Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 584 ggr
Braun
0

Min älskade..

Jag älskar verkligen min råtta sinnessjukt mycket.

Men han markerar revir jätte jätte mycket min lilla hane. Inte i buren, men som idag tx på soffan. Så låg jag ner på mage och pratade och gullade. Till slut gick han upp till min axel och börjar dra sig mot min hals och göra nysljud. Jag vet att man inte borde visa rädsla, men jag gör ju det för jag blir så sinnessjukt rädd.. Så jag liksom bara lykte till med armen så han flög ner på soffan sen slängde jag en filt över honom och höll fast honom där under. ( en tjej i djuraffären sa att jag skulle göra som han gör som han gjorde) Sen försökte han bita mig också, han har bitat mig gånger förut. Han la sig mot min hand och började naffsa och jag såg när han precis skulle hugga tag. Så jag la ner honom på soffan, tog på min en tjocktröja och drog för min hand så jag inte visade någon hud. ( brukar bli bättre då ) Men då började han försöka bita mig på tröjan.. Alltså, han mår skit. Och jag tycker fan inte det är roligt att ta ut honom ut ur buren längre..

Vad ska jag göra för att få honom sluta markera revir och sluta vara så himmla rädd. För jag tycker fakiskt det är fel att jag inte vågar ha honom på axlen eller med mig om jag inte har en tjocktröja

Evigt tacksam för svar så jag skulle kunna leva som en normal människa. Älskar ju mina råttisar.

Fridborg
0

Tyvärr har ju en hel del djuraffärsråttor inte samma fina temperament som uppfödarråttor. Han behöver säkert bara mer tid och tålamod :)

Finns många här som kan hjälpa dig med hur du ska göra, har itne haft aggressiva hanar själv :P

chelona
1

Om du inte litar på honom skulle jag föreslå att du inte låter honom komma nära ditt ansikte. Upp på axeln kan han få komma när du känner att du litar på honom tillräckligt för det, så slipper du vara rädd att han ska hitta på något.

Har en hanne här hemma som kan visa aggressivitetstecken och dominanstecken om någonting luktar enbart honom, det brukar dock fungera att bryta beteendet genom att lägga något som luktar burpolarna över hans dominansområden samt flytta honom därifrån och  avleda uppmärksamheten så att han inte går tillbaka. Ibland låter jag även burkamraterna få dofta in det han reagerar på i någon minut innan han får träffa föremålet som gjorde honom fluffig och aggressiv igen. Nu är det väl iofs annorlunda då min kissboll aldrig bitit mig eller sina nuvarande burkamrater.

Jag skulle nog inte hålla fast råttan under en filt, det känns inte särskillt konstruktivt, men om det lugnar ned honom så varför inte. Personligen skulle jag bara flytta honom till en plats han kan lugna ned sig på. Är du rädd att han ska bita kan du säkert ha någon form av handskar i närheten för hans utbrott.

Nu är jag iofs supernybörjare så du kanske inte ska lyssna på mig.

💣

hus-musen
0

Ah såg nu, hålla fast råttan under en filt kommer bara göra den mer förbannad. Skit i vad djuraffärer säger, de har ingen kunskap över huvud taget. Hon verkar blanda ihop råttor med en del fåglar som man kan få lugnare genom att täcka över dem för de tror att det är natt då.

Qui dormit, non peccat