Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 538 ggr
brunkee
0

intresse

hej, jag undrar vad ni använder som bottenmaterial, vad ni ger sötisarna för mat, blanda eget, hur typ? hur ni låter dom springa runt i rummet osv? skriv gärna så mkt ni orkar om allt! :) mvh brunkee

[134643]
0

Alspån och tidningspapper har jag i botten och toa-lätt i toaletterna. Som torrofoder blandar jag eget med axas grynblandning som bas sen häller jag i lite fröer, nötter, rispuffar, cornflakes osv. osv. Sen får de färskfoder minst en gång varje dag, de äter då det vi äter + en massa grönsaker. Vi är urdåliga på att äta grönsaker så vi har en råttlåda i frysen med en massa grönsaker så att råttorna inte får lida för att vi äter dåligt ;)

Råttorna får springa på mitt rum minst 2 timmar varje dag, men det blir oftast mycket längre. Sen får de hänga med i soffan, vid matbordet osv.

Om du kollar under "vanliga frågor" så finns det en massa bra att läsa om, jag plöjde igenom allt det innan jag skaffade mina tjejer :)

brunkee
0

tack :)

brunkee
0

någon mer vaken ? hehe

Exoticas
0

Jag använder STL pro strö blandat med Lättströ, i toa har jag just nu toalätt och tycker att det fungerar halvbra! Jag blandar mitt foder själv och baserar det på Havre,Vete,Korn & Råg. Sen blandar jag i lite allt möjligt olika beroende från gång till gång men typ några nötter, olika fröer & puffat ris

Färskföda varje dag, samma mat som jag själv äter + massor av grönsaker som jag ofta gömmer runt om i buren!

Kompis är med mig hela tiden, han ligger nästan alltid i min famn, men minst 3 timmar om dagen brukar jag köra på! När jag tar ut honom från början så ligger han i knät en stund och gosar, sen drar han iväg och hoppar upp och ner mellan hyllor och bord för att sedan sluta med att sova i min famn igen! =) en gose klump ;)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

IzaEleonora
0

Kan lika gärna bara kopiera hela #1's text för är EXAKT så det e för mig xD

Fast idag va första dagen dem fick tillgång till hela rummet innan var det bara sängen :)

deeremf
0

Mina har borris mattor (från ikea) som underlag och det funkar fint för dom, just nu har jag en massa grejer i lägenheten som är lite smått viktiga men annars får dom springa lösa när jag är vaken så stänger jag in dom över natten eller om jag ska ut.

Innan fick dom bara vara i sängen men nu har dom blivit såppass vana vid lägenheten och alla ljud samt mit att jag vågar låta dom styra själva om dom vill vara inne eller utanför buren.

Zakaraa
0

Använder Alspån i mina burar & STL-strö i brors.
Mina går på toa (det gör inte brors) där använder jag EverClean-kattsand. Låter de även få strimla toapapper som de kan boa med, när jag har ork så strimlar jag även tidningspapper som de får.

Maten är hemmablandning, receptet finns här på RiF (såhär matar Terato)

Mina råttor får vara på sänger och fönsterbrädet, pga jakthundar kan jag inte ha dem på andra ställen. Brors råttor får springa i hans dubbelsäng så de ha rltie större utrymme.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

brunkee
0

okejj :) skriv gärna mer om maten :) själv får mina springa ute hela tiden, på dagen, på natten osv, bara om jag är hemma, och bara i mitt rum! fins inte goare en att ha 2 råttor som springer runt på ryggen när man ska sova :) riktigt skön massage om jag ska vara ärlig ;) heheh, :) då jag har ett hyffsat litet rum, med endast några garderober osv, kan dom inet rymma! så därför får dom vara ute jämt nästan :) dock stänger jag in dom en stund när dom börjar försöka bita av mitt hår och boa med! haha :) försök skriva mer roliga saker :) så mkt ni bara orkar! om ni har lust :) mvh.

brunkee
0

måna som sover idag? :)

[134643]
0
Elinisa
0

Tidigare använde jag aspspån, men blev så less på skräpandet, så nu använder jag en matta liknande Ikeas "Borris". http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80186688/?query=borris Så fort jag kommer mej iväg till ikea blir det att ladda upp med massa borrismattor. I toalådorna använder jag everclean.

Min torrfoderblandning, som de alltid har tillgång till, påminner till innehåll& proportioner om Teratos: http://rattor.ifokus.se/articles/4d71456bb9cb46222d059bc8-sa-har-matar-terato#articles-1 

Såhär ser min blandning ut:

1 kg hel havre (ca 12- 12.5 dl)

1 kg hel korn (ca 12- 12.5 dl)

1 kg hel råg (ca 12- 12.5 dl)

1 kg hel vete (ca 12- 12.5 dl)

200 g hel bovete (2.5 dl)

200 g hel hirs (2.5 dl)

50-60g puffad quinoa (50 g= ca 4 dl,   60 g= ca 5 dl)

65 g pumpafrö (1 dl)

60 g hampafrö (nästan 1 dl)

50 g oskalat sesamfrö (3/4 dl)

60 g vetegroddar (ca 4 nävar)

1/4 dl  alfaalfafrö (5 tsk, el 20 g)

Till "middag" varje dag får de en blandning av olika grönsaker -mest råa& lite tillagade. Lite protein tex: lax, makrill, äggröra, räkor m skal, pannkaka m keso. Om jag äter tex lammkotlett el kyclingklubba får de benen m lite kött kvar så får de gnaga. ..Och lite fett, oftast  kallpressad linfröolja el kallpressad olivolja& ngra droppar grädde.

Som godis: banan, osaltad riskaka, pumpakärnor med& utan skal, pinenötter, hampafrö& ngn hasselnöt. Ngngg då& då blir det ärtor, som de älskar, -i maten, som godis eller att "fiska" i vattenbalja. 

Jag låter alltid burluckan stå öppen så de kan gå ut& in som de vill dygnet runt. Har spärrat av öppningen till kök& hall med en stor masonitskiva. I de rummen får de bara vara ibland då jag är hemma& har koll på dem, så de inte gör illa sej på något i köket.

Nu har mina råttor inte visat ngt intresse för sladdar, (förutom att dränka dem i kiss) men har ändå skyddat dem med kabellister& sånahär: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20097954/ 

Trämöblerna har fått vissa gnagmärken& soffan har ett& annat litet hål (skyddas numera med fleecefiltar), men det kan det vara värt. Blomkrukorna är bra att skydda med nät, om man vill ha dem ifred.

Så att de ska ha lite roliga saker att göra i rummet har jag ngn kartong, ngra rör& papperspåsar med strimlat tidningspapper, ngn godis& lite småsaker de gillar att samla& gömma. En back jord är också kul att gräva i. Brukar byta ut grejerna, förutom jordlådan, m jämna mellanrum, så det blir lite variation.

Sökfunktionen uppe t vänster på sidan är också rätt användbar om man vill hitta trådar som handlar om något särskillt. :-)