Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 562 ggr
kitzony
0

Vikt skillnad

Nu är det så att mina små pojkar har blivit större och större! MEN en har antingen blitt lite väl stor eller så har en av mina pojkar blitt mager.. Frågan är, hur mycket ska en råtta på 3½ månad väga?

Mina pojkar väger 328gram och den kraftigare väger 380gram, är det så enkelt att den ena är en liten fetknopp eller är den andra undernärd? Det känns inte som att han är "mager" men han är defenetift mindre än min andre pöjk.

hus-musen
0

Låter som normala vikter på båda, en del är större än andra och de kan ha olika växtspurter :)

Sen beror de på hur de ser ut, det ska ju inte vara så att revbenen ska sticka ut, men de ska inte heller ha en tjock hängmage eftersom det kan förkorta livet på råttan.

Qui dormit, non peccat

Fawo
0

Jag har en kille på ca 900g och en annan på ca 700g. Ingen av dessa är undernärd eller överviktig.

Dina är nog varken heller överviktiga eller undernärda. Vikten kan variera väldigt mycket :) Har för mig mina pojkar vägde mellan 300-400g vid 3-4 månaders ålder. Sedan blir det större o större skillnad mellan individerna ju äldre de blir.

Ganska svårt att växa lika då som #1 säger att de har olika "växtspurter"

// Fawo (;

kitzony
0

Tack för svaren! Var inte så säker på hur mycket en råtta ska väga vid den åldern m.m men skönt att höra att dem är normal viktiga för åldern.

Hoppas dock att dem blir storväxta (inte feta), det är något speciellt med en stor råtta ^^ Känns så skönt att hålla i en tung råtta :o

DuBetMig
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lånar tråden lite - fick hem mina två nya råttgrabbar för en vecka sen (Noel, 5 veckor och Truls 7 veckor). De har gått upp mer eller mindre lika mycket denna vecka som gått - har vägt dem 3 gånger denna vecka tror jag, men Noel väger betydligt mer än Truls. Närmare bestämt uppemot 40 gram mer, är Noel bara stor, tjock eller vad kan det vara? Är det kanske ett normalt fenomen?

vikten har sett ut såhär:
12/3 - Truls 100 gram, Noel 145 gram
13/3 - Truls 112 gram, Noel 150 gram
16/3 - Truls 132 gram, Noel 169 gram

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

hus-musen
0

Som sagt, fullt normalt med olika vikter och växtspurter på ungar och det beror även på vilka linjer de kommer ifrån.
Det man får göra är att kolla hur de ser ut i kroppen, är de långa, smala, beniga, tjocka, korta osv.

En väldigt stor snabbväxande unge kan dock tyda på diabetes, en 5 veckors unge som ligger på 169 gram är väldigt stor..

Qui dormit, non peccat

DuBetMig
0

diabetes?? doh.. ._. ännu .. mer… problem.. :C blö!

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.