lite hjälp?
Det finns inga raser bland råttor, däremot färger. Din ser ut att vara en striped roan. Roan betyder att färgen bleks. Vet inte riktigt vad din har haft för färg, men gissningsvis svart. Så back striped roan i så fall.

Mvh Stephanie 

där det är mörkt på bilden, är det ljustgrått :), har aldrig sett den färgen på en råtta innan :)
Blue kanske? Roan kan bleka färger väldigt mycket visserligen. Men så är jag inte så insatt i färgbestämning av roans heller… 

Mvh Stephanie 

Bild-googla på black striped roan så ser du variationen!

Mvh Stephanie 

okej, för är lite ny med det där :P
#5 Din råtta var mycket mörkare när den var liten, tänk dig att den var svart där den nu är grå. Sen eftersom det är en roan så bleks den med tiden. Vissa bleks knappt alls medan vissa blir så gott som vita :) Man kan alltså inte veta helt säkert om din råtta är en Black striped roan, agouti eller blue striped roan eftersom man inte vet hur den såg ut som liten. Men det ser ut som en black striped roan tycker jag iaf men jag är rätt ny på färger jag med :)
okej, tack för hjälpen, jo jag var ju inne på en djur affär. i en håla som heter borås haha, men så såg jag ju den, tyckte så synd om den, det var den som satt i hörnet medans dom andra åt typ. den höll sej alltid borta… så, jag tog helt enkelt hand om den, då var den krit vit och mörk grå på ryggen, nu är den grå där den var mörk innan, sen ibland ´så ser det ut som den har röda ögon?, är den rödögd då? men däremot sa en kompis att det såg ut som en dumbo, vad är det för råtta igentligen? :O
Tänk på att det är lag att råttor ska hållas minst 2 och 2.
Ögonen kallas roanögon. ( Roan var ju den genen som gör att råttan bleks ). Roanögon ser svarta ut men kort tagna med blixt eller i stakt ljus ser man en röd prick i ögat, roanögon.
Dumbo betyder att råttan har öron längre ner, vilket din råtta inte har. Det är en vanlig toppörad :)
ingen som vet??
#9 Ser inte direkt ut som en dumbo..
Och en av mina råttor är en Black striped roan :)
Nu blev jag lite nyfiken, vilken djuraffär i borås var det? Bor i närheten och är mest fundersam :O Satt din råtta där med två svarta råttor?
albins zootror jag det hette :P nä, med massa andra saker ;)
Råttan på #9 är dumbo medan den fösta på #0 är toppörad.