Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 441 ggr
Arrowhead
0

Försöker igen då..

Min mobil hade väl bestämt sig för att driva med mig idag eller nåt, men då försöker jag igen..
Som sagt så dog en av mina fyra råttor idag, för bara några timmar sen.
Jag har två lite äldre tjejer som är systrar och två yngre som är systrar det var en av dom yngre som dog btw.
Så mina funderingar gäller den ensamma systern nu, hon har betett sig lite konstigt på sista tiden men de var först idag jag faktist la märke till de (varit så upptagen med den andra, hon har ju vart sjuk)
Systern iaf (Bailey) har varit konstig för flera saker:

1. Hon har blivit tveksam och vill inte komma fram när jag öppnar buren och hon kastar sig ur famnen när jag tar upp henne (aldrig gjort så förut)
2. Hon har blivit väldigt mycket tjockare(inte extremt men mer än dom andra) och har till skillnad från dom andra inte lika mjuk och mysig mage utan hennes verkar uppblåst/svullen.
3. Hon började bädda i bottenströet så jag la in ett gammalt örngott åt henne och den började hon direkt buffa runt i (hon sitter mest där och stirrar på väggen.
4. De andra har börjat hålla på med henne (särskilt en av dom), jagar henne runt, juckar på henne och luktar henne i rumpan?
5. Hon har satt sig på en gren bakom en av leksakerna och bara sitter där medan dom andra myser i korgen
Ingen av mina har en sån där stor pung och ska såvitt jag vet inte vara hanar så hon kan väl ändå inte vara dräktig?

Såå.. Har hon förstått att syrran har gått bort och är ledsen för det?
Varför har hon blivit så tjock/varför är hennes mage så hård?
Varför låter Lexie henne inte vara utan håller på hela tiden?
Varför har hon blivit så vaksam och vill inte ens ta godis från mig när hon tidigare aldrig haft problem med sånt?

Sorry för lång och kanske obegriplig text(väldigt trött, ledsen och sur för att mobilen gjorde som den gjorde) men det är bara fråga om något är oklart..

[ruilo]
0

En av mina råttor blev exakt så när en av hennes "låtsas syster" dog. (Det var en vän som vi köpte precis när dom föddes så dom tror det är hennes syster) 
Hon blev riktigt överdrivet smal och ville knappt ha något godis, jag är orolig över henne och sånt men låter henne leva vidare och vara så mycket jag kan med henne, nu vill hon upp nästan hela tiden!

sarakaka
0

Gjorde också en tråd om lite saker, speciellt att Alma är så mycket lugnare än de andra och är tjockare än de andra. Det hängde samman sa de och så länge de äter, inte har några konstiga grejer på kroppen så ska det inte vara någon fara. :)

Men "pungen"… Kan du ta en bild på det? Är det en tydlig pung eller är det "slidan" som är lite svullen? Har märkt på mina honor att deras könsorgan blir lite svullet när de löper, och då kan de bli jagade, sniffade i rumpan och juckade på, de viftar också på öronen ibland när de löper. Löper gör de var femte dag. :P

Och de kan få väldigt förändrat beteende när en burkamrat avlidit. Det blir ju en omställning och sen så måste de göra upp rang på nytt igen så det kan vara lite annorlunda då men det lugnar nog ner sig efter ett tag tror jag.

Lycka till!

Arrowhead
0

Okej, tack för svaren, jag ska inte oroa mig över nåt då! Tänkte att de nog inte var så farligt men man måste ju fråga ^^ Nu ska jag släppa ut dom osen fixa en festmåltid åt dom! :-)