FOP-bur/voljär?
Har hittat en bur av märket FOP (ca 125 cm hög) som jag funderar på att köpa åt de kommande råttorna.
Tänkte nu bara kolla om någon har erfarenhet av just dessa burar och om de är bra? Vill gärna hitta en bur som är lagom stor och lagom praktisk ;)
Då den inte har så stor botten yta så får man inte ha så många råttor i den, även om den är hög. Jbv räknar endast botten yta.
Annars är det en helt ok bur. Ende som jag störde mig på var den lilla bottenytan samt de små luckorna.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag har en FOP nu och jag är väldigt nöjd med den- särskilt de stora, smarta öppningarna. Dock önskar jag att gallret var galvat- det börjar rosta lite och suger åt sig kisslukt nu har jag märkt.
Haha… nu vette tusan vad jag tänkte på för bur. Efter #2 svar så var jag tvungen att googla. Vet inte varför jag var missnöjd över luckorna. Den hade ju stor luckor. Totalt glömt bort hur den såg ut, även om jag ägt en.
Jag störde mig iaf på något, för jag sålde min.
Brukar vara liten botten yta, små luckor och skranglig/låtande som gör att jag inte gillar burar.
Jag hade en FOP-bur tidigare.
Några av de saker jag hade problem med var luckorna. Jag kom enkelt in i toppen, då taket gick att lyfta av, men mitten av buren hade jag svårt att nå.
Hyllplanen tyckte jag var lite knepiga att sätta fast, men fick in tekniken efter ett tag.
Sedan att buren är så kort i bredden. Det kunde vara knepigt att få in något stort, som t ex en fångst från ikea.
Och så det ogalvaniserade gallret.
Tack för svaren, då fick jag lite att tänka på ;)
Denna var visst 55*65 i bottenmått så ganska smal är den såklart. Det verkar ganska opraktiskt med ogalvaniserat galler också. Hyfsat bra pris var det i alla fall så det kanske kan vara värt det.
Jag har Lilith's (#4) gamla FOP voljär
Har lackat den svart. Det enda negativa enligt mig är de två små luckorna. Vill ha större!! Men taket går ju att lyfta av så behöver ej använda de små luckorna :-)
// Fawo (;
#6 Vad använder man för typ av lack då? Lät snyggt med svart! :)
Hammarlack är giftfri och rekommenderat på burar
Perfekt, tackar! :)
Det blev riktigt bra!
Vad jag minns från dina bilder så hade du inrett buren bättre än vad jag brukade göra, så du slapp det där krångliga mittenplanet som jag hade svårt att nå.
#10 Kommer ej ihåg hur jag inredde då, men har slutat helt med hyllplan o använder endast hängmattor o annat skoj 
// Fawo (;

Har en FOP voljär med måtten: b85, d65 ,l145 som jag är väldigt nöjd med. Får plats sju hanar i den.