rått vikt
hur mycket brukar råttor väga vid 4 månaders ålder? (hanar)

Grodans vikttabell
Normal viktkurva för ungar är:
födselvikt = 2-5 gram
1 vecka = ca 10 gram
2 veckor = ca 30 gram
3 veckor = ca 50 gram
4 veckor = minst 60 gram
5 veckor = minst 80 gram
6 veckor = minst 100 gram
2 mån 150-200 g
här skiljer det sig från linjer till linjer hur mycket och hur fort de växer
3 - 4 mån 200 - 350 g
honor stannar lätt på 350 gram och växer sedan kanske 10 gram i månaden eller nåt
hanar 5-7 mån 350 - 500 g
hanar 8-12 mån 500 - 800 g
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
ok men då borde mina väga rätt ok kan vel tänka mig att dom kunde väga lite mer men dom är inte så stora i maten.
Musse: 324 g
Nico: 329 g
så enligt grodans tabell borde dom vel väga ok iaf?

Vid 4 månaders ålder är det en jättebra vikt! Min 4månaders kille väger endast 255 g… :/
ok det var jätte skönt att höra då jag var så rädd att mina pojkar väger för lite jämfört med vad dom borde väga då kan jag kanske pusta ut igen då :)
#5 oj då he he ja du, mina e inte så stora i maten som sagt så ja jag vet inte men som grodan skriver också så skiljer det sig från linjer till linjer men jag hoppas mina har en ok vikt iaf..

Så länge inte råttorna är magra små stackare, man känner en liten mysig kula på magen så behöver man nog inte oroa sig, äter de och dricker som de ska och de busar runt som de ska så är det nog inget fel på en råtta, jag har en feeet råtta och jag har några som är mindre och smidigare men inte magra, det är så individuellt från råtta till råtta.. =)
Lite annat men en jag känner hade en mops (hund) som kom från en uppfödare med väldigt stora och grova mopsar, sen när hon var på valpkurs med honom så vägde han inte enligt deras tabell, han var för tjock för att han vägde 2 kg mer än vad tabellen sa. Hon fick banta sin valp. Och jag kan säga att han var inte tjock den här hunden, han var stor helt enkelt. Sen såg man hur han hatade den här maten och han gick ner i vikt och såg bedrövlig ut. Då sa jag åt henne att ge fean i att banta sin valp, så länge han mår bra och inte är fet så är allt okej. Poängen är väl att så länge ditt djur må bra så ska man nog inte vara allt för strikt med tebeller, det är annat att hålla koll på vikten över lag medans djuret växer, så man ser att de växer. Men strikta tabeller kan man inte gå efter, alla djur är sin egen individ med sitt eget utseende och egen kroppsbyggnad.. =)
#6 ja både dina och mina är säkert friska normalviktiga råttor. Som du påpekade så har det säkert med linjer att göra, och deras passion för mat. Vissa är väl större matvrak än andra, precis som vi människor
jo det e nog så…dom har iaf en liten kulmage go att pussa på fast dom brukar protestera lite hej villt vill inte att matte ska pussa på deras magar men det gör matte lite endå kan ju inte motstå det dom får försöka acceptera att dom har magar som man dras till att pussa på
slänger med två bilder på dom:)
Musse med en avokado bit i munne han va så söt ;)

åh, vad fin han är 

… eller båda
hi hi råttisarna och jag tackar så mycket ;)
längtar tills jag får min lilla dumbo bebis på stora vår:)

Åh, råttbebis :) !
14# jepp :) det kommer bli min första uppfödar råtta hon som jag ska köpa den av går just nu prov år för srs.
hej fortsätter på min gamla tråd. jag e lite orolig att mina två 4 månader och 3 veckors hanar väger för lite just nu väger dom Musse: 377gram och Nico 383gram…
ni som har hanar kan ni skriva i denna tråd hur mycket era väger? och hur gamla dom är?
Mina råttor brukar också ligga över det som står i tabellen.. Så länge de inte är tjocka är det ju OK. :)
(har inte koll på vad mina väger just nu.. har inte vägt dom på ett tag)
17# ne tjocka e dom nog inte, men grejen e att en tjej har sagt till mig att mina hanar väger för lite och då blev jag lite orolig…
för hon sa att hennes hane vägde nåt på 500g så ja, jag vet inte… om dom väger för lite vad kan man ge dom så som får lite bättre hull? men själv tycker jag att dom ser ganska bra ut i hullet men, men jag e nybörjare också så jag e väl inte så bra på att dömma hur dom ska se ut enligt sin kroppsform… men smala, det tycker jag inte att dom är iaf..
på bilden e de musse: hur ser han ut?
vet att det e vårt att se på en bild hur deras hull ser ut, men man borde vel se om dom skulle vara smala iaf?
De ser åt minstone inte tjocka ut på bild.. :) Men de väger inte för lite! Oroa dig inte över det.
Man brukar ju säga att en råtta ska vara tyngre än den ser ut, det tyder på att den är musklad och fin (en fet råtta förväntar man ju sig att den ska väga en hel del. muskler väger ju mer än fett så därför kan en smal råtta väga en hel del den med.)
hmm jo precis tjocka e dom ju inte, men man blir ju endå orolig när nån säger att ens råttor väger för lite.. :/ hur kan man känna om råttan e bra musklad och inte bara fett?
Fett är mjukt och pösigt, muskler är mer fasta.. och så får råttorna inte bilringar av muskler. :)