Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 770 ggr
GeishaoChick
0

Håröm?

Min flicka Pute piper och verkar ha ont om man nyper till henne (inte avsiktligt) lite grann på ryggen och rumpan. Hon och Millan hukar sig om man klappar dom på ryggen. Undrar om råttor kan vara hårömma.

Såg också att Pute har ett konstigt ärr på ryggen som verkar göra ont.. jag vet inte riktigt vad det är..

hus-musen
1

Hur menar du med verkar ha ont?
Beroende på hur hon piper så kan det lika gärna vara protestpip, hon accepterar inte att du rör henne vid rumpan.
Honor som löper kan oxå vara extra pipiga.

Du får beskriva beteendet när de hukar sig bättre. Råttor kan göra det när de myser, så de ligger platt och knastrar är allmänt glada. 
En råtta som är skitförbannad kan oxå lägga sig platt eller huka sig, men  man ser att den inte är glad då.

Jag tror inte de är hårömma alls dock.

Qui dormit, non peccat

GeishaoChick
0

Dom hukar sig om dom tillexempel går i buren och jag ska komma och klappa dom. Millan gör sig helt platt vid rumpan men ändå så går hon. Ser lite lustigt ut, men det känns som om hon hukar sig av rädsla även fast hon är jättetam.

Men som sagt så piper Pute väldigt lätt om man bara så nyper till lite vid rumpan. Jag antar att alla råttor är känsliga där, undrar bara varför. Men vi människor har ju också känsliga punkter som gör ont så som smalbenet och revbenen..

hus-musen
0

Hon tycker inte om hur du behandlar henne och protestpiper därför eller så löper hon. Det gör inte ont! De är inte mer ömhudade på rumpan och nedre delen av ryggen än någon annanstans.

Råttor som är dominanta kan ha stora problem när det gäller att röra den bakre delen på dem, när en hane visar sitt intresse för en hona så är han baktill ryggen på henne och drar och sniffar. Det är de två stora anledningarna till att de kan pipa. Men långt ifrån alla råttor gör det.

Skulle hon ha en skada eller liknande som faktiskt gjorde ont så skulle du se ett annorlunda beteende och ett skyddande av bakdelen.

Qui dormit, non peccat

GeishaoChick
0

Jaha, det kan ju förklara några frågor. Tack