Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 363 ggr
Msif_94
0

Ska jag..?

Hej!

Jag funderar och funderar hela tiden.. Tycker ni att jag ska skaffa råttor? Jag vill jättegärna men jag vet ju inte hur det är att vara råttägare.. Jag är också lite orolig för mina kompisar har inte ett dugg ''råttintresse'' och jag vet inte hur dem kommer tycka om mig sen när jag skaffar råttor.. Hur gjorde ni när ni skulle köpa? Jag behöver verkligen all hjälp jag kan få! ((Jag vill så gärna ha råttor! Tycker ni att råttor är ett bra husdjur?))

Absinthe
0

Råttor ligger på delad förstaplats med hund hos mig, det är de två bästa djuren jag vet.
När jag skaffade råttor var jag 12 år gammal, alla tycket usch tvi blä och allt det där man dagligen får höra för att man har råttor, men det är INTE så jag själv tycker om råttor, varför ska jag lyssna så mycket på andras okunskap? För de flesta som ogillar råttor vet inget om dem. Vill Du ha råttor så skaffar du dem till dig själv för att du har intresset, du skaffar dem inte för att imponera på vänner eller någon annan, så vad alla andra tycker om råttor är väl ganska oväsentligt? =) Eller har jag fel? Och skulle dina vänner inte gilla dem så får dom vara i buren när du är med dina kompisar. Jag har ändå mer eller mindre tvingat på mina vänner iaf att känna på dem, nu vill flertalet själv ha egna råttor… =)
Att vara råttägare är en fin känsla, man får så mkt av de små liven, du anar inte hur mysig en råttpuss är, eller hur kul det är när de springer innanför tröjan eller sitter i nacken och myser i håret, laga mat åt dem, klia dem i pälsen, aktivera dem med allt möjligt. Och är du bara villig att ge dem kärlek och ge dem en trivsam miljö så kommer du få så mkt tillbaka på dessa underbara liven.

Msif_94
0

Tack ! Du anar inte hur mkt det betyder för mej.. Jag vill ju så gärna ha råttor, men vill så ogärna att mina vänner ska titta snett på mej och så…Dem är livrädda för smådjur som råttor och möss. Det svåra är ju första gången när man ska berätta att man har råttor hemma.. Sen får det väl gå som det går antar jag..

Absinthe
0

Säg inget till dem, låt dem själv upptäcka det i så fall.. =) Då lär de bli nyfikna också, så kan du i så fall plocka ut dem så de får träffa dem.
Jag tycker inte att man ska bry sig så mkt om vad andra tycker, jag brukar göra allt för att inte vara som alla andra. För råttorna ändrar inte dig som person, en katt ändrar inte någon som person, det enda som händer är att man lär sig om djuret.. =) Med eller utan råttor är du samma människa, men samma människa med nya kunskaper om ett djur.
Dock är där inte en enda av de som känner mig som kan se mig utan att ha råttor. De förknippar mig med råttorna helt enkelt för att jag har det här stora intresset för råttorna. =)

The_Rat
0

Bry dig inte om någon/några, lyssna på dig själv istället :) Om du gillar råttor - skaffa dig det :)

Taci
0

Mina kompisar/familj tyckte också "usch varför ska du ha råttor?" ungefär.. men nu tycker alla om mina råttor jättemkt, och vill ta ut dom ur buren så fort dom kommer hit =) Dom har till o me skaffat en "favoritråtta" osv :) Och tycker du råttor verkar vara ett kul å intressant djur, så är det bara att slå till! :) Lär dig massor innan så kommer du inte ångra att du skaffade dig dom :)

Kleverin
0

Glöm inte att förankra idén om råttorna hos resten av familjen bara, för de kommer bli en familjeangelägenhet.. du måste ha en stor bur och massa tillbehör och det tar plats i lägenheten/huset. råttor är underbara, fick min första av mina föräldrar (det var familjens råtta, vi hade alla hand om den) när jag var 7 ungefär och råttorna har hängt med sedan dess, men det är viktigt att ha hela familjens stöd. så är det väl ioförsig med alla djur.

lycka till!

Nemii
0

Som alla här säger: **Strunda i vad dina kompisar tycker!
**Mina är inte heller så förtjusta i gnagare men vad spelar det för roll? Det är ju bara deras förlust i så fallFlört De kommer knappast att titta snett på dig. På sin höjd ge någon kommentar när du berättar om dom. Som "Men usch" eller så.. Om det inte är värt det, ska du kanske överväga hur gärna du faktiskt vill ha dom?

Kram!  /a

Sasha_H
0

Om de inte tycker om råttor så är det deras problem, om de inte tycker om dig bara för att du skaffar ett djur du gillar så är de inte riktiga vänner. Det är lika kränkande som att de skulle se ner på dig om du börja samla på frimärken för att du skulle se nördig ut (eller liknande)

Har en vän som tycker jag skall nacka råttorna, han är ingen djurvän precis, men vi är fortfarandde vänner för det.

Daydreams
0

Ursäkta men om du ens funderar kring prioritet ang kompisars tyckande och att köpa råtta så ska du nog lägga ner iden med att skaffa en.

dreamiz
0

Det är många som tycker jag är knäpp som har "smådjur" o är engagerad i dom. Men jag bryr mig inte! De får tycka vad de vill. O de som inte accepterar mitt intresse är inte mina riktiga vänner.

CamillaS
0

jag tycker också som dom andra, min bästa kompis tycker inte alls om mina råttor ok söta att titta på men inget mer hon skulle typ få panik om jag satt ina älsklingar på henne det e väldigt tråkigt, hade ju varit mycket roligare om hon tyckt om mina råttor men vem bryr sig, jag skaffade mina råttor för min egen skull, för att jag älskar råttor, sen vad mina kompisar tycker struntar jag blankt i om dom säger negativa saker om domGladdom är endå mina älskade råttor. och så länge du tycker om dom så behöver inte dina kompisar göra det.

Msif_94
0

Tack för svaren! Jag ska skaffa råttor nu så får de väl tycka som de vill antar ja..

CamillaS
0

va kul, bilder sen när du har skaffat dig sötnosar ;)

Msif_94
0

Aa , ska ta massor med bilder ;) **Är Jätteglad**

The_Rat
0

Gratuleringar till en blivande råttägare !!! 

Msif_94
0

Tack !Skrattande

jess13
0

grattis till valet av ett underbart husdjur!:)

Msif_94
0

Tack Igen!Skrattande

Råttisen
0

Du kommer inte att ångra dig.
Råttor är underbara!Skrattande

perlir8
0

jag blev så glatt överaskad när mina första råttor för första gången sökte sig till mig när dom blev rädda….jag brukar bara ta ut råttorna nån längre stund om jag är tilsammans med nån som är ganska van med djur..(jag tar ju ut dom när jag är själv,såklart)  vissa kan bli lite för högljudda när mina råttor kanske kryper in i deras tröja och då brukar mina råttor bli rädda.  ha det bra!