Pappa barn?
Hej! :-)
Jag har EN råtta, för jag trodde jag skulle kunna vara med den dygnet runt men plugg och jobb kom ivägen.
Så efter månaders av läshet så har jag och min kompis tänkt och avla våra råttor. Båda kommer från samma uppfödare men är inte från samma mamma.
Så, nu ska jag då ha en till råtta. Vad är bäst, köpa en från samma uppföddare som jag köpte min från, eller ta en från Bamses (min egen råttas) ungar?
Är tveksam ifall det blir bråk om jag skaffar en råtta från uppföddaren. Min råtta är trotsallt ett halvår gammal.
Ja, du kan ha far och son tillsammans, men mitt tips är att
du snarast provar att skaffa en eller att par ungar från en uppfödare att ge som sällskap till din kille, de behöver inte vara från samma uppfödare bara de är unga grabbar. Hur längde har din kille suttit ensam?, vissa råttor glömmer liksom bort råttspråket efter en tid. Det är olagligt att bara ha en råtta.
Sedan skulle jag vänta med avel tills jag hade mer erfarenhet, kan iof inte avgöra hur mycket du kan, men tänk igenom beslutet en gång till, det är ett stort ansvar att avla.
lycka till
Jag fick honom när han var 3 månader, haft honom ensam sen dess.
Men jag vill inte ha tre råttor, jag vill ha två.. Så.
Tror nog det ska gå bra att sätta ihop honom med en unge,
följ bara introducerings- tipsen som finns tex här på forumet.
Har inte märkt av att introducering skulle gå lättare i fall det är far och son som träffas, de hålls ju ändå separerade under uppväxten.
att sätta ihop en unge och en äldre hane är taskigt. när ska den äldre hanen få vila och slippa 'snorungar' och vem ska småttingen leka med när den äldre inte vill vara med?
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.
#4 Hanen är bara ett halvår står det i första inlägget.
Tänk på oxå om du ska ta en kull med bebisar att du kanske inte får alla ungar sålda, då måste du kunna ha kvar alla. Om ni inte redan tänkt på det. Lycka till! :)
#5: bara en sån sak - hur smart är det att avla på en hane som är under 1 år?
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.