hjälp.
hej, min tjej o hennes kompis köpte 2 råttor. och dom har ju dom hemma, så dom har ju varsin råtta ensamma, så jag köpte med en råtta, för att ha den hos min tjej. så hennes inte är ensam, och nu så har jag ju min hemma, frågan är, kan man göra undantaget att ha dom själva 1 dag i veckan eller något? och skulle gärna villja ha lite hjälp med att få den riktigt tam, för buren står jämte sängen så den kan gå utt till sängen om den vill, men den vägrar att komma ut? mvh brunke. :) tack i förhand.
ingen som lever?:O
en dag i veckan kan gå men mina grabbar blir lässna när dom är ensama även när man akviverar dom vill dom va två.
godis och tålamod funkar för mej vet inte om det fins genvägar här
Råttan kan nog bli ganska stressad om man ska flytta runt på den och separera den från dens burkompis 52 gånger om året. Så det är nog inget rekommenderat.
Du måste ha lite tålamod med att få den tam, den går ut ur buren när den är "redo" :)
Prova att ge den godis när du är framme vid buren så den kopplar dig till något bra.
// Fawo (;
Det var bra att du köpte en till så den inte är ensam :)
Det borde hennes kompis oxå göra. Menar du ensam i en egen bur en dag i veckan eller att du har den ute?
Ensam i egen bur bör du inte.. tycker jag.
Men att du har den ute ett tag kan du ha flera ggr än en gång i veckan, mysa, leka, aktivera, träna, ju mer du håller på med dina råttor ju tamare blir dom.
Ett tips är att ge nån godis som torkade banan bitar eller något gott så dem/den ser det som något positivt.
Har inte provat detta själv för jag har inga råttor, men har hört andra som gjort det och det går framåt :)
//Ebba
"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

De klarar att leva ensamma en kortare period (beror ju på råttan det där såklart) men att hela tiden utsättas för återintroduktioner blir nog jobbigt. När mina har varit sjuka och suttit i sjukbur (ensamma) och sedan ska bli återintroducerade till flocken (efter bara sådär 5 dagar eller något) så har det alltid varit en del spänningar. Inte agression på något sätt, absolut inte! Men det är nyfikenhet, snusande, extra bus, etc. Kan tänka mig att det är lite stressigt om det sker hela tiden. Har man inget VAL går det säkert, men om man har ett val så är det nog bättre för råttan att ha en fast burkamrat.
Min gamla dam satt ensam de sista två-tre månaderna av sitt liv för att det inte var tal om att skaffa någon ny råtta. Dels ville jag inte ha fler honor MEN min lilla gamling var ju verkligen GAMMAL (till sättet alltså, bensvag, trött, grinig) och jag ville verkligen inte att hon skulle utsättas för någon ny kompis. Men visst märkte jag av att hon blev deppig av det. Eller det är klart, det är så svårt att veta för hon hade börjat se deppig ut reda innan hennes kompis gick bort… Hon var nog på "väg" helt enkelt, hade säkert ont av artrosen…. :(
jo jag menar i bur, :) okej tack för alla tippsen! men ska försöka att inte sära på dom så mkt, men det är bara för hon tar med råttan till sin tjejkompis, (råttans bror ) :P men kan ladda upp en bild på den så ni ´får se hur den ser ut :) den ser ju ut att må bra osv, den tvättar sej som den ska osv :)