Galleravstånd - Lite panik!
Haha, jag bara spottar ur mig nya trådar hela tiden, ni får ursäkta mig. Det är mycket jag undrar över precis såhär bara dagar innan råttorna kommer.
Vi köpte en bur begagnat, som förra ägaren hade haft råttor i innan. De var honor, ungar hon haft i den så vi tänkte inte så mycket vidare på galleravståndet, vi frågade dock om råttorna någon gång rymt genom gallret men icke. Nu är det 3 dagar kvar tills vi ska hämta våra ungar, 5 veckor gamla hanar. Galleravståndet i buren är 17mm.
Därför har vi fått en smärre panik, vad gör vi om det är för stort? Läste runt lite när jag upptäckte detta och uppenbarligen så är det ju på tok för brett.
Så då till frågan, hur gör vi om de kommer igenom? Haha..
I värsta fall får vi täcka det med annat galler/nät, och köpa en ny bur. Som tur var kostade denhär bara 250 så vi har inte helt slängt pengar i sjön.
Ta nät, tex hönsnät eller så
Tänk såhär, överallt där en råtta kan få igenom sitt huvud… kan den krypa igenom
Ta nät, trots att de kan få igenom huvudet och sedan kroppen så kan de få panik när de sitter där med huvudet mellan gallren :/ Så ta nät :)
// Stephanie och hårbollarna 

1,7 är stort, samma som ft har jag för mig. Inga problem för 5 veckors ungar att komma igenom. Men sen är frågan om de fattar att de kan komma igenom och om de vill! ;)
Qui dormit, non peccat
#6 Det är till och med större än på FT, galleravståndet på dem är 1,4 och det är knappt så jag hade vågat ha bebbar i den ;D
#9 Ja, det är nog klokt! Bättre att vara på den säkra sidan så inte småttingarna råkar glida igenom innan de vuxit till sig. 
Det går mycket fortare än du tror så ta vara på tiden då de är små och gulliga. De blir snabbt stora och söta :)
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"
Mina blev dubbelt så stora på mindre än två månader och sedan dubbelt igen på ca 2 mån till. Efter 5 månader så växte åtminstone mina endast på brädden :) De sägs ju vara vuxna vid ungefär 7 mån, då kan de gå från busiga, lekfulla pojkar till mysiga, lugna och lata råttmän :)
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

Vuxna är de inte förrän vid 1- 1½ år, så de är definitivt inte vuxna eller färdigvuxna vid 7 månader 
Qui dormit, non peccat
#15 Nä du har rätt, kanske inte vuxna, men de är inte de lekfulla tonåringarna längre. Mina växte iaf inte mycket i storlek efter ca 7-9 mån, bara i vikt.

#16 Har du honor eller hanar?
En av mina pojkar, vägde 475 g och var runt 46 cm (nos-svans) vid 6-7 månader. Vid 1½ år, dvs typ fullväxt var han 54 cm lång (nos-svans) och vägde 830 gram någonstans utan att vara tjock. Grymt snygg råtta!
Finns en anledning till att tex hanar inte avlas på före 1 års ålder, bla för att de inte är färdiga kroppsligt eller i huvudet och mycket kan hända. Det är inte ovanligt att 7-8 månaders hanar får tonårsknäpp och blir hormonmonster även om det oftast börjar tidigare vid 4,5,6 månader.
Men de börjar närma sig vuxen ålder, så de är inga skuttiga bäbisar längre och har inte det beteendet.
Qui dormit, non peccat
Jag har 2 honor på 350 gram, och deras galleravstånd är 1,5 cm. På ett ställe är det också 3x2,5 hål. De har aldrig ens tänkt tanken att trycka sig igenom där, och helt ärligt ser det inte ut som om de kan heller. Så det beror lite på råttorna också, alla är inte rymmare :)
Nytt problem uppstått.
Gallret hjälper jättebra, de har inte en chans att ta sig ut. Dessvärre så kunde vi inte undvika ganska många vassa kanter på utsidan i ståltråd, dessutom är det ganska stor chans att ståltrådbitar lossnar här och var (hur noggranna vi än var, satt uppe hela natten och monterade så blev det så)
Jag är jätteorolig att de antingen ska göra illa sig eller kanske rent av få i sig bitar? Lucifer var på god väg att käka upp en bit ståltråd som hade lossnat från sidan.
Vi tänkte köpa en sådanhär kanske, den får man hemlevererad direkt och verkar bra för det priset. Vad säger ni, är det en nödvändig investering nu? Jag känner att det är onödigt att riskera små djur…
#20 Ni har inte möjligthet att ha buren i ett rum där det inte är panik ifall de rymmer? I så fall kan ni ta bort nätet runt, sätta buren i det rummet och kolla ifall råttorna smiter. Lägg något riktigt mumsigt utanför och kolla om det finns någon risk att de kommer ut. Mina råttor skulle inte ta sig ut, ifall de supergärna skulle vilja ut hade de kunnat tagit sig ut men det har inte hänt på de 5 månaderna vi haft dem :)
Annars vet jag inte vad ni kan göra, förutom att köpa en ny bur eller fixa det med nätet runt.
#21 Tyvärr har vi bara vårat rum och här är inte direkt så säkert att de är ute när vi inte är här.. Jag vill köpa en ny bur på stört, det är pojkvännen som anser att det är en investering vi kan ta senare. Jag kommer nog beställa en sådan för mina pengar, vet ni om den buren är bra att ha?
#22 Tja, förutom att täcka över alla hyllplan då det är galler som ökar risken för klumpfot och sen att det inte finns supermycket klättermöjligheter, med rep och så så är det väl en helt okej bur :)
#25 Justja, de har vi kollat på. Fördelen med den andra är dock att den får plats bättre i vårt lilla rum, Jenny nog lite för stor för vårat boende just nu. Och den kommer till dörren redan på onsdag om vi vill (det är ju ganska fort vi måste fixa detta) Men tack för tipset om Jenny-buren! Blir att uppgradera sedan när vi får helt eget boende, kanske till en RSD eller Jenny.
#26 Ah, ja plats kanske inte alla har jättegott om. Men då blir ju den buren super om ni ändå bara ska ha 2 små sötnosar i den :)