Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 366 ggr
[Mandaz94]
0

Kloklippning

Behöver hjälp! Hur brukar ni klippa klorna på era små vänner?

Jag har försökt med att få hjälp att hålla och så försöka klippa, men de vägrar stå stilla när man ska klippa. De blir rädda.

De har så vassa klor att jag får sår och det gör ont så behöver hjälp så att jag kan gå runt med dem på mig mer och slippa folk som glor på min hals.

Tacksam för svar

lisapahlen
0

Aldrig vart med om att man klipper klorna på råttor, jag har iallafall aldrig gjort det utan dom har fått sköta det själva. du kanske ska prova fila lite istället? om dom är vassa? :-)

Cis-j
0

Jag investerade i en sån miniklosax, sen håller jag mina ståendes på bakbenen (oftast på mitt knä) och sen tar jag baktassarna först för då har de inte ens snappat upp vad jag håller på med. Om de är jättegriniga brukar jag ge dem något gott att tugga på samtidigt. Sen håller jag liksom framtassarna mellan mina fingar och tar ena först, klipper färdig och sen andra. Sen blir det massor med beröm och en liten godisbit :) I början tar det tid, men så småningom blir både du och råttan mer vana och då går det jättefort :) Jag brukar prata med mina lugnt också samtidigt, då sitter de mest och lyssnar på mig istället för att tänka på att springa iväg ;)

Cis-j
1

som #1 säger så behöver vissa råttor inte klippas, men sen så är det ju en del latmaskar som inte tar hand om sina klor, så det kan till och med gå så långt att klorna går i när de går. Har två riktiga latgrisar här nu som låter mig ta hand om deras fötter helt och hållet >.< !
Sen kan filning funka, men jag har aldrig tyckt det vart smidigt. De slipas ju ner på någon dag bara efter att man klippt dem. :)