Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1778 ggr
mickro
0

Tips fort!

Nu har min ena råttkille blivit dunderförkyld. Han låter helt täppt i näsan och andas med öppen mun, ser ut som han knappt får luft… :(

Någon som har några tips? alternativt har någon medicin som jag kan få köpa? Har verkligen inte råd att åka till veterinären akut en söndag..

min stackars kille..

Fridborg
0

Ett tips jag fick när en av mina rosslade va att sätta honom i en transportbur och sedan ta honom till badrummet och ge honom ett ångbad, dvs stänga dörren och låta duschen vara på på det varmaste så det blir massa ånga i rummet och låta honom vara där ett tag. Det hjälpte min killes symptom litegrann faktiskt, men råttan kan inte vara där inne fär länge och det går inte att ta ut den för snabbt för då blir det en temperaturchock så dörren ska vara öppen en liten bit så den varma och kalla luften får blandas långsamt.

Samma princip som när en människa är förkyld och andas in ånga under en handduk :)

mickro
0

tack, håller faktiskt på att leta efter lilla buren så jag kan ta in honom där. jag hoppas han blir lite bättre iaf…

zickan
0

Köp kan jang och droppa i vattnet, ge ljumet roiboost te.
Ge ångbad. Böka tid till vetten så fort du kan få komma in i morrn

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Virkan
1

Är han täppt i näsan? Då kan du väll prova att snyta honom genom att du placerar din mun över hans nos, och suger till. Då kan snoret släppa.. men man kan få i munnen om man har otur. ^^

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Fridborg
1

#4 Alltså…… xD

zickan
0

#5 stämmer tyvärr. vidrig sanning på vad råttägare kan göra.. fniss

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Fridborg
0

#6 Skulle bara göra det i såna fall om råttan va på kanten av liv och död… FY xD

Lancia
1

Gör det alltid när dom e snoriga :)

Fisfia
0

#6,8 Hur hårt vågar man "snyta dem"? Är rädd att man ska skada deras små luftvägar.

OttoIsTheShit
0

jag försökte med att ''snyta'' dom men det hjälpte inte eller så var jag för försiktig :P haha mysigt

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

mickro
0

han dog tyvärr efter en timme.. och hans ena burkompis blev dålig imorse och gick bort efter två timmar. testade allt och hade bokat tid till veterinären, men han dog på vägen dit. :(

hemskt att förlora två av mina bäbisar på så kort tid. Gråter

nu har jag iaf fått medicin för dom två som finns kvar. så jag hoppas det fungerar och att dom klarar sig.

Aldrig varit med om en förkylning som har kommit så fort och att dom avlider efter några timmar. Kan det vara något annat? hoppas medicinerna fungerar iaf.

hus-musen
1

Det där är ju klockren lunginflammation när en råtta andas med munnen och kippar sådär. Då är det mycket akut, inte alltid man kan rädda dem då för det har gått för långt.
Då har de antagligen haft sjukdom en längre period med kanske svaga symtom, det tar ett tag för full lunginflammation att utvecklas.

Qui dormit, non peccat

mickro
0

#12 bara den ena råttan har nyst, och han lever fortfarande, dom andra har inte haft några symptomer alls. det är det som är det konstiga..

hus-musen
0

#13 Finns en del virus, men som sagt, de flesta är med smygande symtom.. 
Men om jag vore du så skulle jag ha strikt karantän efter medecinering och undvika kontakt med andra råttor utifall i ett par veckor.
Har du träffat några andra råttor på senaste tiden?
Inga rinnande ögon, svaga rosselljud, blöta nosar, svullnader/knölar, kalla svansar/jättevarma svansar?

Qui dormit, non peccat

mickro
0

nej nu har jag två här hemma, så dom får krya på sig ordentligt.

jo jag träffar råttor rätt ofta. men får försöka undvika det nu i några veckor.

Nej inga såna symptom alls, bara på den ena som har varit lite snorig och rinnande ögon. men han lever fortfarande.

Trollhund
0

Du nämnde varma tassar som symptom, hur är det med kalla tassar?