Röda fläckar
Hej allihopa
Min råtta har fått röda fläckar över pälsen… och det är inte ngt som färgat av sig, har bara haft vita hängmattor i buren nu ett tag. Vissa hårstrån verkar vara täckta av det röda (blod?) men när jag delar på pälsen hittar jag inga sår och jag upplever inte att hyn är röd heller.
Ngn som har ngn tanke om vad det kan vara?
Vitaminbrist? Allergi? Jag badade honom för ngn dag sen och hittade inte ngn ohyra i vattnet heller… så jag tror inte det är löss.
Är ganska nybliven råttägare så jag har inte så mycket erfarenhet.
Tacksam för svar!
Caroline
(försökte ta ett kort men det syns inte jättebra, fläckarna brukar hålla sig runt nacken på honom…)
Råttors saliv blir rött när det kommer i kontakt med luften, så din råtta kanske är förskyld (när råttan tvättar sig kommer det snor/spott i pälsen, och det kan ibland se ut som blod). ^^
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Som #1 säger, det är porfyri som i kontakt med syre blir rött. Därför ser pälsen röd ut ibland när råttan tvättat sig.
Qui dormit, non peccat
Han har bara tvättat sig
Ringde och pratade med råttmormor (uppfödaren) och fick samma svar :) skönt! Hade först ett samtal med veterinären som trodde det var stress, blev helt chockad och fick dåligt samvete… Skönt att det inte var kronisk stress :) Tack för era svar!