Så glada!
Tänk vad lite ombyte kan göra dem små liven så glada, innan hade dem en fågelbur men med olika klättergrejer i, men så kom jag över tre hamsterburar för 80 :- och byggde om dem, med hål i botten osv ja se själva:
Tror du glömde lägga in bild..? :)
Tänk på att snarast byta ut hö och kutterspån mot råttanpassade produkter bara! :)
Säger samma sak som #3, eftersom råttor varken tål det ena eller det andra. :)
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
Eh ?
Alltid haft sågspån och inga prob med de..
Det är terpentin i som dom verkligen inte tål, cancerframkallande och hela faderuttan. Hö kan dem få ohyra av och så är det vasst, så om dem får ett strå i ögat så KAN dem t.e.x bli blinda eller få infektioner och allt vad som kan hända.
//Ebba
"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"
DU kanske inte märkt det men dina råttor har definitivt gjort det…
Kutterspånets damm påverkar tamråttors andning, tamråttor är ju från början labbdjur och har en extremt känslig andningsapparat. Dammet orsakar nysningar och irritationer i luftrören, och kan också i förlängeningen bidra till cancer hos dem då de inte tål just kutterspån.
Läs mer om olika bottenströer i våran toppenartikel :)
Vidare, är hö inte heller rekommenderat eftersom det nästan alltid bär på ohyra som drabbar just råttor. Skabb är jättevanligt att de får av just hö, och det märker du bara på av att råttorna kliar sig mycket.
Jag skulle tipsa om att ha tidningspapper på botten, toalådor med Toalätt eller alspån där du märker att de föredrar att göra sina behov, och tidningsremsor eller tygremsor som de kan boa med. Plasthus i de två nedre burarna också, då dessa inte suger åt sig urin och är lätta att tvätta :)
Haft råttor i tre år och inte haft några problem..
Nej men den dag du får problem, vad gör du då om du måste avliva nån av råttorna eller dra på dig dyra veterinärskostnader? "-nej jag haft kutterspån/sågspån och hö i ett par år utan problem, det här var väl bara otur."
Nej, om du inte vill riskera att dina rådisar blir sjuka eller olyckligtvis kanske DÖR, så skulle jag rekommendera att du byter så snart som möjligt.
//Ebba
"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"
Har en fundering runt spån. Har en kompis som har spån från lövträd till sina råttor. Är det lika farligt som vanligt spån. Inte bara al utan alla möjliga lövträd hon beställer utomlands där det tydligt är vanligt.
Tror visserligen att man tenderar att blåsa upp riskerna för t.ex. cancer etc, visst finns de men det finns inga garantier och jag tror säkert man kan ha tur i lång tid utan att få sådana problem. Däremot dammar både spån och hö något enormt, och med tanke på hur känsliga råttor är för just damm känns det som att man redan där, ur (råttans) bekvämlighetssynpunkt, har ett väldigt starkt argument för att undvika det.
Om det är ekonomin som får dig att välja spån kan jag tipsa om gratistidningar med fleecefiltar på. Filtarna tvättas och kan återanvändas. Med toa-lätt i toalådorna använder vi nog max 40 kr i månaden på bottenmaterial, i genomsnitt, åt två råttor i ett royal suite double.
#11 Det är bara spån från barrtäd som är farligt, och spån som dammar, så ex alspån och aspspån går hur bra som helst :)
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
#9 Något som du kanske tror är en vanlig förkylning hos råttorna kan vara mycket värre och besvärande för dem. Råttor visar ju väldigt sällan när de är sjuka och har ont, och när de börjar göra det så är det AKUT.
Har dina råttor (eller har haft i perioder) ögon- eller nosporyforin? Ser typ ut som kladd, blodfärgat, och misstas ofta för just blod, så handlar det troligen om stressade andningsorgan och retade ögon.
Vi är många som kört med kutterspån när vi var yngre eller helt enkelt innan vi fick lära oss vad som är bättre, vi hoppar inte på dig utan vill bara råttornas bästa och att sprida information. Fråga en kunnig veterinär, så kommer de genast koppla luftvägsproblem hos råttor med kutterspån. :)
JAG är glad över att dem är glada, jag har inte haft NÅGRA problem med det spån jag har osv.. Så ge upp nu.. Jobbat även i volantär och inga prob där heller med dem… Rest my words.
Jag undrar lite vad du anser är den stora fördelen med spån och hö..?
#16 antagligen priset? det är väl aningen billigare än andra strön?
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
nice byggt! men visst går toa-lätt bra? har sj kutterspen i men fick höra av en som kolla på min bur som sa att de inte är bra så innan råttorna får komma in ska de få toa-lätt:) men en av mina råttor (hämtade i lördags) har en knöl på magen:( ska höra med djurskötarna i skolan vad de kan vara om de inte vet så blir de till farbror djurdocktor
Min mormor rökte hela livet men blev aldrig sjuk så det är ju nyttigt då
#17 Nu känner jag mig som en skiva som hakat upp sig, men mitt bottenmaterial som jag kör med kostar garanterat mindre än spån. Gratistidningar i botten, med fleecefiltar på. Filtarna kan tvättas, och kostar från 9 kr st på IKEA (jag köper dock oftast på rusta eller öb när de har något erbjudande, blir så tröt på bebisblått :P behöver inte köpa nya alls ofta, kanske var tredje månad ca) Har toa-lätt i lådorna.
Vi har alltid kört kutterspån här hemma också så här kommer ett inlägg med ett annat synsett dig TS!
Vi har som sagt alltid kört kutterspån, men det bytte jag ut på grund av att det dels skvätts ut ur buren hela tiden, och dels så luktar det riktigt illa i min bur efter bara en dag.
Däremot, när jag la in gratis tidningar och nu toa-lätt (som jag tror dessutom kostar 5 kr mer än spånet på ica men är drygt så det håller längre då man inte behöver lika mkt) så luktar det ingenting inte ens efter en vecka…
Så från den utgångspunkten så skulle du ju kunna prova toa-lätt, och då samtidigt få ett strö som inte "kan" skapa cancer hos dina djur…
Främsta anledningen för mig för övrigt att inte använda hö till råttorna är väl att man kan få in ohyra till dem, och det är så drygt att behöva gå till veterinären som man då fint får göra för att skriva ut stronghold :P
Bara ett tips…. :D
Hat kattsand, det dammade mer.. Och jag sjävl har allergi för spån och hö, så om jag inte känner nåt av det jag använder 
ack ack tackar för alla tips trots att inlägget var för att visa hur glada dem kan bli av byte. 
#22 Toalätt är inte kattsand, det är pellets. Tycker att det är jättetråkigt att du är så arrogant över vetenskapliga fakta och så många andra råttägares erfarenheter. :(
Menade pellets, det ha testat med. Nej du det är jag inte! JAG vet väl hur jag har det hemma ?! Har ju förtusan aldrig haft några problem, medans andra har det.. Så jag fattar liksom inte påhoppen trots att allt är ok här i detta hus 
#24 är väll just att det är ett känt fakta att just kutterspån och hö är sämre för råttors hälsa en vad t.ex alspån är :) Just att även om du inte märkt något på råttorna så kan dem ju påvetkas av taurinet m.m :) Vet att alla här bara vill dina råttors bästa och inte menar att hacka ner på dig. Men då det inte känns som du tar emot råden som kan förbättra och förlänga råttornas liv så är det klart att vissa kan bli lite upprepande ;)
#25 Terpentin, inte taurin =) Taurin är något annat det (men som visserligen inte heller är nyttigt i stora mängder, därför man avråder att ge råttor kattmat, taurin finns däremot naturligt i mindre mängder i kött).
TS, du gick in i försvarsställning direkt trots att ingen menade att vara elak med något inlägg. Att enbart utgå från sina egna erfarenheter är inte alltid det klokaste. Jämförelsen med rökning är faktiskt väldigt träffande.
Ingen blir någonsin fullärd, men man kan lära sig oerhört mycket av att sitta på forum tillsammans med människor som har längre erfarenhet än man själv. Är man tveksam till något någon säger är det bara att googla! 
Mvh Tess
Kan bara tipsa om dörrmattorna från Ikea. Borris 4kr styck. Extremt mycket bättre och bekvämare än cancerframkallande spån ellerhårda pellets. Jag hade också kutterspån med mina första råttor innan jag insåg hur farligt det är för råttorna. Tro mig. Bryr du dig om dina djur så byt. Det utvecklas snabbt till.astma och andningssvårigheter. Och dessutom en hög veterinär räkning som lätt kunnat undvikas.
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/
Jättefin bur! :D Jag kan tänka mig att de blev lyckliga! Jag fixade själv om i buren rätt rejält för en vecka sedan och såg hur glada mina små gubbar blev - det är verkligen underbart att se dem utforska ny bur och/eller nya burtillbehör! Det värmde i mitt lilla hjärta. ^^
Jag funderar på att sätta någon större hamsterbur ovanpå min bur så att den blir lite större, precis som du har gjort, men jag har inte bara en utan TVÅ tummar mitt i handen, så kass är jag på allt som kräver mer avancerade verkyg än en nål.. >.< Hur gjorde du hålen så att de inte skulle skada sig på dem?
(För övrigt håller jag med de andra - det är ett faktum att strö från barrträd och hö är dåligt för råttorna, och faktiskt inte har några fördelar alls jämfört med de alternativ som finns. #19 är bra att tänka igenom - 3 år är faktiskt inte så lång erfarenhet vad gäller sjukdomar som cancer och luftvägsproblem.)
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Strö till djur [redigera]
Kutterspån används också, eller har använts, som strö till djur i bland annat ladugårdar, svinstall, och hönshus. Kutterspån är det vanligaste bottenmaterialet i burar för gnagare som hålls som husdjur, som hamstrar, gerbiler, marsvin, kaniner och dylikt. Det anses dock oftast alldeles för dammigt för att vara lagligt och dessutom för det mesta gjort av barrträ vilket innehåller terpentin som är ett gift. Terpentinet i sin tur ökar halten av ammoniak då det blandas med urin och är cancerframkallande. Att det är skadligt visade sig även vid just framställningsplatser där arbetare ofta drabbats av bland annat astma eller allergi från vissa träslag. När det gäller djur visar sig problemen oftast i form av problem med luftvägarna och ögonen, men detta misstas ofta för spånallergi.
11 § i djurskyddslagen L80 säger: "Ett förvaringsutrymme ska vara försett med bottenmaterial och bomaterial om det behövs för att tillgodose djurens behov. Bottenmaterial och bomaterial ska då finnas i en för djurarten och djurens ålder tillräcklig mängd och vara av god kvalitet och i övrigt beskaffat så att djuren inte kan skadas av gifter, mögel eller damm."
Alternativ till kutterspån är till exempel flis från träslagen al eller asp, se närmare t.ex guldhamster.
Taget från: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kuttersp%C3%A5n#Str.C3.B6_till_djur
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/
Vad roligt det ser ut ^^ Kan tänka mig att dem gillade det! Håller på att bygga en bur jag med (dock av en bokhylla), ska bli kul att ladda upp bilder sen och se vad alla tycker.
Tycker att den blev jätte bra! Fick du alla 3 burarna för 80:-? Sicket fynd, tycker jag iallafall! ^^
Låt henne ha vad hon vill till sina råttor, ni har iaf. varnat henne vad som kan hända och om det väl händer så är det väl hennes fel?
#25. Jo jo men vissa hoppar rejält på utan att höra. Jag ha ju som sagt kanske annat spån etc än vad ni andra är vana vid, samt så ha jag aldrig haft några problem. Såg ett skrivfel, haft råttor i FEM år, så älsta jag haft är ännu levande snart över fem år.. OCH använder samma spån som i alla år.. Känns som man ska behöva bevisa öga mot öga..
Självklart tackar jag för dem trevliga tipsen!
Vilket spån använder du =) märke ? =)
/Josefin
Inget spec märke, den är stor jäkel att dra hem, och är renast av alla. Köper inte skiten i djuraffärer etc.
#34 Tänkte mest att det kunde ges som tips? vad är det gjort på för träd sort och vart kan det köpas =)
/Josefin
Har inte balen här framför ögat, jag köper den i järnhandlen i byn jag bor. Djuraffären jag jobbade på har använt det i tio år.
#36 Okej, kanske kan du kolla sen? Du kanske vid nästa inköp skulle kunna fråga vilken trädsort spånet är gjort utav? Vad kostar det och hur mycket är det?
Djuraffärer har ofta inte lämpligt bottenströ, så att förlita sig på att det är bra bara för att en djuraffär använder det är inte direkt så bra. Djuraffärer går oftast efter kostnad m.m.
/Josefin
Vida stallströ tror jag den heter… Gogglade lite..
#38 Synd =/ då var det kutter spån iaf =( fast det är ju pellets och inte spån?`
/Josefin
Mest dammfritt som vi stött på av alla sorter spån så är det denna, och som sagt, fungerat på våra djur utan prob.
Min chef har tittat in här och bara suckat..
#40 Jo men Vida stallströ är ju pellets och du har ju spån på bilden?
/Josefin
Nej de är spån.. heter så och innerhåller spån..
www.**vida**.se/stallstro.aspx
"VIDA stallströ är gjord utav kutterspån- endast svensk råvara av god kvalité, främst från gran helt fritt från kemiska tillsatser och impregnerat virke. Det är också dammrensat, en fördel för hästar med luftvägsproblem. Vårt strö är därför mycket uppskattat bland hästägare men används också med fördel inom annan djurhållning.
En produkt från förnyelsebar råvara."
#44 Ja det är pellets gjort utav kutterspån, alltså barrträd som är skadligt!
/Josefin
#44 Är det inte Lantbruks ströt då? det är iof ännumera skadligt!
VIDA Lantbruksströ är kutterspån som vi maler till finare flingor- endast svensk råvara av god kvalité, främst från gran helt fritt från kemiska tillsatser och impregnerat virke. Använd med fördel inom lantbruk. En produkt från förnyelsebar råvara.
Balarna produceras på pall med 18 balar/pall och väger ca 27 kg/bal.
/Josefin
Inte haft NÅGRA problem
Nej jag vet, du har skrivit det? Förstår inte varför du reagerar så hårt på att jag är intresserad av ditt strö =/ fast å andra sidan kan jag förstå att du känner dig lite påhoppad när jag läser i tråden. Men många anser nog att kutterspån är djurplågeri och du behöver inte personligen ta illa upp när folk ger dig information och fakta. Fakta kan man ju bara lyssna på sedan väljer man själv hurvida man använder det =)
Jag var som sagt bara nyfiken på vad det var för spån som du tyckte var bra.
Jag är på jakt efter ett bra bottenströ som passar både möss och råttor, så alla trådar som handlar om strö är intressanta för mig just nu. Hade tänkt blanda hampa strö och STL pro strö =)
/Josefin
, testar igen: