Råttor iFokus

Råttor

Etikettbilder-videor
Läst 1036 ggr
Zolah
0

Dim sum - en liten munsbit

Efter jag hade varit till veterinären med Bly så ville jag glömma allt, och bara släppa tankarna. Och bästa stället för mig är djuraffären, då kan man kolla efter saker till sina älsklingar och glömma tiden en stund.

Vi gick till två djuraffärer, tittade på fiskar och fnissade åt mini räkor. Det var rätt skönt, det var som hjärnan gick på semester en liten stund. Vi var och kikade lite på möss också, jäklar vad dom inte var sugna på att hälsa. snabba som attan, men rätt så söta. Den andra djuraffären hade råttor inne, jag kände att jag var tvungen att hålla i en. Kanske skulle döva lite av det onda i hjärtat, det var jätte fina dumbo råttor som var helvita. Och rätt så goa var dom också, eller goa och goa… dom var mjuka. Ni vet hur bäbisar är? sådär mysigt luktande och ulliga? Tittade på min pojkvän med valp ögon, men jag visste som att det var lite dumt. Närmare eftertanke blev jag rädd att jag skaffade en bäbis bara som plåster på såren, men han var ju himla söt… Då kilade det fram en black hooded roan dumbo fram, han var ännu sötare. Rosa brillorna åkte på och jag var tvungen att plocka och lyfta i honom också. Till och med min pojkvän blev kär, vilket är ovanligt.

Men jag beslutade mig att jag tingar honom, och om jag skulle ta av mig dom rosa brillorna hemma så kunde jag ju bara låta bli att införskaffa honom tänkte jag. Vill ju igentligen inte stödja grossist avel, och jag vet ju inte vilken sorts råtta jag får senare heller ( som jag brukar säga… det är rysk roulette ) Så jag åkte hem, och tänkte inte allt för mycket på det mera…. Men 15 minuter innan djuraffären stängdes så kom min pojkvän fram… och hör och häpna, HAN ville ha råttan. Nu, asap. Jag blev lite shockad, han har inte fallit för nån råtta så förr och han ville inte heller ha hanar. ( han har dåliga associationer med råttor pga att han jobbade på en kycklingfarm, och just råttfötter får han att må dåligt ), Så han ville att vi skulle hämta honom. Så några minuter senare så var vi tillbaka i djuraffären och skaffade oss en liten munsbit… alltså Dim Sum!

Dock är inte allt dans på rosor med Dim Sum, jag började fundera i bilen… Har jag någonsin haft en sådan liten råtta? visst såg hans föräldrar små ut… men ändå, Så jag börjar spekulera och fundera. Turligt nog ringde Sockerråttan mig sedan för att prata om Bly ( tack, tusen tack. jag uppskattar verkligen att ha dig bakom min rygg ), så jag passade på att fråga lite saker på telefon och facebook.

Det visar sig att han är alldeles för liten, jag vägde honom och han var bara 75gram. Jag ångrar mig lite nu, men jag känner att jag inte vill lämna tillbaka honom då han har fått ett namn och man har börjat fästa sig vid honom redan . Har fått lite tips om stödmatning så han får i sig rätt mängd med mat, om ni har mer ideer så tar jag emot dem gladeligen.

Här är lite bilder, samt en storleks jämförelse med en enkrona.

Lamina
0

Naw vilken liten en! Mata bara på med en massa nyttigt så ska du se att han snart växer till sig.

En liten rättelse bara; det finns inget som heter hooded roan, roan förekommer såvitt jag vet bara med teckningarna striped och husky. Det du har där är en hooded missmarked, en väldigt söt sådan. Tungan ute Grattis till nytillskottet, och jag beklagar sorgen.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Zolah
0

får ta och göra det, vi har fått tips om grötvälling med ägg. och han har mumsat lite på gurka och kinamat ( mild kyckling variant ), och han fick leverpastej. tydligen blev han alldeles vild då? ( jag låg i sängen med migrän,  pga gårdagen. Så jag vet inte detaljer )

Ok? jag antog att han skulle vara roan då hans far var klart en roan råtta. ( både mamman och pappan var i affären :P ) Men, vad skoj :) då kanske han behåller sin söta teckning också?

hus-musen
0

Han är ingen roan, utan han är en hooded mm. Så han kommer att ha kvar sin teckning!

Alla råttisar älskar leverpastej, innehåller mycket bra för småttingar :) och barnvälling/gröt med lite olivolja i brukar uppskattas oxå.
Hoppas det går bra med din nya lilla pojke!

Qui dormit, non peccat

Zolah
0

Vad roligt :) tyckder det är ledsamt med roans blekgen, jay <3

han hade visst blivit alldeles springig och iggat pastejen haha, får se om han blir modigare om man sätter den i buren så han får undersöka den i sin egen takt. han är säkert avaktande då han aldrig fått smaka något sådant.

Tack så mycket, ska bli spännande att det hur han blir när han växer.

hus-musen
0

Haha jag älskar roans! Tycker det är roligt med blekningen och att alla ser så individuella ut. Mina första råttor var black husky roans, så det kanske är därför ioförsig ;)

Han kommer ju att tuffa till sig mer och mer, och leverpastej är utmärkt att locka honom med :)

Qui dormit, non peccat

Zolah
0

Jag har en vuxen roan i min bur som jag har adopterat av en kompis, han är vis och svart spräcklig på ryggen. Mysig råtta men han var så snygg när han var liten <3 men men, pälsen gör inte råttan :3

yes :)

darkness
0

Gud vilken sötnos *___*

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Fridborg
0

Han verkar ju i alla fall ha ganska bra temperament och rätt så hanterad eftersom han sitter så avslappnad i din hand :) Väldigt söt en, älskar dumbos :*

Jag vet hur lätt det är att fastna för en plutt i djuraffären! Så länge man inte avlar vidare på dom och köper de från en djuraffär där förhållandena är helt okej och ungarna kommer från privat uppfödare och inte ormmatsgrossist kan jag tycka att det är okej :)

Zolah
0

jo han är riktigt go, han har redan knastrat och putsat både mig och pojkvännen.

Jag är faktis rätt förvånad, hade förväntat mig en stel råtta som är rädd. Han har redan börjat te sig till oss, och man kan hantera honom väl. Han är väldigt söt, och jag gillar dumbos också :) har bara haft två sedan tidigare. Men man blir ändå orolig, är första zooråtta jag införskaffat ( eller som pojkvännen har skaffat ? känns som jag inte kommer få hantera honom mycket då Patch är helt såld på Dim Sum)

Vad jag snappade upp av dom så kommer dom från en privatperson, men miljön är nog inte den bästa igentligen. dom hade en jobbig fläkt som lät, spån, två äldre hannar som troligen var skitless på dom små nya tillskotten ( varav dom hade satt den andra i en egen bur en stund för att han började bråka med allt och alla… satte också in honom igen då han reste ragg fortfarande ). Men jag vet inte vad som är 'bra' och dåligt på så sätt att man kan anmäla , sedan är jag rädd att förarga personer tyvärr. hade gått om det var i en annanstad liksom ^^;