolag för några år sen o dom trodde att jag höll på o larvade mig i telefonen. Kanske något nytt nu ?    Glad

[lucke]
0

#8 Då har det nog ändratsTungan uteVet att både Agria och Sveland försäkrar råttor- mina är försäkrade hos Sveland (lite lägre avgift osv än Agria) Här kan du läsa mer: http://www.sveland.se/djur/main/default.asp?id=5&subid=33&langID=1 src="http://rattor.ifokus.se/js/lib/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif" alt="Glad" title="Glad" />

pellepojken
0

#  9  Det var som tusan !  Tackar-Tackar   Glad

[lucke]
0

#10GladDock blir det dyrt att försäkra om man har många råttor…

pellepojken
0

# 11 Ok, men det kan kännas tryggt. Ska ta reda på lite mer o räkna lite. Glad

:holmgreen:
1

Jag är bara 15 år, så om jag skulle behöva akut pengar skulle jag få hjälp av mamma och pappa, men jag har ett sparkonto utöver mitt vanliga konto. Dit åker alla pengar som jag inte vill ha på kortet, det känns lite sådär att gå runt med 7 000 en vanlig dag. I alla fall, det blir ganska mycket pengar ändå, stora delar av lönen osv. Så… de pengarna går till bland annat råttorna och kaninerna :-)

[lucke]
0

#12 Jo, det känns ju tryggt om man nån gång skulle råka ut för något kostsamt. Kanske kan du deala fram mängdrabatt om du har många rådisar?

pellepojken
0

# 14  Smart,det tänkte jag inte på. Jo,jag har ett helt gäng här så det är ju av betydelse på avgiften. Tack ännu en gång.    Glad