Borrismattor
Borrismattorna från ikea verkar så bra när folk pratar om att ha dem i buren.
Ni som har dessa som bottenmaterial, har ni något mer än bara det?
Jag tänkte på det här med klumpfot, blir det inte för hårt eller så?
Tacksam för svar :)
//Ebba
"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"
Jag har bara borrismattor. Brukar lägga in lite tyg i korgar och sådant, som oftare hamnar på botten då mina råttor rycker ut dem ^^
Jag har inte hört att det skulle bli för hårt för dem, i sådana fall tycker jag att det är värre med t ex toalettströ som bottenmaterial.

Har borrismattor över hela botten, på hyllor etc, sedan lite toalådor med strö här och där.
Jag har borris endast och fleecefiltar till gosgömmorna, funkar finfint. Bara att duscha av när de blir skitiga, inga konstigheter,
Jag har borrismattor på botten, sedan har jag lite tidingspapper som de kan boa med och några fleece filtar. :)
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
Tack för svaren, ska snart skaffa råttor och det får bli borrismattor i bottnen då :)
En annan snabb fråga oxå.
När man ger dem ägg, ska man koka dem eller låta dem vara "råa"? :)
//Ebba
#5 Man ska koka dem, rå äggvita är inte bra för dom, men du kan låta skalet vara på när du kokat dem så får de något roligt att göra när de ska ta sig in i det :)
#6 okej, tackar :)
//Ebba
Borris är grymma faktiskt. Billiga, bekväm för deras tassar, suger upp kiss och luktar ändå inte möken och går att tvätta enkelt i maskin. What not to like :p
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/
Kört dessa i 2 månader nu. Super nöjd. Mer pengar på kontot. Ende är att jag avskyr och tvätta :-P
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
jag kör på borris också på alla plan i buren. Har ett ombyte med såna vita badrumsmattor från ikea också, tycker nästan de funkar bättre i min bur men den är ju så himla stor så måste ha två borrismattor på varje hyllplan för att det ska täcka. Sen har jag tonvis med tyger och skräp där inne, de verkar tycka det är mysigt iaf :) har en toalett på varje hyllplan också med hampaströ förresten.
Lycka till med råttorna! :)
Borrismattor ja, dom var verkligen underbara! Undrar varför jag slutade med dom..? Ja just det, orkade inte synka städningen med tvättstugetiderna! Kanske skulle börja med det igen nu när jag själv kan bestämma när jag vill tvätta. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag är ful och byter ofta. rullar ihop alla skitiga och lägger i en påse jag kastar ut på balkongen. Sedan går den ligga där och fyllas på tills det är dags för tvätt.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#9 Hahah toppen! :)
#10 Okej, är badrumsmattorna lika bra? Tackar! C:
#11 Haha :'D
#12 Så blir det med allt här hemma oxå, det får ligga i blåaikeakassar tills det är överfullt och man har tvätttid ^^
//Ebba
Borrismattorna är mjuka för fötterna, dock inte så stötdämpande men råttor är ju så spänstiga så det går bra. :)
Jag har tidningspapper underst sen dörrmattor överst och eventuellt lite tyg på ställen de kissar extra mycket på.
jag har bara mattorna på hyllplan och i deras ''fågelbad'' :) va för jobbigt att försöka få dom att passa på botten XD
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
Tänkt börja med borris mattor jag med.
Hatar det är sabla klippandet som blir när man måste klippa ut tidningsformar å lägga på hyllorna. Får bli borrismattor på hyllorna. Klippa ut en del så det finns för 2 veckor frammåt så man kan tvätta. De har ju redan sin egna tvättkorg så vad tussan….
Borris skulle vara perfekta om det inte var för att mina honor kissar ner dem väldigt snabbt- då stinker de verkligen. Det är fräscht i nån dag, sen börjar det bli ofräscht. Jag tvättar mina i 60 grader för att få dem riktigt rena- då slits de snabbt och krymper dessutom. Men man kan inte begära så mycket för 4 kr…
#14 jag tycker dom är super! :) mycket mjukare också ^^ Sen tuggade min gammeltant på borrismattorna, men badrumsmattorna rör de inte av någon anledning. :) fast sen går det nog inte klippa i dom som det gör med borrismattorna, vilket kan vara negativt om man har mindre hyllplan :/
Jaså, det låter ju toppen som ni säger, blir att testa det när buren kommer hem då! :)
#18 ja, kan tänka mig att handdukarna "snörar" upp sig fort om man klipper i dem.. :)
//Ebba
#15,16 Bara man har en bra sax så går det jättebra tycker jag. Tidigare kände jag som du, att det var hopplöst, sen skaffade vi en ny sax och nu är det som att klippa i tyg! :)
Jag förstår inte hur ni kan säga att det är så bra! :P 3 råttor i en jennybur (bredd*djup*höjd) 80*50*80. DET STINKER EFTER TYP EN DAG!
hur ofta byter ni botten i buren täckta av borrismattor? :) Mina råttisar kissar väl lite härs och tvärs men bajsar bara i toaletten så vet inte hur jag skulle kunna toaträna dem mer… :P
#21 jag har 4 hanar och kan ha borris mattorna i upp till 1 vecka innan det ens börjar lukta. Men det kanske är individuellt. Min bur är 100*54,5*90. Skulle dock vilja ha ett strö av något slag ändå för jag fullkomligt avgudar lukten av trä/skog :p så i nya furret towern blir det strö iallafall i en av lådorna
//Ellie
#21 jag har två töser i en jennybur och har borrismattor som underlag. Jag storstädar 1 gång iveckan och byter mattorna, och då har dem inte ens börjat lukta. Dem både kissar och bajsar i lådan, måste ha väldigt renliga töser 
Vi använder borrismattor, endast, och det funkar bra! Har bara haft det någon dag visserligen, men hittils så har det gått bra haha :P Luktar ingenting än iallafall. Råttorna verkar gilla det också, dock gnager dom litegrann och man hittar små luddbollar här och var från mattan, haha.
Hahah , :)
//Ebba
Jag fick hem mina råttor för en vecka sen och jag har sånna liknande mattor från Jysk. De funkar toppen! men när jag tvättade dem så "försvann" hela den där tjocka botten. Så det var bara som tyget på ovansidan kvar.. Men vi ska köpa nya och "handtvätta" i maskinen. se om det funkar… :)
/Mvh Nova
Kaninerna och råttorna.
htto://novaasv.blogg.se
http://hoppkanin.blogg.se
Oj, är dem lika mjuka och så? :)
//Ebba
Tänkte höra med er hur ni tvättar era borris mattor? Min kompis och jag ska till ikea imöra så hon ska köpa hem de. Hon får ju sina små bebbar nu under veckan. Hon är ju inte så mycket inne här o skriver har jag märkt så jag gör de åt henne 
Hon vill ju helst tvätta dem i badkaret eftersom hon bor i lägenhet så är de lättast så.
Vad använder ni för medel? tvättmedel eller så?
// Stephanie och hårbollarna 
jag tvättar aldrig mattorna. jag använder dem en vecka sen kastar jag och köper nya 
#29 hmm ja de kan man ju förstås göra, de e ju inte så dyra ^^
Jag tvättar mina i badkaret då och då. Slänger ner mattorna och tar ungefär ett mått tvättmedel sen drar på med så hett vatten som det bara går och låter dom dra i det med lite fläckborttagning. Fungerar superbra och mina kissar nästan aldrig på mattorna längre.
//Ellie
#31 okej va bra :) då kan hon strö på lite tvättmedel (: hon sa själv att hon får köpa nya ibland ändå ^^
Ja efter ett tag blir dom slitna :p men jag gillar när man tvättat dom någon gång så dom blir jättemjuka åt råttorna hehe
//Ellie
Kan någon lägga upp en bild på sin bur med borrismattan i, ja förstår lixom inte helt vad ni menar med bottenmaterial o grejer (trögfattad) Har ni bara mattan på botten eller typ strö och/eller handukar under?
En bild på min bur som jag hade för 1 år sen. Den var nystädad, så det fattades lite inredning, men då se man mattorna så mycket tydligare. Alla hyllplanen och botten bestod av galler med mattor på.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#35 Söt bild :3
#36 Tack! Väldigt snyggt :P