Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 785 ggr
zickan
0

Stroke beteende?

För morgon trött för att tänka. Var vaken hela natten för att sova 2 tim och upp.

Haft lite neråt med en av mina äldre honor nu under veckan. Varit seg och frånvarande ett par dagar. Men har ätit och tagit sig runt i buren.
Har en tumör lr liknande på sidan, inte blivit speciellt stor ännu men den har växt. Början på året så vägde hon 507gram, vilket hon vägt i ett år snart. Varit frisk under sin livstid som varit. Men tappat 100 gram sista kanske 1½ månad. Är inte ens 2 år ännu. Var lite grinig för någon månad sedan och kunde naffsa till, inte så det gick hål men hon markerade om man kom med handen framför nosen på henne. Har inte introducerat något nytt på ett tag i buren.
Men sedan kom detta för ett par dagar sedan. Hon nyser inte. Blev orolig så jag chansade att ändå sätta på baytril någon dag sedan när hon började bli seg och kaggig. Ifall det var någon bakterie som spökade.
Höll på i buren för typ 5 timmar sedan, då åt och drack hon. Nu senare skulle jag plocka ned hängmattan för tvättning.
Min tant orkar knappt står upp. Hon tippar till lite åt sidan, orkar knappt gå framåt. Verkar helt frånvarande. Känns bara som ett tomt skal.

Började fundera på om hon drabbats av någon stroke? Eller med tanke på att hon varit lite små grinig, om tumören växer inåt. Gjort ont och nu tagit över?
Veterinär mottagningarna öppnar nu snart vid kl 8. Tänkte ringa och höra med dom vad de har för info att ge. Om de har någon akut tid åt mig. Dock inte så bra på råttor här i stan :-/.
Men jag börjar bli lite orolig på om hon kommer orka hänga kvar i livet tills vi kommit iväg mot veterinären.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Allamej
2

Håll henne, krama henne och låt henne veta att hon är älskad.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Anvariel
0

Usch…. Låter onekligen inte bra. :S

diddiman
0

lycka till, hoppas det går bra

hus-musen
0

Stroke kan det ju vara, tecken är ju viktminskning, ändrat beteende, förvirring mm.

Håller tummarna för henne!

Qui dormit, non peccat

[Glimmersråttor]
0

Det skulle kunna vara stroke, hjärntumör, tumörer inne kroppen, stängd livmodersinflammation mm.