Mat schema
Hej :o
Skulle vilja göra ett mat schema åt lilla uffe då han nu går på fri tillgång, men han äter bara det godaste (dvs det onyttigaste) av maten/fodret och gräver ur den maten han inte vill ha ur skålen ut i spånet hela tiden. Detta gör ju också att väldigt mycket mat går till spillo eftersom han inte vill ha det när det ligger i spånet bland bajs och kiss.
försökte med att låta bli att fylla på nytt så att han skulle bli tvungen att äta all maten även det som inte är godast, men eftersom han gräver ur hela tiden så måste jag ju fylla på för att han ska ha någon mat. köpte en matskål man sätter på gallret men han gräver ur ändå.
så tänkte jag att min kompis ger sina råttor "portioner" ist för att de har fri tillgång hela dagarna, vilket resulterar att dom äter ju upp all maten ordentligt ist för att sortera ut bara det godaste och strunta i allt det andra. så nu vill jag prova samma sak och se om det blir bättre. vill ju att han får i sig det han ska liksom. men problemet är att jag vet inte hur jag ska lägga upp schemat riktigt.
jag har sån här axa grynblandning och ett sorts godare foder med torkade frukter och nötter i. han är ca 1 år, ca 2 dm lång (utan svans) och väger 750 g. min kompis gör så att hon ger ett mål på morgonen och ett på kvällen vilket jag tycker verkar smidigt eftersom jag har lite svårt med att jag går i skolan på dagarna och ingen möjlighet att ta mig hem på lunchen elr så.
men hur kan jag mäta upp lagom portioner åt honom?
http://rattor.ifokus.se/articles/4d71456bb9cb46222d059bc8-sa-har-matar-terato?articles-1 Terato har en bra torrfoderblandning vilken jag har fått uppfattningen om att många använder :) (jag med) Och färskmat får de en gång om dagen, varje kväll.
Om din lille uffe fortsätter som han gör kanske han blir en tjockis! Min Sigrid höll också på med liknande fasoner ett tag och visst blev hon tjock… Jag gav henne på tok för mycket pasta/ris/ potatis och hon struntade ju i grönsakerna jag gav, för det fanns ju godare. och i torrfoderblandningen försvann alla goda frön m.m medan det viktigaste; dvs grynblandningen låg kvar….. och jag fyllde på med nytt!
Jag började då lägga in mindre Torrfoder, och såg till att det tog slut innan jag la in nytt. efter en dag var allt det goda borta… efter två dagar var allt borta :) DÅ kunde jag fylla på med nytt.
med färskmaten ger jag fortfarande lite ris pasta eller potatis nästan varje dag men inte mycket. mycket grönsaker, frukt, knäckebröd, lite kött m.m. Först tar "det goda" slut. men nu även också det nyttiga innan det fylls på med nytt på kvällen. Det gör inget att de över dagen bara har tillgång till torrfoderblandningen ett tag.
Så hur kan du mäta upp lagom portioner till honom? Lite av det goda, och se till att han åtminstone rör det nyttiga till att börja med!

Det är väldigt dumt att svälta råttor, de ska alltid ha tillgång till Torrfoder! Annars får du mata honom varannan timme vilket jag inte tror att du orkar faktiskt.
Dessutom står det i lagen att de alltid ska ha tillgång till foder så det din kompis gör är inte lagligt ens. Titta själv under L80
20 § Guldhamstrar, dvärghamstrar, gerbiler, brunråttor och möss ska ha fri tillgång till foder. Kaniner, marsvin, chinchillor och degusråttor ska ha fri tillgång till grovfoder såsom hö eller gräs. Förändringar av foderstaten till kaniner, marsvin, chinchillor och degusråttor ska ske successivt. Detta gäller särskilt vid övergång från hö till färskt gräs. Marsvin ska ges daglig tillförsel av vitamin C.
Qui dormit, non peccat
Du kan ställa matskålen på en hylla, så kan han äta det han grävt ut direkt från hyllan då han blir hungrig, -& så kan du lätt sopa tillbaka det i skålen igen. Gärna en rejäl hylla, så inte allt ramlar ner i spånet.
Jag skulle föreslå att du blandar ett foder utan frukter& nötter. Små fröer kanske funkar, tex sesam& hampa..? Om du vill ge honom nötter så kan du ge det som godis istället, så har du bättre koll på hur mycket han äter av dem. Teratos foderblandning är somsagt en bra bas.
Hursomhelst tror jag det är bra att undvika just den typen av torkad frukt som ofta ingår i mysli. Den är nästan alltid kanderad, alltså väldigt sockrad& socker är inte alls hälsosamt för råttorna. Russin brukar också finnas i mysli& de innehåller väldigt mycket socker i sejsjälva, så det bör du inte ge annat än som godis ngn enstaka gång. Färsk frukt, -även det med måtta förståss, är mycket nyttigare& passar dessutom bra som godis.
Såhär ser det ut varje kväll hos mej: En av ungdomarna gräver ut middagen& kliver sen runt i den för att välja ut det godaste för dagen. Eftersom maten de först ratat ligger fint kvar på hyllan så återvänder de i omgångar tills även den är uppäten. (Tore som sitter i förgrunden har betydligt bättre bordsskick. xD )
Om du tar reda på exakt hur mycket Torrfoder han äter under en dag, och hur mycket han äter under natten så tycker jag definitivt att du kan ge honom portioner. På så vis blir han ju tvungen att äta allting du erbjuder.
Men då måste du som sagt ta reda på hur mycket han verkligen äter så att maten precis har tagit slut (eller allra helst att det då finns en gnutta kvar) på morgonen när du fyller på nytt och sedan samma sak när du fyller på igen på kvällen.
Annars är tidigare tips bra; att bara erbjuda det nyttiga och ge det "godare" som godis.
Ett tredje alternativ kan vara att mixa maten så att allt är så småt att han inte kan plocka ut det han helst vill ha, utan faktiskt får nöja sig med att äta blandingen.
Det där med en bra hylla (med kanter kanske ;) ) låter också som en bra idé så att maten inte "försvinner".
Hur är det med de andra råttorna i buren? Äter de något av det han skvätter ut? Äter de allt duktigt ur skålen utan att bara plocka de godaste bitarna?
Jag har själv ett par pojkar som gräver i matskålen men det finns alltid andra under som äter det som åker ner haha (mina torrfoderskålar hänger på gallret). Dessutom så äter de det "mindre goda" sedan när det goda är slut. (: Jag väntar helt enkelt med att fylla på tills skålen är nästan tom.
Om de skvätter ut det på golvet så får de också äta där XD
Mina råttor äter alltid upp allt på en gång när jag fyller på nytt, även om de är mätta, så jag ahr varit tvungen att istället ge det i två portioner. En på morgonen och en på kvällen. Förutom det så får de vanlig mat, typ någon macka på morgonen att dela på. När jag kommer hem från skolan kan de få något och så får de vanlig mat på kvällen
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns