Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 640 ggr
zickan
0

Dräktighets problem?

Under en radie av knappt 7 dagar har det nu varit problem med 4 väntande kullar. Tänkte att vi kanske borde ha lite koll på hur detta utvecklas. Troligen bara slumpen, men det kan aldrig vara fel att ha lite koll ifall det dyker upp ännu fler. Om det är något samanband.
Kull 1: Honan blöder ned hela buren vid tid för födsel och avlider kort efter.
Kull 2: Hona föder en hel kull döda ungar.
Kull 3: Hona föder flera döda ungar, en levande som avlider efter 2 dagar.
Kull 4: Honan blöder massor,seg och kall.

Har du haft några dräktighets/födsel problem nu sista dagarna?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Virkan
0

Usch vad tråkigt.

Jag har inte haft några problem hittills med tjej som kanske är dräktig. Hon är på 10 dagen. :)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

cissi_1993
0

jag har igentligen ingen koll på de här men många djur kan ju bita ihjäl sina ungar om dom blir strässade. tänkte de kanske kan ha hänt något som strässat dom

men som sagt vet inget om dräktiga Råtter

hus-musen
0

#2 Råttor biter ytterst sällan ihjäl sina ungar, inte ens under de sämsta förhållandena. Jag är rätt säker på att det i alla fall 3 st som Zickan räknar upp så handlar det inte om stress.

Qui dormit, non peccat

cissi_1993
0

okey ja som sakt jag har ingen riktig koll vet bara att det är andra djur som gör de ibland

zickan
0

Nej de tre första fallen är inte från någon som bitit ihjäl någon unge.
Första honan fick aldrig ens ut någon unge. Något gick sönder inne i henne, eller om det blev några andra komplikationer och hon blödde ned allt för att snabbt avlida.
Andra honans födsel var ägaren med på plats och såg när en efter en dödfödd kom ut.
Tredje honan verkar inte heller ha bitit ihjäl sina ungar. Det ser man ju på fostren om de har bitmärken, om man inte var med och såg själva födseln.

hus-musen
0

Jag har ju en tanke då, ett ständigt återkommande problem som började vad jag vet för ett par år sedan.

Qui dormit, non peccat

cissi_1993
0

sant men varför går en dräktighet så fel det är skumt när det är så många dom är inte systrar ellernågot tänkte om det var genetiska fel

jag spekulerar bara säg till mej om jag bara pratar strunt men 4 på så kort tid det är ju skumt

zickan
0

#6 Precis. Fick en varnings klocka när jag började läsa om dessa. Helt klart värt att ha lite koll hur detta utvecklas.
Försökt att se någon sammanband mellan alla ägarna, om de någon gång möts sista tiden. Om det kan va något liknande det som gick runt förr.

hus-musen
0

#8 Ja då är vi två iaf med samma tanke.

Qui dormit, non peccat

cissi_1993
0

det kan ju vara på fädernas sida dom döda ungarna kommer ifrån kanska men för dom andra så är det nog själva dräktigheten som blivit för mycket av någon anledning syskon till dom borde kanske varnas tänkte så det inte är andra som parar sina flickor. det kan ju vara en kul som inte klarar av att vara dräktiga

hus-musen
0

#10 det är inte det som är problemet, de är inte besläktade.

Qui dormit, non peccat

cissi_1993
0

okey skumt vad skulle då göra att sådant händer?

Ratlings
0

Zickan och hus-musen, vad är det som gick runt förr som ni nämner? Kan vara bra att veta..

// Lise
When nothing goes right, go left!

zickan
0

För nått år sedan så gick detta runt. Honor kunde inte bli dräktiga, tappade kull efter halva dräktighetstiden, födde döda ungar och/eller dog i födseln.
Många uppfödare fick stora bekymmer och förlorade massa linjer pga detta. Flertalet skickades in för Sva, men det sattes aldrig finger på vad det var. Men det har gått massa teorier på vad det kan vara.
En teori var någon form av bakterie/infektion/mask.

Ratlings
0

#14 Aha, bra att ha det i bakhuvudet då. Tråkigt att dom aldrig hittade svaret!

Undrar om råttmammorna har varit i kontakt med något konstigt eller så då..

// Lise

hus-musen
0

Det smittade som fasiken och mest troligt via utställningar eftersom alla inte körde utställningsstopp eller medecinerade sina råttor.

Qui dormit, non peccat

zickan
0

#15 har kikat på det. Hittar inge gemensamt just nu. Det kan ju även bara var otur. Så dumt att skrika varg ännu. Men det är bra att ha en koll på att det KAN finnas något. Akta att det sprids runt lika mycket som sist om det är något.
Jag har tyvärr inte skicka min hona på obduktion efter hon födde dödfödda ungar, för hon lever och mår bra som tur var. Kull 2 i exemplet skedde här när jag satt och såg på. Hon födde på 23 dyget. Valde ett hyllplan och hade inge bäddat mot hörnet bakom sig. Så jag hade fri insyn in. Var med under i stortsett hela födseln och såg varje unge komma ut dödfödd.
Och jag har en normal kull redan här hemma på 5 veckors ålder och en till innan dess i år. Under dessa 5veckor kan jag inte komma på att jag varit i kontakt med så många andra råttägare, inte heller tagit hem något.

Ratlings
0

#17 Ja man får väl hoppas på otur helt enkelt, vore tråkigt om någon skulle spridas och förstöra så mycket.
Kullen jag hade hemma klarade både honan och ungarna sig fint. Men jag inte varit i kontakt med någon annan råttägare, förutom i djuraffären då.

// Lise

Hallonblad
0

Jag antar att det är vår kull du syftar på i exempel #3.

Vi har ju haft två kullar precis innan den kullen gick snett, dels efter en hona från Shannaras som födde tre veckor tidigare, och dels en kull efter en Ladugårdenshona som föddes bara fyra dagar tidigare (det var den honan som fick vara amma åt vårt lilla Pyre när vi fortfarande hade hopp om att han skulle överleva). Båda de kullarna gick som smort; fina friska bebisar som alla mår bra och är välvuxna. Vet inte hur vi skulle ha kunnat dra in något på bara fyra dagar, träffade inga andra råttor/råttmänniskor under den perioden, vad jag kan minnas?

Har haft annat folk på besök dock, om de skulle ha kunnat dra hit något? Känns lite långsökt, dock, särskilt som vi aldrig skulle låta någon pilla på råttorna utan att tvätta händerna först. Känns som att vi mest hade otur…

Tråkigt när så många kullar går fel på så kort tid. Om det är någon infektion eller liknande vore det ju super om man kunde få reda på det. Har ägarna till de avlidna honorna låtit obducera dem? Det kan ju eventuellt kasta ljus över situationen.

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig