Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 626 ggr
[Parlplattan]
0

rossel

vad bör jag göra?

[134643]
0

Jag fick rådet att i ca 1 vecka försöka med hemmakurer så som Rött thé, massor med filtar och hög luftfuktighet. Sen är det vetten som gäller och få t.ec Baytril utskrivet :)

[Parlplattan]
0

okej ! ,ska fixa det nu på en gång !

zickan
0

Börja på rött te, mankan även testa ett par droppar kan jang.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Alenzi]
0

Har ingen aning om huruvida det egentligen är rekommenderat att ge råttor (i råttvärlden alltså, det är ju ett naturläkemedel mot förkylning för människor), men jag har gett mina ett par droppar echinacea i teet andra dagen om de fortfarande rosslar eller snorar då (har hänt vid 3-4 tillfällen). Vilket faktiskt har fungerat.

Googlade lite snabbt innan jag började med det och snubblade över det här:

"I akutte forsøg hos rotter og mus er presset saft af Echinaceae purpurea vist at være
praktisk taget atoksisk. Intravenøse doser op til 10 ml/kg og orale doser op til 30 ml/kg på
mus er blevet tolereret uden forekomst af nogen symptomer.

I et subakut studie på rotter over 4 uger bevirkede orale doser op til 8 ml/kg presset saft
ingen lokale eller systemiske toksiske påvirkninger."

Så det verkar ju i alla fall inte vara farligt.

… Vill bara tillägga att självklart skall råttan till veterinär om den är sjuk, det här är bara min hemmakur mot miniförkylningar.

zickan
0

#4 det och kan jang körs också på. Bra att testa med de och te innan man åker till veterinären om det bara är lindrigt :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Alenzi]
0

#5 se där, vad bra :) kan jang hört att folk använder på råttorna, men då jag aldrig själv har provat det har jag inte haft det hemma - här i huset kör vi på echinaäckel när vi blir dåliga :P

Elinisa
0

Kan jang innehåller förutom Rysk rot& lite Malabarnöt även Echinacea Purpurea, så väljer man Kan Jang får man i sej Echinacea hursomhelst. :-)

[Parlplattan]
0

okej har echinacea droppar ska testa det  tack så otrolit mycket för alla svar! <3

[Alenzi]
0

Lycka till :)

(och det har du förmodligen redan koll på, men se till att de har tillgång till vanligt vatten också!)

[Parlplattan]
0

yes de har dem ;)