Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 936 ggr
Braun
0

Äcklig hud?

Idag när jag kollade på min råttas hud, så såg den helt orange prickig.. Någon som vet vad det kan bero på?

[134643]
0

Det låter som löss eller typ annan ohyra. Isåfall är det vetten och Stronghold utskrivet som gäller :)

Marre89
0

Behöver inte vara ohyra. Mina pojkar är oxå så och de beror på hormoner som gör att de får oranga typ fettfläckar på huden. Det går att tvätta bort om man badar dom. Men det är inget farligt alls. De brukar oftast vara mer på dem som är mer dominanta då de har mer hormoner i sig.

[134643]
0

Eller alltså är det prickar (som står ut från huden alltså) eller är det fläckar? Ser du något vitt som sitter fast i själva hårstråt? Kliar råttan sig överdrivet mycket? :)

Ruzicka
0

#2 Är det någon sorts "tonårsgrej", det där med de orangea fettfläckarna, eller är det något som händer hela livet?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

hus-musen
0

Det är helt normalt på hanar, när de kommer in i tonåren så blir deras hårbotten gulorange pga hormoner bla påstås det. Kan gå hand i hand med hög testosteronhalt, men har dock haft hanar som är knallgula men världens lugnaste mysproppar så vet inte om jag köper den förklaringen helt.
Har haft hanar utan gult oxå.

Löss ser man som vita ägg på topparna och mörkröda små prickar i hårbotten som rör sig om man tittar noga eller använder förstorningsglas.

Det gula/oranga kommer hanarna ha hela livet, möjligtvis minskar det när de är väldigt gamla.

Qui dormit, non peccat

Braun
0

Nej men det var nog ingenting.. Var inne på djuraffären och frågade om mitt shampoo. Och det var tydligen helt ute. Så hon gav mig ett smådjurs shampoo som jag badade honom med idag. Hans päls är bedårande nu.

Marre89
0

#4 där fick du svar ;) hehe. Mina killar hemma har alltid haft det.. Dock vet jag ej på små killarna då jag ej kollat, men de andra har alltid lite om man inte badar inför utställning eller så.

hus-musen
0

Små ungar har inte det gula, det brukar dyka upp i tonåren, runt 4 månader och uppåt :)

Qui dormit, non peccat