Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 761 ggr
Froowlz
0

Karantän?

http://rattor.ifokus.se/articles/4d71651db9cb4622330736a2-introducering-av-tamrattor

Jag läste igenom den från mitt tidagare inlägg vid kommentarerna (tacksam!) men jag läste bland kommentarerna att det var en som inte hade en karantänsbur och jag har samma problem (eller vi har ju i alla fall en oklättervänlig hamsterbur) men de skulle bli en egen tråd (dock kan jag inte hitta den)
men vad gör man om man inte har en sådan bur? Och eftersom det bara är en råtta, så sätter jag då in en av mina 3 med honom då så han inte blir ensam? Ska de mötas på lika dant sätt med de stegen då?

Ruzicka
0

Jag vet inte hur din råttflock, eller den nya råttan du skall introducera har för bakgrund, men jag har aldrig gjort en karantän på mina råttor. De kom alla från uppfödare och var vid god hälsa när jag fick dem. Jag tyckte inte att det var lönt, helt enkelt. ^^

Det kan dock vara smart att ha karantän på zoodjur eftersom man inte vet hur friska de är/ifall de har något levande i pälsen.

Tanken med karantänen är att råttan inte skall träffa någon av dina andra råttor och sprida sjukdomar, så jag tror att du skall hålla honom ensam om du bestämmer dig för karantän. Har du ingen bur så är det tyvärr bara att åka och köpa en.. :/

Såhär.. den artikeln är jättebra skriven, men det går att skippa några steg. Den är nog mest skriven för att hjälpa de som har problem med sina introduktioner, och då får man gå igenom de olika stegen. Men har man inte problem så ser jag ingen vits med att lägga ner extra tid på det, om du förstår vad jag menar. ^^

Vid mina introduktioner har jag bara försiktigt låtit dem träffa varandra på neutralt område. Den nya släpps först, sedan lägger jag till EN av mina andra råttor. Låter min andra råtta sniffa, och sniffa, och sniffa och sniffa.. och sniffa lite till. ;) När han inte visar så mycket intresse längre, så lägger jag till en till råtta och väntar tills han är klar med sniffandet, innan jag lägger till nästa etc. Märker jag att någon visar aggression så stannar jag och då får jag nog fundera över att följa artikeln, men hittills har allt funkat jättebra på detta sättet. Bara man är vaksam och redo att gripa in vid minsta tecken på aggressivitet så att ingen skadas. ^^

Vad jag menar är att det går att fuska lite, om man inte tror sig behöva gå den långa vägen. ^^ Men det är bara vad jag som halv-påläst nybörjarägare tycker. Tungan ute

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Froowlz
0

#1 Med tanke på att han är zoodjur så ska han då vara i karaktär så jag ser att allt är bra då, men han ska väl inte behöva sitta ensam där i flera veckor väl? Känns lite taskigt och ensamt , men mina andra tre är oxå zoodjur men de har inte haft nått problem än så länge, visserligen har en bitits när man stoppar in handen i buren men då sa jag fy och blåste lite på han (som det stog här) så han har slutat nu och blivit mer social

hus-musen
0

Ska du ha riktig karantän så ska råttan sitta ensam i minst 6 veckor och du får inte ha råttan i samma hus där du har dina andra råttor.

Men man kan inte ha en råtta ensam så länge, så antingen köper man två nya råttor, "offrar" en av de gamla råttorna som sällskap till den nya eller så hoppas man på det bästa och struntar i karantän.

Qui dormit, non peccat

Ruzicka
0

#2 Det är så jag tänker, att han måste vara ensam. Och i eget rum, och att du måste ha andra kläder när du hanterar honom, annars gör det ingen nytta. ^^

Men som sagt. Jag har aldrig gjort någon karantän, så jag kan inte hjälpa dig där, förlåt. :/ Det kanske är bättre att han får en kompis och att denna kompis riskerar att bli sjuk än att alla andra och blir sjuka direkt, men på något sätt känner jag i alla fall att poängen med karantän försvinner lite om han inte är ensam..

Har du funderat på att köpa från uppfödare någon gång? ^^ De råttorna upplever jag är mycket mycket tamare och lätthanterliga. Det kan såklart zooråttor också bli, men då måste man först lägga ner mycket mycket tid på dem. :)

Froowlz
0

Tack för goda råd! #4 Nej jag hade igentligen inte planer på att skaffa en till råtta när jag ändå har tre, men när jag såg han i djuraffären så blev jag så fäst vid honom, och med tanke på att han har suttit där några månader så antar jag att han har svårt att bli såld, så då vill jag gärna att han ska få ett fint hem. Så nej, jag tänkte inte köpa från uppfödare ännu.

Ruzicka
0

#5 Jag bara undrade. ^^

Det där kommer hända mig också när som helst. XD Jag är så nära på att köpa de stackarna på djuraffären var gång jag är där. De sitter där och äter sina kaninpellets i ett akvarium med springhjul och jag bara måste rädda dem. Jag vet inte hur länge till jag står ut utan att ta hem någon, så jag förstår dig precis. ;)

Lycka till med introduktionen!

Froowlz
0

#6 #3 Tack så mycket för allt!:-)