Utställning med hack
Jag funderar på att kanske ställa ut mina råttor nu när alla är reggade.
Men den ena har två hack i öronen som han fick av en aggro råtta.
Hur hårt är det med sånt på råttutsällningar egentligen? Kommer isåfall ställa honom i PC eftersom han inte har "godkänd teckning" (tror jag).
// Lise
When nothing goes right, go left!

Har han hack i öronen så får han nedslag på det.
Qui dormit, non peccat
Ah, tråkigt 
// Lise
Inte om det är en gammal skada. Endast färska skador ger neddrag el diskning. Så ställ du ut honom. 
#3 Jaha men dåså 
// Lise
Nej han lär bli diskad eller få nedsatt poäng. Jag har fått två diskade pga jack i örat och dannes hane med jack i örat får nedsatt poäng
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Hmm okej. Får väl låta bli honom ändå då kanske.
// Lise
är ju bara att ställa ut en gång så vet du sedan?.
#7 Absolut. Vet inte om jag ska ställa ut, var mest en frågan på hur det funkar.
// Lise

#3 Har varit med om flera råttor som fått nedslag på gamla skador som jack i öronen, saknad av klo mm.
Qui dormit, non peccat
Kommer du bara igenom frisk kontrollen så kan du ställa ut vad som. Även om du får nedslag på ett hack i örat. Så får du ändå en bra utvärdering av råttan.
Vad har den för teckning som ev inte finns i srs?
Kan ju även tilläggas att det är väldigt olika på vilken domare man ställer för. Finns 1-2 man kan skita i att ställa åt. Många som hoppar utställningar där de dömmer.
#10 Absolut. Han är agouti hooded med en vit nos, vet inte om det går som standard direkt.
#11 Kan du skriva vilka domare det är? Kan vara bra att veta!
// Lise
#11 Skulle gärna också vilja veta vilka.
Jag tänker inte skriva ut och smuttskasta någon. Varit tjaffs på utställning och utanför. Bara fråga runt så dyker det upp relativt fort.
#12 Är nog inga problem alls att ställa den i standard. Hooded finns ju och bra hooded verkar det ont om. Är ju en teckning som finns i srs. Även om den kanske är mm beroende på hur mycket och hur brusten etc.
Ställ en gång så vet du ju senare hur standard enlig den är och du får en bra bedömning på allt annat. Jag ställer massor som jag redan vet innan att de inte kommer få cert, tom kvalitets 2:a.
Det endast för att jag skiter i vad jag får. Jag vill bara ha bedömningen. Kanske få reda på vad jag har för färg/teckning om jag är osäker. Veta hur bra avels material jag har. Många av domarna föder upp själva och en del kan ge bra råd på vad jag borde leta för partner för att förbättra färgen/teckningen.
Finns inte mycket med att förlora att ställa djur som inte är perfekta. Ende man missar är några slantar och en rosett. Men för min del är det skit samma.
#14 Tänkt på PM jag, men jag förstår! :)
// Lise
Det var det jag också tänkte på. Förstår att du såklart inte skulle skriva ut det i tåden.
#15 Jo det är ju helt klart. Det vore jätte kul å få bedömning på mina pojkar! :)
// Lise
Konstigt..har ställt ut en del, vissa råttor har haft gamla skavanker men ingen domare har gett mig negativ bedömmning gällande det..visserligen inga "jack i öron råttor" utan de har haft ex gamla ärr på kroppen, har även varit olika domare varje gång. Detta har varit i Pet class då givetvis. Standard är det ju "skitsamma".
Jag tycker du ska prova o ställa ut i allafall, det ska ju vara roligt med utställningar..
#19 haha jag har fått nedsla i standard för ett gammalt sår på ryggen och en ettårig gammal klämmskada på en tass.
Händer ibland att standard domare glömmer av vad de egentligen ska dömma och samma med pet domare som börjar prata om färgen.
Har tom ställt en cinnamon hane och det första standard domaren gör är att säga rakt ut -Jag kan tyvärr inte mycket om färgen så jag vet inte om jag kan dömma denna. Han som annars är en skit snygg cinnamon fick klass 2 där för domaren hade inge koll på färgen.
Kanske skicka in ett tips till srs på att alla ska följa en mall de bockar av.
typ - Svans, klor, renlighet, temperament. Skriva en siffra bakom varje och sedan summera ihop. Det är verkligen stora skillnader på vem man ställer för.

Det är inte riktigt "skit samma" i standard. Om det är fula ärr och skador så blir det avdrag även i standard, framförallt om man inte vet om det är ett medfött fel eller om det är en skada. Vad som är allvarliga och diskvalificerande fel i standard går att läsa på Srs hemsida under fliken "standard". Det är dock sant att dagskonditionen är mer avgörande i petclass än i standard men man bedömer den också i standard.
Jag själv som domare brukar inte vara så hård på jack i örat, dock beror det helt på hur ny/gammal skadan är och hur illa det ser ut. Om det är en färsk skada och det är väldigt kluven, ja då blir det kanske ett stort neddrag. Jag har dock aldrig diskat en råtta för jack i örat eller att det är kluvet, det är skillnad på de två. Jag vet dock andra domare som har diskat för detta. Avsaknad av klo kan man tolka som avsaknad av kroppsdel och det är ett diskvalificerande fel, jag brukar dock inte diska för just detta men ger avdrag.
för de som har undrat i tråden antar att jag är en av de domare som Zickan syftar på. Jag kan möjligen uppfattas som hård av vissa men jag har även flera som gärna ställer för mig då de tycker att jag dömer konsekvent och rättvist. Som domare kommer man alltid ha några som tycker att man dömer "fel" då man inte kan ge alla råttor A-pris och rosetter, om man finner fel så skriver man ner det. En domare blir ett väldigt lätt objekt att inte tycka om..
Jag tycker allt att du ska testa att ställa dina råttor trots de där små hacken i örat. Möjligen att du får ett litet avdrag men man kan ändå vinna Hederspris och domarfavorit osv samt att man får ett utlåtande om sin råtta. Den viktigaste delen är ju ändock om hur ens råtta är i temperamentet och inte några små hack i örat. Testa även i standard, en agouti hooded är väldigt snyggt! och en liten vit nos gör inget. Lycka till!
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
#22 Tack får väl skrivet svar! :) Jag får väl ta mig till utställning någon gång då :)
// Lise

Faktiskt, så vore ett siffersystem rätt smart, har suttit som sekreterare ett par gånger och det är verkligen olika på hur bedömningen går till och vad som bedöms. Mer noggranna formuleringar önskas.
#23 Tycker helt klart du ska söka utställning, om inte annat så kan du titta på andras råttor och prata lite skit med andra råttägare 
Qui dormit, non peccat
#24 ja precis det vore kanske något som borde eftersträvas. Ett system som gör att alla måste dömma på samma sätt och samma saker.
Det som är mest störande är att ställa dubbelt på en utställning och få två helt vilt olika bedömingar.
Ställde en russian blue point siames hona på en stor utställning i dubbla klasser på standard.
På bord nr ett har man skitig svans, dålig point och svullen lymf. Under första bedömningen vill de diska råttan. Andra bordet på samma klass så får de vänta på råttan, den går direkt från bord till bord med några sekunder mellan.
Man hinner inte direkt tvätta en svans. Orolig för svullna lymfen så ber man dom kolla extra men de hittar inte ens en svullen lymf och ber en andra person känna som inte heller hittar, antecknar ren och fin svans.
Och på det bordet får råttan cert och massa lov ord på en av de finaste rubl pointer de sett och önskade att köpa henne till avel. De fick hennes bror istället dock.
Så stor skillnad kan det vara att ställa en råtta. Och det är just den biten som är så frustrerand. Man vet ju inte vem man ska lyssna på.
#24 Haha ja, jag kommer nog titta lite först så jag inte är helt lost. :p
#25 Uh va förvirrande!
// Lise
#28 första utställningen kan man vara lite av ett fråge tecken. Det är lite rörigt och inte helt lätt att ha koll på sina nr. Speciellt inte om man har flera.
Men oftast kan man fråga vem som på plats och snabbt få hjälp utan att de ser ned på en. Det är rätt skönt på det sättet.
#25 På illerutställningar har det varit liknande. Nu har dock flera börjat använda sig av samma protokoll så att alla domare måste gå igenom i stort sett samma saker och alla domare på plats på utställningen använder exakt samma formulär.
De är indelade i "block". Varje block är värt en viss summa poäng, lite olika beronde på hur tungt det borde väga i bedömningen. Tex exteriör ger mycket poäng då det är ett viktigt block, medan tex öron, ögon inte väger riktigt lika tungt. Summan om man får högst poäng i alla block är 100 poäng.
blocket är indelat i flera olika delar. Tex "body mass" som är indelat i skelett, bröstkorg, fettlager etc.
Det gör att alla får en jämn bedömning :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#27 Jag har bara två hanar jag skulle vilja ställa, så många är det inte. :) Men va bra, då får jag hålla utkik efter nästa utställning och sådär då. :)
// Lise

För de som inte är vana utställare eller som inte har varit på utställningar känner jag efter Zickans inlägg förtydliga lite. När Svenska råttsällskapet har stora utställningar med dubbla klasser i petclass och standard tar vi in utländska domare. De får information om hur vi dömer i Sverige och skall följa dem så gott det går men ofta faller de tillbaka i deras vanliga sätt vilket inte alltid överensstämmer med våra. Jag själv finner att vissa utländska domare är antingen för hårda eller för snälla, något ojämna.
Jag vill gärna påpeka detta så att man inte blandar ihop detta med de svenska domarna. De största frågetecknen under de åren som jag har ställt ut (14 år) har varit för utländska domare, en gång har jag haft ett stort med en svensk standarddomare.
Som jag uppfattat det är jag den enda eller en av få som är färdigutbildad domare i Srs här och kan uttala mig " från den sidan av bordet". Även om det är dubbla klasser i petclass och råttan går från domare till domare med bara några minuter emellan kan råttan få skillnad i bedömning. Detta för att råttan är en egen individ, kan visa olika sidor hos de olika domarna och vara distraherad i olik grad på de olika borden. Man får inte glömma bort att det händer väldigt mycket runt omkring och det är stressande för en råtta att vara på en utställning. Det kan även vara så oturligt att en råtta låter på ena bordet men inte på det andra. En råtta som låter eller rosslar behöver inte göra det konstant, framförallt inte om det beror på stress eller om råttan är på väg att bli sjuk. En domare är också bara en vanlig människa och kan missa saker medans den andra domare kan vara mer noggrann och finna den minsta skråman. Som nyexaminerad domare är man noggrann med att få med allt som ska vara med, jag var det iaf, vilket resulterar i en välfylld bedömningssedel.
Vi har en ungefärlig mall vad man går igenom och det är därför som en del bedömningssedlar ser väldigt likadana ut. Jag försöker variera orden för att de inte ska bli så lika då det kan bli tråkiga att läsa men jag har ändå gått igenom det man ska gå igenom. I petclass går man igenom; kondition vilket innebär bland annat typ, storlek, tyngd och ev muskulatur, öron, ögon, renlighet, päls och pälskvalité, ev skador och missbildningar. Samt tamhet, där man kommenterar temperament, hanterlighet och psyke.
I standard finns det tydliga direktiv som alla har tillgång till, dock är det svårare i petclass. Dock kan man ta de som står under standarden och använda dem i petclass.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
#30 Tack för förtydligandet. Det kan vara värt att tänka på :)
// Lise

Ni kan ju prova att ställa för utländska domare haha. Så kan vi diskutera ojämna bedömningar sen. Håller med Thirre i det hon säger.