Torrfoder
Håller på att preppa här hemma inför våra råttor som vi ska hämta på lördag
Vi har precis fixat Torrfoder, och efter att ha kollat på lite olika recept har vi Axas grynblandning (ca 50%) och resten är osötad müsli + en liten mängd solroskärnor. Är det något annat som absolut måste finnas i fodret? Vi tänkte kompensera upp mer näring via färskmaten som vi ska ge 1-2 ggr per dag. :)
Fast Axa grynblandning och müsli innehåller väll typ exakt samma blandning? Dvs de 4 sädeslagen?
I övrigt kan du ju läsa tråden "Såhär matar Terato" så får du ett färdigt recept anpassad till råttans behov
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Müslin innehåller b.la dinkel, pumpafrön, en liiiiten mängd av torkade fikon och linfrö. Jag har läst den artikeln, och uppfattade det som att sädesslagen skulle vara grunden och det mest basala. Vi har inte skaffat allt i receptet än och undrar därför om det är någonting mer som är direkt viktigt att ha med.
så länge muslin inte innehåller för mycker linfrö (pga blåsyran) så verkar den ok
Jag följer själv troget det receptet så kan inte komma med så mycket utöver det ^^'
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag tycker det låter som en bra foderblandning. *ler lite*

Fast du behöver inte följa teratos recept, det är bara en visning på hur man kan mata.
Qui dormit, non peccat

I huvudsak behöver du basfodret, lättast är att använda musli med de fyra sädesslagen. Där har du en bra grund. Många av oss tillsätter tex nötter, en gnutta linfrö, torkat kött/blodpudding, hundfoder, torkad frukt i små mängder, torkade räkor/småfisk osv. Lite beroende på ålder på råttorna och vad deras energibehov är.
Men det är bara att prova sig fram, råttor är ju allätare och ska ha varierande kost :)
Qui dormit, non peccat
Mina får en bas på ekologisk müsli (konstigt nog det billigaste och det enda utan frukt), varierar med lite olika fröer, nötter och roliga saker från gång till gång. Har en påse hundmat som jag blandar i några nävar av, och som "treats" tillsätter jag ibland lite corn flakes och/eller rispuffar.
Jag vill peppa lite extra för hundtorrfoder av bra sort - protein är apviktigt och där finns det bra. Runt 15% hundtorrfoder i mixen har jag läst tips om i en del engelska artiklar.
#13 Det beror ju på hur mycket protein de får i färskmaten, det kan bli för mycket protein med. Men jag håller absolut med, det finns hundmat och så finns det.. hundmat :P