Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 422 ggr
[FoxboroHottubs]
0

Osäker råtta

Hejjsan svejsan allesammans!

Jag har två små flickor här hemma ( Dookie och She) jag har haft dom i ungefär tre möjligtvis fyra månader, är inte riktigt säker. Och tyvärr så är bägge köpta i djuraffär, samtidigt då.

Dookie var väldigt framåt redan i affären och ville gärna springa fram och nosa osv. och det är inga problem med henne i dagsläget, jag är fullt nöjd med hennes socilisering och hon har alltid varit nyfiken och varit så söt och snäll. Problemet ligger på She. Hon har visserligen blivit mer framåt och så, och kan springa upp på mig och jag kan klappa henne och vara lite på, men hon känns så osäker hela tiden. Jag undviker att lyfta upp henne så mycket jag kan men det har nog hänt att jag har varit tvungen till att göra det någon gång ibland, och då blir hon så nervös, och då blir jag också lite nervös för detta är mina första råttor, så alltsammans blir bara dumt. Så jag undrar om ni har lite "specialtips" på vad som kan öka hennes förtroende för mig?

Jag vet inte riktigt hur jag lyckades så bra med Dookie, antagligen så var det för hon var så kontaktsökande redan frå början, vilket She inte var. Men om ni hade något förslag på hur jag ska ta mig till skulle det vara snällt :3

( Osäker på kategorin, men hoppas det blev bra. Är ny här på iFokus med xD)

Virkan
0

Lägg lite godisar i handen som hon får ta, och ha henne innan för tröjan en längre stund, så hon förstår att du är trygg och snäll. Gör det flera gånger om dagen.

Hur mycket är du med dom på dagarna?

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

[FoxboroHottubs]
0

Ser till att jag har ute dom på golvet/ sängen ( mest sängen för Shes del) minst en timme per dag, men sen kan jag plocka upp dom om jag ser att dom vill upp, men det blir ju mest för Dookies del när det är hon som är mest kontaktsökande… Jag brukar dela ut en del av färskmaten till dem för hand så dom förknippar mig med nått smaskigt, hehe. Men är det en bra idé att jag bara tar ut She?

Eller känner hon sig säkrare rent allmänt om hon har med sig Dookie?

Virkan
0

Jag vet inte, det känns ju troligt att hon känner sig tryggare med Dookie när hon är ute. Du kanske kan prova att bara ta ut Shes och ha henne i sängen när du sitter där och gosa med henne. Jag tycker du ska plocka upp henne lika mycket som du gör med Dookie, annars kommer hon ju aldrig vänja sig med dig. ^^

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.