Halm och hö?
Hej alla!
Jag har en fundering om halm och hö. Det skulle ju vara jättemysigt och roligt för råttorna att greja runt och göra egna bon med lite knaprigt material.
Jag har inte vågat testa något pga ohyra.
Men jag funderar på om jag kan göra som med pinnar utifrån: Jag lägger dem alltid i frysen under minst ett dygn innan jag ger dem till råttorna. Tror ni att det skulle kunna fungera att göra det med halm/hö också?
Ja det fungerar med halm/hö att frysa. Jag har kanin och kör den modellen för att minska ned med ohyre problem. Men det skyddar inte mot skabb har jag för mig.
Skulle dock ändå inte rekommendera varken hö eller halm. De behöver det inte att tugga på. Och det är rätt hårt spettsigt. Tidningspapper o fleace är bra mycket bättre i alla lägen.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
men att frysa pinnar och sånt tar inte död på bakterier bara saktar ner dom när det är varmt sätter dom igång igen
#1 Okej. Ja, jag har badrumsmattor i buren och mycket fleece och handdukar. Halmen var mer tänkt som en extra aktivering i buren. :P
#2 Jaha. Jag har alltid fått höra att man ska frysa in. :O

Frysa funkar till en viss del, men inte helt. Allting som överlever vintrarna ute överlever i din frys oxå. Men den ohyra som gillar kyla brukar inte vara lika förtjust i värme så jag rekommenderar ugn! Kanske inte till hö dock, finns risk att det bara brinner upp ^^
Qui dormit, non peccat
Strimmlat tidningspappet eller en toarulle (med papper kvar på) är väldigt populärt att boa med! Mjukt och gosigt med :)
Fleece kan du köpa hela filtar på ikea och klippa upp till lite "lagom" stora bitar (typ 20 x 20 cm eller så) och bädda med lite. En någolrunda storlek är bra om man vill kunna tvätta dem utan att ha sjuttioelva fleecebitar att hänga upp xD
Hö och halm kan väll iofs dra med sig ohyra, men framför allt så är det nästan alltid mer eller mindre dammigt. Däremot brukar maskrosblad vara poppis att äta på sommaren (här i.af hihi)!
Hakuna matata!