Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1160 ggr
Virkan
1

Stakars djur... :(

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kikade runt lite på youtube på råttburar, eller typ "my pet room tour" och så kom ja till den här videon.. det är väll djurplågeri, det där?

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Exoticas
1

Men gud vad sjukt, stackas små =( jag blir så frustrerad och ledsen!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

chade
1

USCH

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[Emma--]
1

Stackars djur :(

Katoz
3

Så fruktansvärt frustrerande! Det är sånt här jag ser framför mig när folk skriver att dom köpt från zooaffär, men dom kom från en uppfödare. Hmmm….

Katoz

wannabeliikeyou
1

det är så jävla hemskt vilka äckliga djurplågare det finns!!1

Catta-
1

Sjukt. Citerar en komentar "first off this is not cruel, these mice and rats are bred by him for the main purpose to be fed to his snakes, this means they wouldn't even exist if he didn't do this, secondly, if he didn't do this, his snakes would starve to death and that may be even more mean that what he is doing here"

VART HAR VISSA SIN HJÄRNA? Så de är OK att föda upp djur i skitdåliga burar, stressa ihjäl dom, föda ungar på rullande band, som mat för annars hade djuren som äter dom dött?

Man blir ju mörkrädd..

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

regskylt
1

Jag kunde inte titta i mer än 58 sekunder Gråter

[squash97]
1

#6 Förmodligen inget hjärta heller :(

deeremf
1

Blev verkligen illamående av att se hur han har djuren, stackars kan inte vara bra för dom att sitta så många i så små lådor på det viset.

Är så man blir mörkrädd

GeishaoChick
1

jag blir helt kallsvettig när jag ser mammorna amma sina nyfödda… och alla dessa fina råttor…

Själv som råttägare så gör det så ont att se alla dessa fina råttor kan ha en personlighet, litar på människor… och så blir dom behandlade såhär.

FY

FAN!

Smullis
1

Är han från vettet?! Stackars, STACKARS små djur :'(

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

GeishaoChick
1

Såg ni hur han tog upp dom små bebisarna rakt från mamman med en jävla TÅNG!? Och sen bara slängde ner dom!

Jag har en stark känsla att detta är svaret till varför min ena honråtta Geisha är så skygg och rädd.. hon var född hos en ormägare som sedan skickade dom till en djuraffär!

Nej fan.. börjar gråta nu…

wintermynta
1

Ursäkta men hur tror ni zooråttor som alla "räddar" bor? Kan tala om att mammorna i slutet av filmen har mycket bättre burar än hur dom bruka bo.
Dom har rent och utrymme. Dom kan stå upprätt och har golvyta att röra sig på. Ingen av råttor rosslar, vad jag kan höra och är inte fulla av skabb eller avruttnade öron. Råttorna har mat, inte bara vatten (skål som alla pissat i) och en torr limpa. Dom går att hantera och behöver inte lyftas i svansen.
Önskar att fler kunde inse hur "zooråttor" egentligen har det och inse att majoriteten är överbliven ormat.
Visst är det tragiskt men om folk sluta rädda råttor kunde kanske grossisterna sluta sälja dessa som sällskap.

deeremf
1

#13 tyvär tror inte grossistena förlorar pengar nog på dom där råttorna som man köper pga dåligt djurhåll.

Dom tjänar kanske en 50 lapp pr råtta (utifrån mina egna zooråttor) vilket inte är en direkt stor förlust.

pellepojken
2

För Djä--igt ! Orkade varken se eller höra Aset till mäniska mer. Stackars stackars djur. Har full förståelse för att militanta djurrättsorganisationer tar till våld mot dessa mäniskor för att kunna befria djuren. Dom skulle få mitt fulla stöd.

Smullis
1

#13 ALLA djuraffärer jag har varit i (och praktiserat i) har haft fina snälla råttor med helt ok temperament ( om inte bättre), och de har rent, stort och bra klättermöjligheter :) de blir inte behandlade så som på videon. En av djuraffärena hade en rätta som var sjuk, men den var under behandling. Så alla zooråttor lever inte undre usla förhållanden. Har faktiskt aldrig sett någon som levt så :P men om det finns r det självklart oerhört hemskt! Men sånt är väl inte ens lagligt i Sverige?

elinokanino
1

Men vafan kan man inte anmäla idioten :(

fiffiluren
1

#16 det handlar oftast om situationen dom lever i INNAN dom kommer till djuraffären, hur deras föräldrar och syskon har det, dom som ÄR KVAR i skiten. Genom att sen köpa ungarna i affären så ger det en efterfrågan hos grossisten som då fortsätter att bedriva denna vidriga "uppfödning"

Allmänt: sluta försvara djuraffärer som säljer grossistuppfödda råttor, genom att hävda att dom ni köpte minsan var så fina och snälla, det finns inget spår av känsla bakom. Det är BARA pengar som ligger bakom, ju billigare desto bättre.

Har en grymt dålig helg, och är bara så ***** less på allt skitsnack om att rädda djur från affärer, och bara allmänt på allt och alla för******* idioter, slutar där innan det blir otrevligt.

ÖPPNA ÖGONEN FOLKET

Elinisa
0

#16 det finns tyvärr riktiga skräckexempel när det gäller djuraffärer i Sverige. Som tur är har jag inte heller behövt uppleva någon av dem, även om jag sett några som inte varit bra. (Finns en tråd om detta, men varning: man kan må dåligt av att läsa den..  http://rattor.ifokus.se/discussions/4ecb6417d4ebea4b04001c5f-lista-pa-daliga-djuraffarer )

Jag uppfattade också det som att #13 syftar på hur många råttor lever, innan de hamnar i affärerna& hur föräldrarna lever, -de som aldrig kommer till djuraffären. (..eftersom det i inlägget jämfördes hur mammorna brukar bo..)

Lilith
0

Klarade inte av att titta klart på den… Blev alldeles illamående.

deeremf
0

Euhm, till er som klagar över grossistråttor, vad spelar det för roll om man köper dom eller inte om dom flesta av dom ändå ska bli använda som foder för större carnivorer?

wintermynta
5

#18 Precis

#19 Ja jag syftade på hur råttorna lever innan dom kommer till affären. Sen är det lagligt att ha råttorna så. Täta kontroller görs av länsstyrelsen för att se att kraven uppfylls.
#16 Varför tror du zooråttor är så små? Därför att dom tas från mamman tre veckor gammal. Då kommer hennes nästa kull och hon kan därför inte diaklart sina första.
Mammorna avlivas sen vid ca 1 år och 3 mån då dom inte är lika produktiva längre. Vilket kan låta hemskt men det är mycket bättre än att dom ska bo som dom gör hela livet.
Allt handlar om produktion och efterfrågan, något vi alla stödjer när vi

"räddar "dessa stackars zooråttor. Självklart får man inte se denna bild av råttuppfödningen. Hur skulle zoo butiken annars kunna sälja iväg råttorna?

Zolah
0

Huvva, snacka om att föda upp liv bara för förtjänstens skull. och hur pass trångsynta dom flesta i kommentarerna är också

överaskad också över alla tummen upp videon har :/

Jag föredrar uppfödare, då jag kan se hur dom har det och hålla kontakt. då vet jag också var jag kan gå om jag får problem, ist för butikspersonal som rycker på axlarna.

Smullis
0

#18 fast dom råttorna är hemuppfödda. Det är ju bara sjukt att köpa från grossist, så förstår absolut int att folk kan göra det. #19 men usch :( så hemskt kunde jag inte tänka mig att det kunde bli :( #22 absolut inte små i den djuraffären :P de blir INTE tagna i den tidiga åldern! Den djuraffären tar inte kull på kull, varje hona får Max 3 kullar var och lever inte ihop med hanar. De avlivas inte heller. De tar faktiskt mycket bra hand om djuren för att vara en djuraffär. Det enda dåliga är att de har undulater och kanarier i samma rum som gnagarna, och det ör dock inte ok. De har dessutom nekat köpare dom anser vara dåliga och djurenn får färsk mat lite då och då. Dessutom är många av deras djur handtama, speciellt kaninerna, degusarna, gerbilerna och mössen. Men det kanske är väldig ovanligt att djuren har de så bra i djuraffärer ? :P de har kunskap också :)