Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 595 ggr
Braun
0

Pengar..

Jag har just nu en råttbur som jag verkligen inte tycker om. Den är exakta måtten och verkligen inte speciellt klätter vänlig. Jag hade för brottom när jag skaffade min råtta, det håller jag med om.. Så, nu vill jag ha en ''halv'' furet tower om ni förstår vad jag menar. Som kostar 1500 kr. Jag ska betala 1000 kr själv och mamma 500.. Men hur fasen får man ihop 1000 kr? Jag får 200 kr i månaden. Och jag orkar inte vänta 5 månader.. Och dessutom, mår inte min råtta bra i sin bur så vill fixa fort.. Och om någon här säljer så säger jag att jag bor i skåne. Så, hur fasen fixar man 1000 kr på snabbaste sätt? Är 14 år, så jobb är uteslutet-

mejamylove
0

Sommarjobb! Jag fick ihop 5000 under 4 veckor, när ja jobbade på en marknad.

Och då var ja bara 12 kan jag ju oxå tillägga :) (alltså förrförra året) :P

zickan
0

Snabbaste sättet är tyvärr jobb. Kan ju be familj, släktingar osv om du kan göra hushålls arbeten och få en slant.

Jag fick alltid 100:- från att vika tvätt. 20:- per fönster som putsades. 100:- klippa gräset. växeln över om jag handlade åt mina föräldrar.
Nu när jag flyttat ut så kan jag ta lån ifrån dom vid akuta behov. Kanske du med kan. Ta ett lån som du senare jobbar av i hemmet. Eller låter kanske din mamma ta de 200 i 5 mån och du får pengarna i handen med en gång

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Braun
0

1: Hur fan fixar man sommarjobb..? Haha..

2: Kan ju tillägga att min familj inte är världens rikaste. Kommer från polen så har bara, mormor, morbror, moster, moster, mamma och mormor här i sverige. Och ingen av dom har direkta pengar.. Förutom min morbror och moster.. Båda två har barn.. Men hur ska man fråga om '' tjänster '' jag kan ju inte bara '' Kan jag passa din unge så kan jga få 100 kr? '' Typ haha..

Fisfia
0

Ett tips är ju också att kolla begagnatmarknaden också. Man kan ofta köpa begagnade burar betydligt billigare än nya och spara mycket pengar på det. Har du kollat blocket och zoonen? Men det är klart, om du har bråttom och absolut vill ha just den modellen är det ju inte säkert att just den finns tillgänglig just nu.

Du kan ju säkert sälja buren du har nu också och få igen lite pengar där.

chade
0

sätt upp lappar i kvarteret/ på ica om att du kan rasta deras hundar för en liten slant!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Braun
0

#4: Åh blir så glad för alla svar.. Zoonen? Vad är det för någonting? Och jo, självklart har jag kollat blocket.. Men som sagt min mamma är inte så villig att hjälpa till så mycket. Så hon kör bara i skåne området och hittade inga billiga burar där heller..

Fridborg
0

Eftersom du är under 18 så är det föräldrarna som ska ha det yttersta ansvaret för din råtta (som förhoppningsvis bor med en kompis?).

En "halv furet tower" är en Jenny-bur och du kan säkert hitta en begagnad till ett vrakpris :) 1500 tycker jag är mycket för en Jenny, som högst kostat 1200 på de ställen jag sett.

Men om du bar har två råttor finns det ändå stora burar du kan köpa.

Den här tillexempel: http://foderbud.se/112,rÅttbur-svart.html kostar 899, har själv haft den och den är helt okej. Beror ju lite på vad du bor också men annars är zooplus.dk billiga och de har fri frakt.

Blocket är ju annars bäst att sitta och leta på :)

Braun
0

#5: Så sant.. Men bor i en väldigt liten by.. Blir inte det pinsamt? Eller äsch?! Skitsamma, alltid för min råttis.

Braun
0

#7: Nej.. Jag har bara en råtta. Men ska skaffa en till så fort min lilla Bamse blir frisk.

Den där zoonen har jag aldrig hört talas om men ska kolla lite på den nu.

Fridborg
0

#9 Zoonen och zooplus är olika saker, zoonen är lite likt råttor i fokus och zooplus.dk är en säljsite :)

Okej, vad kul att höra. Bra att du inte skaffar fler när en är sjuk :)

mejamylove
0

#3 Jaa du, de var en bättre fråga :P  Jag har ju ganska tur eftersom min moster o hennes familj jobbar med marknadsbranschen :P Men sätt upp lappar o sånt i kvarteret o skriv att du söker extrajobb så är det nog någon som nappar :)

Braun
0

#3: Ska försöka det men som sagt bor verkligen i en liten by.. Men bor fakiskt 15 minuter från Kristianstad.. Tror du jag kan sätta upp '' lappar'' där också?

Fridborg
0

#12 Den har väldigt brett mellan gallret, inte bra för bebisar :)

chade
0

TS vart bor du någonstans? jag bor i skåne jag med och kanske vet någon som behöver hundpassning?

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Braun
0

15: Tollarp. Kan även ta mig till Kristianstad.

Braun
0

15: Pma mig! :)

Braun
1

Men herre min kristus! Är det gratis frakt på zooplus.dk?

För seriöst Jenny buren jag vill ha kostar 1500 i affär och 799,00 på zooplus.. Svimmar..

Fridborg
0

#18 Yes det är den :) Inte långt kvar till din drömbur alltså ;)

Braun
1

Får verkligen cpryck här hemma haha.. Jag älskar er herregud..

Fridborg
0

#20 Haha ja, det är nära halva priset. Be om en månadspeng i förskott och passa en hund för en hundring så är du där :P

Braun
0

Och kollade på den här råtträknaren på ratpower.. Kan ha upp till 5 råttor i den buren.. IIiIIIHHH lycklig.

Du, fridborg. Kan du pma mig? :O

Fridborg
0

#22 Visst, om vadå? :P