Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 4808 ggr
miracle
0

Namn?

Vad har ni för namn på era råttor, och varför heter de så? Är nyfiken på vad ni råttägare har för fantasi vad gäller namn på era små fyrbenta kompisar.

Mina hette; Esther, Elsa, Mindie, Silje, Lilja, Coffee och Chocolate.

De har blivit namn som hör ihop när jag skaffat två stycken samtidigt. Men de som kommer från Cosmonita ska få namn som inte hör ihop. Håller på och funderar som bäst just nu. De som är på förslag just nu är Blixtra och Frosty. Vilket har med vädret att göra men ändå inte så lika som de tidigare.

(Vet ej om de finns en sådan här tråd tidigare lägger därför in en ny.)

Ninja
1

Ärligt talat så har inte jag döpt mina råttor alls.. Skrattande 

Den enda som fått ett smeknamn är Ajax för han hade så långt namn; Eye am the I. Det var en annan tjej som tyckte han skulle heta Ajax, då blev det så.. Jag är nämligen jättedålig på att komma på "vardagsnamn", medans jag bara älskar att komma på kullteman och fundera ut olika namn.

Maskros och Kvickrot heter som de gör för att deras kull var döpt efter ett ogräs-tema.. Spikes och Xanders kull döptes efter karaktärer i Buffy och vampyrerna.
Har inte känt något behov av att döpa om dom.. Det är bara Xander jag råkar kalla för Dumbo ibland (han är en dumbo), och Spike kallas ibland för Leffe (från Albino-Leffe, ett fotbollslag. Min bror som började, jag hakade på. Han har nämligen röda ögon och dåliga pointer som knappt syndes när han var liten bebis).

gulzebra
0

De nuvarande heter Krull, Sonic Fyrkant, Vadelma, Mansikka, Swanheart, Carpenter, Wishmaster, Gethsemane, Balder och Thor-Leif. Krull var typ det första som dök upp i skallen när jag såg henne, Mansikka och Vadelma är finska (varför jag valde just finska namn däremot vet jag inte), Sonic Fyrkant är en spinoff på Sonic Boll som en annan råtta skulle ha hetat och är döpt efter både en på msn, en igelkott och en groda jag såg samma kväll typ… Lång historia x) Balder och Thor-Leif passade helt enkelt, samtidigt som jag är svag för "gubbnamn". Resten är från en tjuvparningskull jag fick där alla döptes efter låtar med Nightwish.

Andra råttor jag haft (som jag döpt själv) har hetat Kattmat, Tarja, Rex, Reno, Gudrun (nämnas bör att Gudrun var en hane), Sivert, Börje, Penis, Mats, Gunde (hona), Grogg, Cartman, Soli, Vulkan, osv. Varierar en del men kan säga att jag är svag för "gubbnamn", fula namn och typ ironiska namn :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Daydreams
0

Alla mina djur har "glada namn" Hunden Happy, Katterna Joy och Gay, och råttorna heter Jovita, Beata och Felicity. (grekiska,latin och spanska/ amerikanska för glädje, lycklig.)

Idan
0

Mina tjejer heter Sid och Nancy. Sid heter egentligen Sidney, de är döpta efter Sid Vicious i sex pistols och hans flickvän Nancy spungen. (boken "inte som andra döttrar")

The_Rat
2

Mina två råttor heter Pussy och Retsy.

"Retsy" - det tog jag från engelska "Rat", :) och Pussy tyckte jag var bara ett gulligt namn till en råtta :)

Nazlan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har tre små råttbröder som heter Nazlan, Dalton & Curry.  Nazlan.. som jag trodde jag döpte efter lejonet i narnia och sen efter att han hetat nazlan i några veckor så kom jag på att lejonet hette Aslan men han fick heta nazlan ändå… man kan ju inte byta namn på nån bara sådär:P och sen har jag Dalton som fick det namnet pågund av att han var ute och rymde när han var liten i några dagar här i lägenheten så då döpte jag honom efter Bröderna Dalton i Lucky luke pga rymningen:P och sen e det Curry som jag inte riktigt kommer ihåg varför han fick heta det .. men jag tyckte nog bara att det passade:P

KickanW
0

De två som kommer hem till mig kommer jag att kalla Juni och Russin. Russin har vi länge pratat om är ett sött namn, hemma hos mig. Juni kom en kompis på då vi satt och pratade om fina ord.

maddemusen
0

Jag har 3 tjejer som heter Zaga, Zemlan och Zocker…De heter så för att det är så himla söta och har världens finaste temprament alla tre;-D

Hanisia
0

Mina tjejer heter Hanisia och Pandora (jag tycker så Jäwla mycket om namnet Hanisia XD) Oskyldig

EmmaG
0

Råttornas namn är nog dom enda djuren som jag inte kan tala om varför dom heter som dom gör! Det bara blev dom namnet helt enkelt… Alla andra djur & även jourråttorna har fått sina namn av en anledning eller kommer från nåt speciellt, men så är det alltså inte med Wille, Hugo & Totte

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Muzzy
0

Min råttkille heter Timo, och jag ska snart skaffa en till. Vet dock inte vad han ska heta…

Här är en bild på lille tjockisen! Skrattande

zandrizen
0

Nu har jag ju inga råttor ännu. Men ska ju skaffa och har iallafall funderat på namn. Jag ska ha två honor, Ciri och Cirka. Ciri efter pappas råtta som han hade för typ 30år sen. Fast hon hette iofs Siri. Men eftersom att hästen heter Corro (uttalas med S-ljud) men alla kallar honom för "Korro" så ville jag bråka lite med mina kompisar som vill uttala alla C som K. Därför blev det Ciri med C. Och sen Cirka för att jag ville ha ett till namn med C som uttalas med S. Allt för att vara lite "omständig" Skrattande

AnnaL
0

#12 Wow, jag läste fel och trodde du skulle ha en Ctrl. Så slog nörden i mig till så att jag nästan blev besatt av att döpa en råttis till Ctrl (uttalat Kontroll, så klart)
8-)

zandrizen
0

Kompisens råttor heter Lillstrumpa och Dadel.

Absinthe
0

Betty Bluep (Blå tös), Elita (Lita Ford), Kina (uttalas med vanligt K, gullnamn), Dumle (champange hooded, kola i dumle, långsökt), Twix (blue agouti hooded, agoutibrunt i det blå så Twix för jag gillar X i namn), Amaterasu (Japansk solgudinna, två andra töserna i kullen fick också japanska solgudinnenamn), Lady (Redig go dam), Chanx (Fantasinamn på hela kullen). Funderar på att behålla Mitsuko från japanska kullen också.

Fiore (sailormoon tema på kullen, kallas Fio), Stallone (Sligo egentligen men han är fräck så kallar honom för Stallone), Gabriel (PEW och halvelakt namn för PEW ska ha elaka namn tycker jag), Lucipher (Också PEW), Rox ( Rex så ville han skulle heta rex men Rox Passade bättre), Citrin ( namnet som uppfödaren gav honom, bergarter/stenar om jag minns rätt) , Odi ( islänska namn och det var lätt och simpelt så han fick heta så)

bRat-Bags
0

Left Over Samson Acordeón- Left over för att han vart kvar på det hemska stället själv helt bortglömd, Samson för att han helt enkelt är en Samson(hans tilltalsnamn), och Acordeón(dragspel på spanska) för att fjäska för pappa som älskar musik så en råtta praktiskt taget döpt efter han kan man ju inte tvinga ut ur huset. och det funkade ju! ;)

Fia Pia Pys Russ Rusette- Fia Pia Pys hette min lilla tös när hon kom men jag ville gärna att hon skulle heta nått annat, dålig fantasi och långa rim ramsor senare skulle hon absolut heta russ rusette, men senare så kom jag underfund med att hon var allt en Pys iallafall, Så blev det Pys :P En lång omväg… haha, så kan det gå!

Smeknamnen har de massor, prinsen och prinsessan, Thockisar(tjockisar men baby språk), mini giiisarna, puckon, älsklingarna, hjärtat, vännen, tuffsen, mysis, mys-pys, goosan, lilleman, storasyster, lillebror.

Kusinerna Sandor och Lucifer kallar jag kort och gott för mini gubbs!

Kleverin
0

Jag har nog aldrig döpt en råtta själv sen jag var liten.. men då hette alla Takis. Nu har jag två, Katten och Elwiss. Min kompis Elwira fick döpa den ena, det blev Elwiss eftersom min kompis kände sig egoistisk den dagen. Katten döpte min syster och vår kusin, efter att min kusin hade sagt "Vore det inte tufft om råttan hette Katten?" så nu gör hon det.

De innan hette Lola (min kompis döpte efter Lola Ferrari) och Råttweiler.. förklaringar överflödiga antar jag.. *ler*

CamillaS
1

Min uppfödares råttor hade namn som kom från olika disney figurer så jag tänkte att mina också kunde ha det så mina heter Musse som "Musse pigg" och den andra heter Nico som tvättbjörnen i pocahontas :)

Maliceangel
0

StormmillaGirl - Den heter Mico , inte nico :)

Min råtttjej heter Vinga !

Maliceangel
2

* Miko

CamillaS
0

#19 oj då hmm så det kan gå aja han får fortsätta hete Nico vill inte döpa om honom nu ;)

Mastoll
0

Mina råttor heter Nike, Addidas och Zingo ^^
Först kom Nike, sen Zingo och sist Addidas. Då Addidas kom tänkte vi på om vi skulle döpa henne till en dricka eller till ett klädes/sko märke, och det blev Addidas då det passar henne bäst :P

Tixy
0

Obi (omplacerad), Iris och Heidi.
Obi är äldst, sedan Iris och sist Heidi, dock skiljer det ju bara 2 dagar mellan Iris och Heidi, men ändå.

Maliceangel
0

#21 Klart du inte ska döpa om :D Nico är också fint Cool

Muzzy
0

Jag har två stycken råttkillar. Den ena heter Timo, det kom jag på när jag höll på med en växtpärm i skolan och då hade jag med växten timotej och tänkte att det var gulligt men kom på att min kompis haft en hamster dom hette Timotej och då kändes det lite elakt och döpte då råttkillen till bara Timo.

Min andra kille heter Klas och när jag skulle komma på namn ät honom hade jag svårt men jag gick in på en hemsida som hade listat upp de populäraste namnen varje år. Och då såg jag namnet Klas, visserligen på typ plats 59 eller nåt, och tänkte då på min morbror som heter Klas och tyckte det passade på min nya lilla råtta. Lite för att retas med min morbror också!Skrattande

Ciccie
0

Mina två råttor heter Busan och Zoe, Busan var så busig så pappa tyckte att jag skulle döpa henne till det men brukar kalla henne för bäbis för att hon är min lilla bäbisFlört Och Zoe var ett namn som jag bara kom på.Skrattande

Mina syskons råttor heter Sammie och Elvis, och min mammas råtta heter Sorken, för att den ser ut som en sork..Glad

Lollo86
0

Mina två tjejer heter Valkyria och Saga. och Gp-råttan heter Tomtom (hans pappa hette Tommy) :D jag är intresserad av vikingar å riddare å sånt där med asagudar och sånt, så därför tyckte jag att de namnen passade :D

perlir8
0

mina heter molly & mynta..jag tycker även om olika godisnamn så som Japp,Pralin,Snickers..