Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 1260 ggr
Cederin
0

Uppfödare

Jag och min kille har nu bestämt oss - vi vill skaffa råttor! Glad

Just nu letar vi bur för fullt (söker en ganska stor begagnad bur i någon neutral färg för 2 hanar) men vi har även börjat kolla runt bland uppfödare.

Tittade runt på ca. 20 olika uppfödare i stockholm men inga verkade ha några aktuella kullar? Har någon något tips på uppfödning (egentligen vart som helst i sverige) där de har en aktuell kull/planerad inför snar framtid?

Färgerna vi är intresserade av är husky roan i olika färger, siames (svartögd), svart med vita tecken, cinnamon pearl eller något liknande :) Inte det viktigaste dock, temperamentet och hälsan är på högsta prio!

Medarbetare på Naglar och Hår

zickan
0

Har en husky roan hona och en pew/ev himalayan hona på 2veckor. Söker hem om 3 veckor. Kan nog dra fram en okej bur att sälja med för någon hundring. VI finns i västersås. För bensin kan jag nog få buren körd till sthlm av en vänn.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Cederin
0

Åh, tyvärr vill vi bara ha hanar :/ (Killen vill ha så stora djur som möjligt, haha..) Annars hade det ju varit perfekt. Du har inga andra ungar till salu närmaste framtiden?

zickan
0

Jo det kommer en till snart för hoppningsvis. Andra kullen på min Error. Första hon hade får inte gå vidare i avel pga defekt på kull pappan. Hon är 15 månader nu så det blir en sista sekund parning jag hoppas har tagit. Inte rekommenderat att avla på honor efter 15 månaders ålder.
Men det är ett par som står på kö redan av hanar. Kan tyvärr bli som kullen nu. Bara 3 hanar och 9 honor :-/

Cederin
0

Ajdå, okej. Får se mig om hos fler uppfödare, om du eller någon annan vet nån som har hanungar till salu, skriv gärna! :)

zickan
0

palms har en kull nu.
Ladugårdens, brisbys?. Kontakt uppgifter på srs hemsida.
Fizzy här inne planerade en kull till mars har jag för mig. Blue färgade.

Cederin
0

Kommer inte in på Brisbys sida, den som står högst upp när man söker :/ är det den nuvarande? Tack för övriga tips

zickan
0

Brisbys får man ringa. Hon håller inte på med någon hemsida. Kan dock nås på fb.

sockerrattan
0

Ladugårdens har hanar till salu tror jag

Mia//

Varghund88
0

Vi (HallonVarg) finns i Stockholm. Vi håller kullar åt Shannaras, samt håller egna.

Ni kan ju ta en titt på vår hemsida om det skulle vara av intresse. (:

Cederin
1

Tack för all info! Dock har vi troligtvis garanterat två hanar från en kommande kull nu hos Verra's! Skrattande

bankfack
0

Lite OT, men: Synd att ni inte valde en SRS-registrerad uppfödning. Att ha registrerade och kontrollerade små uppfödningar är det enda sättet att främja ett gott avelsarbete och god djurhållning, allt annat är oreglerat och kan ske hur som helst. Inget specifikt ont om den omtalade uppfödaren.

hus-musen
2

#11 Om det ändå vore så :) Vad mycket enklare det skulle vara då.

Qui dormit, non peccat

Cederin
0

#11 Men det finns ju ganska många bra uppfödare som inte är reggade? Kullen har kommit nu men det blev bara 2 hanar tyvärr, och de var redan tingade :/

hus-musen
3

#13 Finns hur många toppen-uppfödare som helst som inte är reggade eller har ens en tanke på att regga sig inom SRS. SRS är ingen kvalitetsstämpel på råttorna.

Qui dormit, non peccat

zickan
0

Finns ju flertalet som varit reggade uppfödare i srs. Men som gått ur frivilligt för att de inte gillat tjaffset som varit i föreningen. Vet att en till reggad uppfödare i srs är på väg att gå ur nu.
Att vara reggad uppfödare betyder inte att man kan mer eller mindre än en oreggad. Eller råttorna är mer eller mindre bra. Finns både ris och ros på reggade som icke reggade.

Flesta icke reggade har ju djur ifrån reggade uppfödare som de avlat på ;-)

bankfack
0

Det enda jag säger att faktiskt är det enga sättet att på något vis försöka följa upp och sätta regelverk utöver förordningar och föreskrifter för hur en god råttuppfödning ska gå till, jag säger inte att det är perfekt idag eller att det inte finns bra oregistrerade uppfödare.

Sen kanske det rent praktiskt är omöjligt att köpa från en registrerad uppfödare vid ett givet tillfälle för att ingen har kull eller någon planerad i den närmaste framtiden.

Men naturligtvis är det skillnad på att vara registrerad uppfödare och inte. Du har helt andra krav att leva upp till som registrerad. Vem följer upp en oregistrerad som parar en för gammal hona, eller som har otaliga tjuvparningar?

Jag menade inte att starta en debatt här, det kanske inte är det lämpligaste stället för det. Ny tråd för den manade, eller så kan vi konstatera att vi tycker olika?

zickan
2

Eller så finns det helt enkelt flera olika icke reggade uppfödare som reggade uppfödare.
Du själv föder ju upp råttor. Skulle du para på en för gammal hona, för liten.
Skulle du låta bli att följa upp dina kullar osv
Skulle inte jag iaf. Spelar väl inge roll om man är reggad i det faller eller ej. Och som reggad uppfödare kan du visst para på en för gammal hona. Bara be om dispans eller göra det ändå och ta varningen man får.
Inte hundra att alla reggade uppfödare som varit har följt alla sina kullar heller.

Skillnaden på reggad och icke reggad är i princip inga alls. Allt hänger helt på vilken avels etik man personligen följer. Vissa är bättre än andra på både reggad och icke reggad uppfödare.

cosmonita
3

Tycker inte heller att registrering inom SRS är någon kvalitetsstämpel (den hade kunnat vara det om klubben varit starkare) och definitivt inget som säger att deras registrerade uppfödare gör ett bättre avelsarbete än andra etablerat bra uppfödare som istället för tester inför SRS visat sig föda upp bra råttor genom många köpares positiva erfarenheter.