Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 609 ggr
Gia91an
0

Kliar sig.

Hej!

Min favvopojk kliar (kliade) sig något oerhört, ända tills det blöder. Jag är väldigt säker på att det inte är ohyra, för jag har verkligen kollat honom noga. Utan jag tror att han fick en allergisk reaktion på sanden vi hade i hans bur för snart två månader sen.

Kan redan nu tillägga att jag har tidningar+toalätt just nu vilket både råttor och jag tkr är underbart. När jag hade sanden (det var dessutom bara en vecka, eftersom jag redan innan "upplysningen" fattade att det inte var bra med sågspån) så var jag inte medlem här och var då "oupplyst".

Så när han varit i sanden och jag insåg att han inte klarade det så städade jag genast ur, städade buren grundligt och bytte till endast tyg. Sen badade jag honom ifall det fastnat i pälsen och så (små partiklar). Ska även tillägga att sanden inte vart en av de dammiga sorterna otroligt nog.

Efter badet blev det bättre. Men eftersom det fortfarande kliade smörjde jag in hela pojken i olja så att det liksom skulle lugna huden. Och DET funkade jättebra, MEN! Han har fortfarande liiiite kli kvar, som om det inte läker. funderar på vad man kan göra för att underlätta? Speciell mat? Olja in igen?

Han mår jättebra annars och så, men det är just att han kliar ibland och ibland går det hål när han kliar. Tips är välkommna.

Lamina
1

Skabb syns inte, annat än just det att dom kliar sönder sig. Ta honom till veterinären och be om stronghold.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Gia91an
0

Hmmm får ringa dem imon och hoppas på att de skriver recept. Det löser sig nog.

[134643]
0

#2 De får tyvärr inte skriva ut recept innan de sett råttan så du måste antagligen in och kolla upp det. Försök att få en tid så snart som möjligt! :)

Gia91an
0

3# Nej jag vet att många skrivit det här att de inte bara skriver ut, men jag måste ju i vilket fall ringa och beställa tid och då kan man ju lika gärna fråga… right? ;)

Jag var komiskt nog där med katten i fredags och pratade med dem om just stronghold bland annat… så jag håller tummarna i vilket fall! ;)

[134643]
0

#4 Ja, fösöka kan man alltid ^^

Gia91an
0

Tänkte bara lägga in en fråga till gällande detta… Jag är en sån människa som LÄTT får skabb om jag är i naturen på sommaren, men jag har inte fått det nu… Borde man inte själv få skabb med? Eller de andra råttorna? eller katten?

hus-musen
0

Nope, skabb kan sätta sig på den som är svagast.
Många sorters skabb och annan ohyra är artbundet så det smittar inte till andra djur som katter och människor. Undantag finns naturligtvis.

Qui dormit, non peccat

Gia91an
0

Aha, då vart ju det förklarat iaf :) ringde veterinären idag och hon sa att jag skulle ringa imon på morgonen så jag får snacka med en av veterinärerna (man pratar ju med telefonisten såhär dags)…. verkar som om de här skriver ut på telefon nämligen. Jag hoppas på det i alla fall ;)