Avel/Livslängd?
Jag läste någonstans att om man avlade på en hane som var mellan 7-9 månader så förlängde man automatiskt hans liv. Jag vet inte var det stod
Isf. om det är sant, hur kan man då berättiga att amn inte ska avla förrän de är 1½-2 år? Om det är lång livstid man är ute efter?
Om man tar 2 bröder ur samma kull, båda med bra temprament och goda sociala färdigheter, parar den ena no1 vid 8 månaders ålder och väntar tills 1½ år med den andra no2.
Båda får friska och trevliga kullar men råtta no2 dör vid 2 ½ år av hög ålder medans hans bror no1 lever tills han är 3½-4 år. Vem av dom var då den bättre avelshannen? Man tog en chans med no1 men visste att no2 var frisk och trevlig. Gör man fel om man chansar för att dom ska få ett så långt liv som möjligt?
Bara ett tankeexpriment, jag frågade först om det var sant det jag läste någonstans, jag vet inte var. Inte för att reta folk, jag vill bara veta.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Det där låter som en typisk myt måste jag säga… varför skulle han leva längre om han avlades på? 

Mvh Stephanie 

Som om sex förlänger livet *fnissar*

#2 Det vore väl inte dumt? *asg*
Allamej: Ne men jag tror också att det är en myt att det skulle förlänga deras livslängd. Du tror inte du skulle kunna ta reda på vart du läst det någonstans? =)
Jag har läst tvärt om, att en parning kan förkorta livet på hanar. Det blir så upptrissade och stressade att de kan dö i förtid..
Men jag har ingen aning om det finns någon gnutta sanning i det öht, för jag kommer inte ihåg var jag läste det..

Om man parar guldhamsterhanar när de är för gamla (ca 2 år) kan de dö av det (hjärtattack)

Vet inte hur det är med råttor men jag läste en gång en artikel /undersökning som visade att ;
Man med fru & barn lever längre än om han levt ensam.
Kvinna med man & barn lever kortare än om hon levt ensam.
#6, det låter ju helt vettigt… :)
(30 år och inga ungar än)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
hahaha nice :D