Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 965 ggr
kitzony
0

Oseriös Avel

Jag har märkt att vissa har blivit "bannade" och fått inläggen borttagna p.g.a oseriösa avel, men min fråga är då.. Vad är oseriös avel? Jag förstår ju till en viss gräns vad oseriös avel är men vill gärna få mer insikt i vad folk tycker är oseriöst inom rått avel. Är det oseriöst att endast gå efter en färg/täckning och strunta i livslängd och beteende? Eller?

Vad tycker DU är oseriös avel?

(Sätter tråden i Avelsetik, vet inte om den ska vara där eller i Avelsrådgivning.)

Jagmed
0

Oj inte visste jag det var så viktigt med dessa djur.. Menar okej om man vill leka gud o skapa vissa saker men detta var lika konstigt som att man har viss avel på hundar för att skapa ett utseende som passar dem… Sedan att djuret inte kan röra sig det är sak samma…

kitzony
1

1# Kunde inte låta bli att fnissa lite åt det sista du skrev, fick en sån obscen bild i huvet. Nej usch, förstår såklart att det exemplet jag skrev är ett tecken på oseriös avel. Men oseriös avel…. En amatör t.ex som avlar på sina kära råttor för att hon tycker dem är så söta och goa (men har inga kunskaper inom avel). Är det också oseriös avel? Vill lixom veta hur folk har lyckats blivit borttagna ifrån RIF för oseriös avel. :o

Jagmed
1

Problemet som jag ser överlag med människans logik är att det handlar så mycket om personliga åsikter…

Jag har vuxit upp på stuteri, vi hade varmblod ( travhästar) pappa var noga med att ge dem rätt mat, rätt träning i lugn takt för att låta djuren få växa ifred, stora hagar utan massa lera. En familj som älskade dem… Det gick ganska bra med dem de drog in några 100.000 inte mer ( inte så mycket i trav)

Vår granne hade med travhästar med små hagar, han idiotkörde med dem allt vad han hade o var de inte bra nog fick de inte mat… Hans hästar var alltid stressade och nästan farliga på banan då de kasta till o med av en kusk.. Hans hästar sprang in ett par miljoner. Vilket är bra även i trav…

Kan vara så att avel kan också bygga på vilket mål du har med djuret… Hur det är skapt och liknade…

hus-musen
4

Oseriös avel är att avla på allvarliga fysiska defekter som skadar råttan, att inte ha den minsta kunskaper om råttor, inte kunna hantera råttor, inte ha ett hum om födslokomplikationer, använda råttor som slit och släng-djur, kulla för att djuren inte ser ut på ett specifikt sätt eller göra sig av med djur som personen inte får sålda bara för att kunna ta flera kullar, strunta i djuren så fort de lämnat uppfödningen och aldrig följa upp vad man fått fram, avla på djur med aggressions/dominansproblem, strunta i att ge veterinärvård vid behov mm.
Och säkert hundra saker till som jag inte orkar skriva just nu.

#3 Djurplågeri blir för mig aldrig seriös avel, oavsett djurart.
Vi människor har ett ansvar att ta hand om våra djur på bästa sätt, kan man inte det så ska man inte ha några punkt slut.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
3

Alla kan göra misstag, man är nyörjare och kanske inte vet om SRS´s rekomendationer. Då kan man ju säga att man borde läsa på, men vissa kanske inte ens vet om att SRS finns. Dessa människor menar oftast bara väl.

Oseriös avel för mig är när man vet att man gör ett dåligt val, parar alldeles för unga/gamla råttor och när man vet om extrem skit bak i ledet. När man vet att djuret/djuren är aggressiva och föder upp enbart i vinstsyfte.

Sedan ska man alltid få förklara sig varför man gjort ett mindre bra val utan att få en arg mobb efter sig. Man kanske har ett speciellt syfte bakom just den aveln. SRS har ju rekomendationer, inte regler huggna i sten.

Så tycker jag i alla fall. Seriös avel för mig är när man ser till djurens och framförallt ungarnas bästa.

hus-musen
1

Fast SRS betyder inte seriös avel per automatik, och det finns massor med människor som klarar av att läsa information angående avel utan att någonsin hamna på SRS hemsida. 
Man kommer väldigt långt med lite sunt förnuft.

Qui dormit, non peccat

Allamej
8

Dom som blockats är sådana som ensvist tar kallar sig omplaceringshem och avlar på djuren för att sen sälja ungarna med olika priser beroende på hårlag och öronplacering.

Sen har vi dom som avlar på manx, svanslösa råttor

Nakna råttor är också en sak som vi inte tillåter folk att sälka för vi inte står bakom aveln.

Dom som säger att dom är tacksamma för våra råd och sen gör tvärt om, massor med gånger.

Och ett höjdarsätt att bli blockad på är att hota med polisanmälan på mig eller någon av mina medisar. Det medför omedelbart skrivförbud.

Oftast är det dom som är ovanstående som hotar med polis när dom sen får sanningen slängd i ansiktet, svart på vitt att dom gjort fel.

Om man är ödmjuk och tar till sig det folk säger åt en så blir man väl mottagen, är man tvärtom så blir folk arga eftersom man leker ju med våra favoritdjurs liv.

Ödmjukhet och att ta till sig det folk säger är nyckeln till ett gott forum.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[Emma--]
1

Men folk blir väl inte avstängda av den anledningen? Det finns antagligen någon annan anledning om man blir avstängd härifrån. Som att man bryter mot reglerna.

Fridborg
0

#6 Jag tog SRS som ett exempel för att det är många här som går efter dem. Googlar man kommer man dessutom in på deras sida på toppsökningar.

Nämde inte SRS med i vad jag tycker e oseriös avel och att man inte är seriös bara för att man följer dem, oseriös avel för mig är precis det jag skrev i just den kolumnen.

Sen självklart som du skrev, att avla på naket och manx.

Men jag kan tycka att det är en stor dubbelmoral när det gäler naket, ingen vill veta av det och jobba emot det, men när det kommer ungar går de åt som smör i solsken.

Jagmed
2

Måste fråga er som blockar och er som tycker ni gör rätt är det inte en miss mellan er? Har ni inte båda samma problem? Ena anser en sak är rätt andra aner det är fel, det är att säga samma sak men på ett annat sätt.

Sedan polisanmäla har väl alla rätt till? I ett öppet samhälle så har vi fått den rättigheten, skall man straffas för det? Då är man fel ute tycker jag.. Det är en rättighet i samhället till o med skyldighet ibland…

hus-musen
0

#9 De går inte åt till folk som är mot nakenavel vad jag vet utan snarare till andra. Annars är de hycklare, och det gillar jag inte.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
3

#11 Jag anser inte att jag är en oseriös råttägare för att jag ägde en dubbelrex, det är snarare personen som födde upp honom som är oseriös. För mig var det självklart att han skulle hem till just mig och inte random person från djuraffären.

Känner till flera personer jag tycker är riktigt bra med sina råttor som även har dubbelrexar, men att medvetet avla på dom är oseriöst. Är väl till och med flera uppfödare som haft dubbelrexar (men som de inte själva fött upp). Skulle man banna personer som haft en och som anses vara oseriös blir nog den här sidan ganska tom.

Till alla: Förstår att många här inne är väldigt seriösa och känner väldigt mycket för sina djur och andra råttor, men att jaga folk med högaffel för att de inte kan precis allt är löjligt. Folk som är nybörjare ska kunna våga fråga utan att bara få massa pekfingrar, ofta vill folk mest bara väl. Vet att jag själv flera gånger reagerat på vissa kullar som lagts ut här, så jag är visst själv lite skyldig och ska inte kasta den första stenen, men just när det gäller avel kan jag tycka att alla, inklusive jag, här inne kan ha en öppen och trevlig ton mot alla som vill bidra med någonting bra, och vi klarar detta genom att vara öppna och trevliga mot varandra :)

Hallonblad
2

Oseriös avel är när man inte avlar med råttan som djurs och råttvärldens bästa i sinnet. Punkt.

Att avla på sin råtta bara för att man vill ha söta bebisar är oseriöst. Att avla på sin råtta för att man vill tjäna pengar är oseriöst. Att avla på en för ung eller för gammal råtta är oseriöst. Att avla på en sjuk eller defekt (inkluderar här naket mm) råtta är oseriöst.

Att färgavla på råttor och helt förbise temperament och/eller hälsa är helt klart oseriöst. Likaså att inte bry sig om var ens egenuppfödda råttor hamnar och hur de mår efter att man sålt dem.

Att däremot färgavla på friska, trevliga råttor med bra stam och livslängd, och samtidigt se fram emot att få söta bebisar som man sedan ska kunna sälja till trevligt råttfolk, och förhoppningsvis kunna träffa på en utställning eller två (eller i vart fall få några mejl om per år) - det ser jag inget oseriöst med.

Men så är det min åsikt och inte nödvändigtvis "det enda rätta".

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

hus-musen
2

#12  Vem har sagt något om du är seriös eller inte? Det hör ju inte ens till frågan eller svarar på det jag skrev.
Om man nu är emot nakenavel så köper man inte en naken råtta och stödjer aveln. 

Det är som att säga att det är fel att stjäla och i nästa sekund gå in och snatta på affären.

Qui dormit, non peccat

Allamej
0

Hus.musen, du svarar dig själv.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Fridborg
2

#14 Att köpa eller inte köpa är ju det eviga dilemmat. Nu råkar jag faktiskt veta vart nakenfisen kom ifrån även fast han var köpt på djuraffär och det var ren skär olycka.

Det kan faktiskt stå för dig om du inte vill köpa en, men det är många här inne som anses vara seriösa som haft en eller fler, punkt.

Och det är dubbelmoralen du precis beskrev jag tog upp; jag är emot nakenavel men anser mig inte oseriös för det. Lynscha mig bäst du vill. Personligen skulle jag inte sätta en nakenfis till världen, men det är levande djur vi pratar om. De är defekta och att överge dom vore ännu värre; först föda upp dom och sedan överge dom. Jag tycker om dom och det står jag för. Jag tycker om alla djur. Låser vi in personer med Downs i en garderob? Nej, nu för tiden vet vi bättre än så. Rätt dåligt exempel, men det var det jag kom på på flyern.

I slutändan kommer det ju till att vi alla har olika åsikter om saker och ting, vi får helt enkelt försöka komma överrens och vill man inte stötta något så gör man det inte.

kitzony
0

Tack för alla svar! Skapade tråden av ren nyfikenhet och ville lära mig mer om avel för kanske eventuellt framtida planer.(låååååångt fram) Glad

hus-musen
0

#16 Vadå lyncha, snacka om att övertolka lite väl extremt.. 
Jag har inte nämnt något om oseriös, det är du som drar upp det hela tiden.

Går inte  att jämföra med downs, det är inte så att folk med flit skapar barn med downs syndrom vad jag vet.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

#18 Ja, jag är ett hormonmonster, mina övertolkningar löper amok över hela forumet.

Jag skrev ju att det var en dålig jämförelse, men hur vi än vrider och vänder på det är dubbelrexarna med varianter defekta, men fortfarande vid liv. Att inte stötta ett liv är för mig otänkbart.

Om alla bestämde sig för att inte avla fram dessa skulle vi ju såklart inte ha några. Men ibland blir det skumt, för jag råkar veta att min nakenfis föräldrar inte var rexar. Ibland händer det helt enkelt. Ska vi inte ta hand om dem då?

Annars kan vi ju avliva varenda dubbelrex som föds, speciellt dom som inte varit meningen.

Allamej
0

Skärp er nu! Tonen ska vara sådan att ni skulle låta eran 5-åriga lillasyster/dotter läsa det ni skriver.

wintermynta
1

Oseriös avel är när man som uppfödare hela tiden ifrångår sina etiska värderingar. Visst kan man ändra sig men man har ändå vissa grundvärderingar som man aldrig ruckar på. För mig är det tex att kulla.

Oseriös avel är även att sätta sina egna egoistiska behov framför råttans väl och ve.

Oseriös avel är att inte ta ansvar för sin linje och att göra skillnad på råttor med olika bakgrund. Vet en del som avlar på zooråttor men väljer att inte regga dom för att dom inte är lika mkt värda som dom med bakgrund.

Oseriös avel är att inte dela med sina kunskaper om linjen/linjerna i rädsla för att stå i dåliga dager.

Listan kan göras hur lång som helst egentligen.