Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 587 ggr
[ruilo]
0

Bula bakom frambenet!?

Min råtta har en bula precis bakom frambenet!! 
Den känns som en kula…

Kan det vara cancer!??

hus-musen
0

Tumör eller varböld. Hur sitter den och hur känns den? hona eller hane?

Qui dormit, non peccat

[ruilo]
0

Den sitter ganska löst känns det som och den känns som en sån där glaskula fast mjuk. Den är i den storleken iaf.

Det är en hona, hon har nyss fyllt 2 år gammal.

[ruilo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På bilden kan man se "bulan" sticka ut lite…

Iaf lite..

hus-musen
0

Den sitter inte nära ett juver? Juvertumörer är vanliga på äldre honor.

Qui dormit, non peccat

[ruilo]
0

Vänta.. Vart sitter det? Sorry är inte så gammal.. Ska fylla 13..

hus-musen
0

Juvret är råttans tutte enkelt förklarat. Råttor har ju många tuttar på magen, och det är vanligt att de får tumörer i dem när de blir gamla.

Qui dormit, non peccat

[ruilo]
0

Det ligger precis bredvid isåfall…

Ursäkta för förklaringen.. Oskyldig

hus-musen
0

Näedå lugnt det,klart man ska fråga när man inte vet! Glad
Det du kan göra är att ta råttan till en veterinär och be dem kika på den. Hur är din råtta annars, pigg och kry?

Qui dormit, non peccat

[ruilo]
0

Ja hon är pigg och kry och har inte haft några problem alls under sina två år, förutom att hon bits då men det har blivit mindre av det. Jag upptäckte "bulan" efter att hennes syster dog i förra veckan :(

Mina föräldrar har sagt att råttor får lätt cancer? Jag är orolig över att hon kommer dö för att då har vi bara en råtta kvar.. :(

hus-musen
0

Jo det är så att en del råttor är drabbade av tumörer, oftast så går det i arv.. Och det är vanligt på äldre honor.
Med tanke på hennes ålder och om hon är pigg kan man fundera på operation, annars är det mest att vänta tills den hindrar henne från att leva bra och sen låta henne somna in tyvärr Rynkar på näsan
När det är just tumörer så finns det inte så mycket man kan göra..

Qui dormit, non peccat

[ruilo]
0

Finns det någon chans att hon överleva, alltså utan operation? Tumören är ganska liten så den hindrar henne inte från att leva bra riktigt än..

[134643]
0

#11 Du kan låta den vara, men när den är så stor att den hindrar henne, vilket den kommer bli, så är det bara att låta henne somna in :(

[ruilo]
0

Okej, hur lång tid lär det ta? En månad?

[134643]
0

Det är så himla olika. Vissa klarar sig en månad, andra tre och andra 6.

Här har du iaf en tråd med bilder, operationer osv. http://rattor.ifokus.se/discussions/4d713992b9cb46221d050ae4-bilder-pa-tumorer