Socker & kött ?
Har hört att råttor ej ska äta socker och kan förstå att det självklart kan göra dem lite tjockisar =) Är det så och finns det någonannan anledning till att dem ej ska äta socker ?
En tjej sa till mig att dem kan äta det mesta men inte kött.. `?
Måste säga att mina råttor älskar "maggots" och rå köttfärs.. är detta fel att ge i små mängder och ska det vara färdiglagad kött ?
Eller är det """"förbjudet""" att ge kött =)
// Nyfiken tjeeej :D
Råttor äter gärna kött, både tillagat och rått, ingen aning om varifrån din kompis fått det ifrån…
Förutom kött vill de gärna ha grönsaker och kanske en liten bit potatis eller liknande varje dag. Men gärna MYCKET grönsaker, nyttigt och gott. Finns en massa trådar här om vad man ska och inte ska ge dem… Kolla gärna in där.
Mina råttor vägrar äta grönsaker :-\
Mina gjorde det med i början, men om man ger det tillräckligt ofta så äter de! :O Broccoli, tillagad eller rå är förutom att alla mina ÄLSKAR det (pojkarna är annars kräsna) så ör det typ nyttigaste grönsaken du kan ge dem. Ärtor eller majs går alltid hem annars, även om man inte ska ge det för mkt. Varför man inte ska det står i en tråd jag TROR heter: vad man inte ska gell sina råttor. kolla in den. truga på dem! ;)

Råttor är allätare och de ska definitivt ha kött! Runt 10-15% i kosten ska bestå av protein beroende på ålder, kön och skick på råttan.
Din kompis har antingen förväxlat råttor med andra djur eller så kan hon inget om råttor.
Det finns ingen anledning att äta socker över huvud taget, människor behöver inte heller socker.
Socker kan ge dem fetma, diabetes, blodtrycksproblem mm. Så undvik det.
Qui dormit, non peccat
Borde inte socker kunna ge råttor hål i tänderna också, som hos människor? De borstar ju inte tänderna heller. :P

Råttors tänder är ju annorlunda än människor, men troligtvis så kan råttor få hål i tänderna precis som hundar och katter kan få det.
Qui dormit, non peccat
#6 Okej. :)
#0 Råttor är ju allätare så de vill ha protein i sig, men det måste inte alltid vara "vanligt kött". Jag ger dem kött ibland men annars protein i annan form t.ex. pumpakärnor och ost. :) Det du sa blir säkert jättebra!
Råttor skall inte äta det vi kallar vanligt socker (raffinerat) Det kan förutom redan nämda tråkigheter även på lång sikt ge karies. Och får råttan tandvärk så finns inte mycket att göra för den lille vännen.