Löss
Upptäckte för en vecka sedan att råttorna, främst Floyd, kliar sig ovanligt mycket. Jag kollade noga igenom pälsen men hittade ingenting, men kliandet blir bara värre så nu har jag bokat tid hos vet imorgon.
Floyd har fått en hårlös liten fläck på ryggen och jag antog att någon varit dum och bitit honom trots att deras lilla flock verkar vara harmonisk och fredlig. Kom på i helgen att han kanske kliat bort håret! Vägde honom och han har även gått ner några gram jämfört mot några veckor sedan, medan de andra gått upp. Hur kan de märka av det så olika mycket?
Känner mig hemsk som inte ringde vet på en gång men imorgon ska det i alla fall bli ordning på detta elände. Jag bad om stronghold vilket jag förstått är det bästa att få?
Hur kunde de få löss?! De har inte varit i kontakt med andra råttor eller hö eller liknande som man hört kan bära ohyra. Konstigt…

Du kan bära med dig ohyra utifrån, eller om du har andra djur så kan de ha tagit med det in.
Ohyra kan även ligga vilande och bryta ut när en råttas immunförsvar är nedsatt.
Det är stronghold du ska ha, aboslut enklast. En droppe i nacken så är det klart sen.
Qui dormit, non peccat
Både jag och Lamina har haft ohyra hos våra, jag behandlade mina för två månader sedan kanske.
Tänkte på det om tal om att ligga vilande, eftersom både jag och Lamina transporterade din bebis runt jul.
Sedan vilka som smittat vilka, eller vart det kommer ifrån från början vet jag inte, men jag ser ett mönster mellan oss tre i alla fall ;)
Klart och tydligt mönster! Usch, stackarna har ju gått och burit på löss i över två månader då… Nu ska vi hur som helst bli av med kräken!
Lät konstigt dedär med att ohyran inte behöver angripa på en gång, varför väntar de på att råttorna ska få nedsatt immunförsvar?
#3 Löss ser man krypa i pälsen som rödbruna prickar. Skabb ser man bara i form av att råttan kliar sig mycket eller frå sår. Så jag tror mer på skabb än löss. ;)
Kan man ge stronghold som behandling för både löss och skabb?
#5 Ja det kan man.
Ohyra kan dyka upp lite hursom, tyvärr :(
Aj ***, jag tänkte inte på att dina kunde ha blivit smittade också…
Borde ha gjort det och varnat dig också. Men jag har en tub över som jag kan skicka dig om du vill?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Det behöver inte ha kliat hela tiden, eftersom det inte behöver bryta ut på en gång.
Jag tror det är skabb och inte löss, eftersom det är vad mina hade, men egentligen är ju behandlingen densamma oavsett :)
# 8 Ingen fara, man kan inte tänka på allt ju! :) Nejdå, jag ska in till veterinären imorgon men tack ändå!
# 9 Nej men det känns ändå dumt att de gått omkring med skabb eller löss så länge… Mina små ludna hjärtan!
Nu har jag varit till vet, jag fick stronghold som jag ska ge två gånger till med två veckors mellanrum. Det var skabb de hade, vi fick se odågorna i microskåp, fy! 840 kronor gick kalaset på. Floyd var så duktig och protesterade inte fast de skrapade på honom. Mina små änglar!
Hur lång tid tar det innan de bör vara helt fria från klåda? En dag? En vecka? Två? Jag skulle ju ge dem två gånger till enligt vet, men ska jag ändå ge dem om de är symtomfria om två veckor? :)

Den levande ohyran dör inom ett par timmar, men ägg osv ligger kvar och kan klia och gångarna i huden kan även dessa klia av irritation.
Men klådan ska definitivt minska inom en dag, och du ser skillnad på 2-3 dagar.
De kommer säkerligen se symtomfria ut efter 2 veckor, men ge dem en droppe till ändå utifall.
Qui dormit, non peccat
En omgång kan mycket väl räcka (tycker det ger resultat efter ca. en vecka) men samtidigt har jag själv givit två gånger bara för att vara säker på att äckelpäcklet försvunnit.
Jag brukar se en förbättring efter någon dag, efter kanske 4 dagar märker jag inte av någon klåda alls.
Jag brukar bara ge mina en omgång, då det ska räcka (eftersom en omgång gör dem immuna en månad eller något sådant).

Jo just när det gäller skabb vill jag gärna behandla två gånger, löss ser man ju och kan hålla koll på.
Qui dormit, non peccat
Okej, tack för hjälpen! :)