Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 945 ggr
[134643]
0

Klippa klor - med vad?

Min ena tjej är superduktig på att trimma sina klor själv, hon biter alltså av dem. Meeen min andra tjej bryr sig inte ett smack om sina klor. De är nu för långa. Inte så att de stör henne än, men det känns som om det är bra att göra något åt de innan de blir i vägen för henne.

Fila funkade inte för oss (eller ja, matte förstod inte hur det skulle gå till och det blev obehagligt för både råtta och människa xD)

Är det en klosax man behöver eller? Vart finns det? Kan man slipa ner klorna på något annat sätt? Såg att någon hade sandpapper på ett av hyllplanen i buren, men irriterar inte det tassarna? Sten i buren?

HUR jag klipper klorna vet jag då jag har vovve, så det behöver jag iaf inte hjälp med ^^

Ninja
0

Jag använder vanlig nagelklippare för människor. Har testat med katternas klosax men tycker det blir krångligare, med råttornas små klor.

[134643]
0

#1 Vi har ingen nagelklippar hemma, är det på apoteket de köps? :)

Ninja
0

Du kan nog köpa de var som helst där det finns "nagelprylar"/hygienartiklar. :)

Fridborg
0

Mina sitter extremt still så jag kör med vanlig sax

hus-musen
0

Fast råttors klor är inget man behöver klippa alls faktiskt, det är inte som på tex hundar där man måste klippa klorna.

Råttor har naturligt långa klor, det är inget konstigt allt.
Om du dock vill klippa så rekomenderar jag en sån här http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=239441

Och sedan fila dem lite lätt efteråt så de inte är vassa.

Qui dormit, non peccat

[134643]
0

#5 Men hur långa får råttklor bli som max då? Jag har aldrig haft råttor tidigare så jag kan inte jämföra direkt :)

diddiman
0

Jag har aldrig behövt klippa klorna på mina råttisar försän på min äldre dam sen ett litet tag tillbaka, hennes klo på baktassen började växa snett och nästan brytas av så de var lite blodspår vid klon… Då är det dags att hjälpa till!

Men det är väl skönt att undvika det så länge som möjligt om det inte är några problem eller att råttan har ont av det. Man kan tycka att de ser lite långa ut ibland men de sköter det (oftast) själva!

Jag klipper bara baktassarna på henne, framtassarna sköter hon fortfarande fint själv! Använder en sådan #5 visar.

hus-musen
0

#6 Jag har aldrig klippt någon av mina råttors klor, och jag har haft ett par stycken genom åren. Enda gången man faktiskt behöver klippa dem är när de har skadat klon eller tassen så de inte slits som de ska.
Till utställningar dock bör man klippa/fila klorna om de är vassa.

Som max, jadu, när råttan inte kan gå på tassen så är klon för lång. Svårt att förklara annars utan att ha något att peka på.

Qui dormit, non peccat

[134643]
0

#8 Hm, då kanske jag ska låta bli då. Får slänga in lite stenar i buren (efter ugnen) så att de kan slipas lite på det då? För jag märker inte av hennes klor, det är mer om hon får fel hållning, slitningar på höfter pga det osv ^^

Eller så tar vi en millimeter på varje klo lite då och då, för då blir deju vana vid hantering och så. Det är iaf bra att ha en nagelklippare hemme i vilket fall :)

EmelieGustavsson
0

jag brukar använda en lite kattklippare till min lilla hona. hon bryr sig inte så mycket, hon är så van. men ska nog inte rekomenderas om råttan inte tycker om de/är van. kan va svårt att klippa med en sån om råttan sprattlar :)

hus-musen
0

#9 Ja du kan lägga in stenar om du vill, men som sagt det behövs inte alls :) 

En del råttor är noggrannare med sin hygien och trimmar sig bättre än andra, råttor som är bra på att putsa sig och klorna brukar vara superlätta att få rumsrena. 

Att öva dem i att sitta stilla och bli hanterade är en bra sak, det är något man alltid kan ha nytta av! :)

Qui dormit, non peccat