Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 799 ggr
[nataschaj]
0

Varför gör hon så?

Min ena rått hona ger sig på ungen som är 8v snart 9 veckor.

Varför gör hon så mot henne för?

Jag har gjort allting rätt när jag lät dem träffas.

Utan för buren händer de inget.

Hela buren är tvättad m.m

…………………..

För ett tagsen fick jag ju hem en äldre råtta, och då va de inga problem, för ca 2v fick jag hemma denna ungen och då ger hon på sig den!

Jag kan inte fatta varför hon mobbar henne för.

Hon biter och tar tag å släpar om kring henne. jag har försökt sära så att de nya ska boa in sig å få dem andras dofter på sig, men de hjälper inte.

Är jag tvungen å sälja den nya?

Jag har ingen chans å ha 2 burar å skaffa fler, men ja tycker att hon borde ha blivit sån mot den äldre å inte den unga?

Tips?

[nataschaj]
0

Kan tillägga att den nya skriker så hjärt skärande å ja vet inte hur många gånger ja springer till buren.

Ska ja låta henne bli ensam råtta? men de känns ju inte rätt…

Behöver verkligen råd..

hus-musen
0

Hur ser den äldre honan ut när hon går det? Pip, uppburrad päls, stel gång, sparkar?

Vid vilka situationer uppstår beteendet?

Qui dormit, non peccat

mikeiko
0

BÄR hon runt på henne? I nacken? Hon kanske inbillat sig att det är hennes bebis o.O

Men ja, som #2 säger, hur ser den äldre honan ut, och kan du beskriva mer i detalj vad hon gör?

[nataschaj]
0

har inte tänkt så mkt.. men stel skulle ja nog vilja säga att den äldre ser ut..  får kolla noga.

Den lilla brukar vara på marken, så så fort den stora går ner, men okcså när den lilla söker sig till dem adnra, så ''flyger'' hon på henne å drar å släper.. ser ut som hon förösker ruska den lilla med..

De bara händer, utan nån anledning va ja kan se.

Lillan förösker gömma sig i rören m.m, men då springer hon ju bara efter å släpar ut henne..

[nataschaj]
0

3 nää hon sliter tag i henne å tar framtssarna å drar sig till samtidigt å biter mot naken ryggen… men ja vet inte..kan inte så mkt om deras beteende..

Idag tog den andra honan hand om henne..dem låg å sov tillsammans å de i röret.. så kasnke finns hopp om attbde kommer gå bra.

[Glimmersråttor]
0

Det är ett dominant beteende. Hon visar sitt ogillande mot bebisen.

Tyvärr kan ett sånt beteende påverka bebisen så att när bebisen själv blir äldre och ska introduceras med andra råttor så kan den göra likadant mot nykomlingar vid introducering.

[nataschaj]
0

Tycker bara de  e konstigt att hon gör så med en bäbis å inte äldre råttor.

men men..får väl låta dem vara helt enkelt.

[Glimmersråttor]
0

Ja det är märkligt, vissa råttor gillar inte bebisar, men kan acceptera äldre råttor. Kanske för att de vill ha lugn och ro och inte vill ha några lekfulla bebisar i buren.

Ibland kan det gå bättre att introducera råttorna när de har blivit lite äldre och inte är så lekfulla av sig.

[nataschaj]
0

jo fast så mkt äldre är hon inte. men kan ändå inte ha fler burar här..så de får tyvärr va som de är i såna fall.

Men nu verkar de va bra.. men märker om ja vaknar upp i natt me all skrik.

mikeiko
0

Sätt in en låda/hus med liten öppning eller något som bebisen kan använda som gömställe, som bara hon kommer in i och inte de äldre större råttorna. Det är jättestressande för lillan när den stora är på henne sådär, risk är också att hon blir rejält biten om hon skriker så :(

[nataschaj]
1

Idag/natt verkar allt mkt bättre, inget skrik eller så, sen har den ena råtthonan tagit sig an ungen nu, ligger å sover med den trots att hennes kärlek playboy ligger uppe i hängmattan.

Så de verkar vara bra framsteg!