OT - mutter och spik :/ hundar
måste få gnälla av mig lite… jag och pojkvännen funderar på hund i framtiden, och har med hjälp av en billig bok hittat några raser vi var intresserade av att veta mer om. Vissa har vi personlig erfarenhet av ( som Borzoi ) medans andra visste vi inte mycket om alls annat än det som stog i boken. Så vi sökte kort och gott efter ägare/uppfödare som kunde dela med sig med info etc .
Jag blev rätt hårt ifrågasatt och det var vinklar som jag skulle köpa första bästa hund i morgon ._. inte alls den reaktion jag förväntade mig!
dessa är hundarna som vi tillsammans var intresserade av, som vi ville finna info om etc
Australian shepherd
Borzoi
Cavalier king charles spaniel
Collie
Groendahl / Belgisk vallhund
Shetland sheepdog
Norsk Lundehund
själv tycker jag inte att det är dumt att fråga, då lär man sig mer men efter detta blir man lite… avtänd ._.
ni kan ju själv kolla och se vad ni tycker, för jag känner mig som sagt lite irriterad och… lite påhoppad?
vissa var ju riktigt bra tips, men att mötas så med skepsis på en gång känns konstigt :/ och innan dom riktigt vet vad för hundförar erfarenheter vi har.
vad tycker ni? är det bara jag som är överkänslig och trött?
Jag håller med dig om att det är jobbigt att bli bemött så. Jag och min pojkvän har också blivit påhoppade som om vi var 5åringar som skulle hålla ett värdefullt vinglas när vi letade efter en speciell chinchillasort. Många sa att vi skulle strunta i hona och skaffa hane (när vi berättade att vi planerat för avla).
Men jag hoppas jag peppar genom att säga att du kan strunta i dem och behåll intresset och lusten för en speciell hundsort. 
Jag tycker det är orättvist, speciellt om man går in för att lära sig mera. För att ta reda om man kan klara av djuret osv, urkas :c
varför skulle ni strunta i hona om ni ville prova avel? ._.
Ska undersöka mer, vi kollar på finsk lapphund nu som verkar vara rätt bra :)
Jo, det undrar jag också. Min pojkvän blev så irriterad att han bad dem antingen läsa igen eller så kopierade han stycket eller bad dem läsa HELA hans inlägg. De ställde frågor som man redan svarat på inlägget. Sånt är så himla dumt, man måste informera sig om vad man har och kan utan att någon ska tracka på en, men har man gjort det så måste dem fråga iallafall. Lite löjligt, men det är så vi människor är.. Löjliga. 
Tsh prata om dig själv! jag är helt sane och exemplarisk, gör aldrig fel!!11oneone
xD
nämen, tycker det är ett tråkigt drag. Känns lite som man måste vara född in med djursorten från början om man ska prova en annan ras? *förvirrad*
Bra sällskapshund betyder ju inte att den inte kommer få motion bara för att man vill ha en snäll hund som sällskap. Shit.
Bra sällskapshund kan ju betyda att när man väl myser eller tar det lugnt med den så är den även bra för det. Lite irriterat tillägg.
Jo, jag förstår dig. Men ibland så är många lite väl egotrippad och tror man är bäst i att ta hand om djur mer än alla andra.
Det har aldrig förfallit mig iallafall att jag är bättre med katter än någon annan för att jag levt med dem hela mitt liv, som tur är. Men det händer man blir så irriterad och vill "äga" dem lite med deras egna medicin när de trycker ned andra för att de tror de vet bäst. T.ex socialen som har står makt har det hänt att de missbrukat det.
Men man tycker ju inte om att vara jobbig, så jag nöjer mig med att alltid stå mellan än sist och först. ^^
Jag ska vara lite oortodox, alltså gå i från gängse regler och berätta en grej för dig: Jag har aldrig gått på dressyrkurser, agility, valpkurser osv och ändå fått trevliga lugna hundar som fått vandra vidare av ålder. Dessutom har jag aldrig någonsin haft beteendeproblem hos mina jyckar.
Den första var en samojed, den andra en karelsk björnhund, den tredje en golden, fjärde vit schäfer och nu är jag inne på min andra alaskan malamute som jag har tillsammans med en blandiskille på tre½ år som är avkomma efter min vita schäfer. Vad jag ville ha sagt var att så länge som du aktiverar hunden hemma, leker och samtidigt tränar den i till att börja med vardagslydnad och sedan är konsekvent med detta så kommer precis vilken hund som helst bli en bra sällskaps/familjehund. Personligen tycker jag alla är så hispiga på just 'sina' raser att de är sååå krävande och ditten och datten. Mina malamuter, som har en oerhört stark jaktinstinkt går lösa min trädgård, utan staket med skogen inom kissehåll….de har fått lära sig, utan konstigheter, att det är mycket trevligare att vara med människor än att springa efter vilt. En sak som jag däremot måste säga, som är min hispiga sida, det är att det tar ca 2-3 år innan du är såpass 'färdig' med hunden så att man kan börja slappna av lite och 'slarva' lite. Innan dess är det ju bara 'jobb' och konsekvens som gäller.
Jag har inte dragtränat mina malamuter, än, men ska om inte annat för att de tycker det är kul och för att jag tycker om motion 
Borzoi är en ras samt Saluki som jag är oerhört sugen på själv i framtiden. Men först ska jag föda upp en kull malamuter för min tik är dräktig.
Jag inser att detta inlägg kanske kommer att skapa en storm bland andra hundägare, men en hund som enligt rasstandard ska aktiveras blir oftast överaktiverad och hispig i sig istället…dessutom så har jag haft hund i såpass många år och uppfostrat ett gäng ungar på vägen så jag är ganska trygg i det jag säger och hur min erfarenhet är med hund.
Hoppas detta gav dig en något annorlunda syn på vilken ras du kan tänka dig! Vilken hund som helst med vardagslydnad och en konsekvent vardag blir en lugn och trygg sällskapshund!
#5-#6
tycker jag också :/ det är ju som en sak som jag ser som viktigt med en hund, att man ska kunna umgås med den. Annars känns det ju som mer en bruksmaskin om hundarna inte kan göra sådant? och alla hundar i grund och botten är ju till sällskap? >_<
Lade till OT i titeln på tråden och lade till "hundar" också :)
# 7
visst det kan ju hända alla igentligen :/ men när folk förklarar sig om och om igen? nog brukar jag försöka 'rätta' folk om råttor ibland men jag försöker göra det konstruktivt om det inte är alldeles för super galet ( som en brud vars hamster blev uppäten av sin råtta, och råttan kvävdes av hamstern… jag sprängdes då hon bara hade tittat på när han kvävdes :/ )
tycker det inte låter tokig alls, det är ungefär så jag tänkte från början med då jag skrev tråden, att det handlar om att vara konsekvent, och noga med träningen. det är ju som med råttor, om man gör saker bestämt så får man ju gosproppar men om man är 'vek' så blir dom osäkra på den och kanske nervösa. ( det är min observation från då jag hade råttor första gången och jämför med hur jag är nu, då var jag rädd att skada dom så jag hade inget stadigt handtag på dem tex )
Om dom ska bli sura över ditt inlägg tycker jag det är onödigt :/ menar, så länge man vet grunden av rasen och hittat info så man är säker på vad man gör och att man klarar det så tror jag allt kan gå. Kollade faktis på malamute men jag kände att det var lite läskigt att dom tydligen läser ens sinnestämning lätt. inte forskat mer på den biten dock.
tack Mikeiko :3 jag var så snopen att jag glömde :/ normalt brukar jag vara duktig på att fixa sådant :)
Fast det är väl lite så generellt på detta forumet… :/
Nu har jag läst det mesta i den tråden och jag tycker de definitivt går ut för hårt när det som jag ser der märkt MYCKET tydligt med vad ni är ute efter och NÄR… Det verkar ju inte på något sätt på er som om ni vill ha en hund imon utan att ni vill undersöka saken ordentligt, vilket är en SUND inställning… stå på dig…. Och lycka till i hundsökandet!
tycker inte det, beror hur man formulerar sig. - rullar runt - urkas, tror du har rätt dock . minns när jag var i cornishrex forumet och ville ha lite hjälp där, och jag blev nästan bränd på bål för min blandras kisse.
Skönt att det inte är jag som är överkänslig då iafl, jag vill ju som sagt undersöka och planera. Hund är ett stort inköp, samma med alla djur igentligen. Lika bra att se till att det blir rätt från början :/
Tack så mycket :) ska kolla efter en bättre hundbok för att se vad som kan finnas :)

Nu hör jag till gruppen som tycker att det är bra att ägare av den ras man är intresserad av höjer ett varningens finger. Man ska vara medveten om vad det är man sedan har i kopplet. Sällskapshund för de flesta inom hundvärlden innebär att man har den kort och gott till sällskap med lite vardagsaktivering. Några av raserna du nämnt är ganska mycket arbetsmaskiner som inte nöjer sig med att aktiveras en gång i veckan/månaden med t.ex. godissök utan behöver större utmaningar. Jag tycker att det är alldeles för många som skaffar hundraser som är arbetande i grunden och sen får ett väldigt understimulerat liv. Sen tror jag att många reagerade på att ni både var intresserade av vallare och vinthund. Det är ganska stor skillnad mellan de olika hundgrupperna i temperament.
Det är jättebra att ni vill lära känna de olika raserna och jag hoppas att ni hittar den ras som passar er. Mitt bästa tips är att kolla på de olika rasklubbarna efter uppfödare som bor i närheten av er och sen åka och hälsa på. Alternativet är att kolla på SKK's hemsida och se om det arrangeras utställningar i närheten. Då kan ni ju passa på att spana på de raserna ni är intresserad av och höra med olika ägares erfarenheter av rasen
Ett tillägg bara - alla hundar, oavsett rasgrupp 9 eller ej, kräver ju en konsekvent vardag för att känna sig trygga. Alltså, om du skaffar en belgisk vallhund, golden eller borzoi så kräver de just konsekvensen från dig som hundägare, och som du själv skriver så vet du ju vad det innebär och då tror jag inte du kommer att ha några problem 
Och en hund är ju en flock/familjemedlem och därmed en sällskapshund!
Malamuten är jättemysig
mycket personlighet, mer än blandisen tom.
Och jag håller även med #14!
För det är också sant i mångt och mycket.
nu är du lite som dom i tråden, jag skapade den ju för att komma i kontakt med sådana personer. inte för att bli 'förbjuden' rakt av från raser, Borzoi har jag levt med i många år så jag vet hur dom funkar. jag vet att det är en vinthund, men dom är mycket fina sällskapshundar och man kan göra mycket med dem.
och jag ska kolla efter utställningar och träffa hundar, ägare och uppfödare irl så jag får se hur dom är. detta är bara planerings stadium för att veta mera, men att få så mycket motstånd när man är nyfiken gör ju att man igentligen vill fly fältet, skulle tro att det finns en del som skaffar hunden dom vill ha bara för att många protesterar utan att ge direkt bild varför.
känns så underligt, hur ska man kunna basera vilken form av hundägare man är? om man är dålig eller om man kan klara av en riktigt svåt hund? vad dömer folk det på? blir så förvirrad T_T
Har läst ungefär halva tråden nu (ska nog läsa mer sedan men ville svar i den här haha) ochnja… Många hundmänniskor går rätt hårt åt osv. Jag kan nog göra det själv då och då – men skulle INTE göra det i din situation.
Jag kan vara rätt hård på människor som tex har träffat mina hundar och tycker att "åh med hund verkar ju trevligt, ska vi inte ha en sån?" – utan att allt tänka på hur mycket jobb osv det är med en hund.
De flesta människor tänker ju tyvärr inte på att hund (eller de flesta djur) är ingenting man bara "har". Det är en livstil! (det är ju samma sak med råttor så här förstår nog många det i alla fall haha)
Men jag tycker att det var mycket "nej!" i tråden utan att beskriva mer varför de inte tyckte rasen verkade passa er. Och framför allt utan att ställa mer frågor! Och hur svårt är det att linka dig lite uppfödare som du kan få prata med om rasen för att se om den passar dig? De behöver ju inte personligen ta på sig att tjata på dig om olika saker – mycket bättre att en uppfödare får chansen att berätta om sin ras och vad den kräver av sina ägare än när någon människa bakom en skärm skriker "nej" på ett forum. *ler och skakar på huvudet lite* Folk är lite märkliga.
Jag kan ju säga att jag har en del raskunskap och är inte särskilt biased när det kommer till de olika raserna heller.
Vad jag undrar innan jag börjar diskutera olika raser med dig är: vad är det egentligen ni vill ha ut av en hund? Och hur mycket arbete osv är ni villiga att lägga ner på den?
Jag har förstått att ni vill ha en större hund, som tål kyla och lite tuffare aktiviteter.
Vad är det för aktiviteter ni kan tänka er att göra med er hund?
Vilka aktiviteter VILL ni definitivt göra?
Hur många timmars aktivitet och motion är ni villiga att lägga om dagen?
Hur ser ni på pälsvård? (hur mycket kan ni tänka er att lägga er tid av på det?)
Hur ser ni på hundar med stark jaktinstinkt? Finns det möjlighet att låta hunden få jaga, eller i alla fall göra liknande aktiviteter som viltspår. Är ni villiga att anti-jaktträna?
Jag håller med om att boken ni har fått tag i verkar ha bristande information (det lilla jag sett) men tyvärr har de flesta hundböcker det. Jag har ett mini-bibliotek här hemma med nästan 10 rasböcker (och en hel uppsjö med andra slags hundböcker haha) och det är bara om jag kombinerar flera av dessa med egen kunskap och kunskap från interent eller liknande som jag känner att jag börjar träffa "rätt" angående info på en hundras.
Om jag hade varit du så hade jag helt enkelt ringt runt till uppfödare av rasen (uppfödaren måste ju inte ens finnas i närheten av dig på det stadiet ni är nu – det är ju information ni letar efter och inte valp i dagsläget) med en lista med frågor om rasen för att se om den är rätt för er.
Precis som med råttuppfödare så ska en vettig uppfödare svara på era frågor och glatt berätta på om sin ras för att se om den kan passa er livstil och ni hundens livstil.
Besöka utställning kan också vara bra – där finns alla uppfödare på plats att prata med direkt samt att man faktiskt kan träffa rasen i fråga (även om de brukar vara mer eller mindre stressade på just utställning – ni får i alla fall en chans att se hur de verkligen ser ut och prata med uppfödare så kan ni kanske boka en tid att besöka hemma hos uppfödaren sedan för att få se hundarna i sin "verkliga" miljö *ler*).
Dock tror jag efter lite mer koll på belgisk och aussie att det kan vara för svåra hundar att sköta just nu, men jag vill ändå träffa dom på riktigt för att se hur dom är :)
Malamuten ser ju riktigt vacker ut, skulle vilja se den irl med :) men tror inte jag vill ha en sådan hund, men du får gärna dela med dig av erfarenheter om den? om inte annat är det kul att veta !
Det finns de som inte tänker som du, det är det jag håller med #14 om. De skaffar en hund för att den är häftig osv men kan inte det här med konsekvens…det är sådana hundar som jag sedan har tagit hand om, de säljs/bortskänkes ofta pga allergi………. Yeah right……
Men jag tycker du är smart och ansvarsfull som blivande hundägare som vill ta reda på vilken hund som passar dig/er.
Så stå på dig!
Folk skriver snabbare än mig… D:
#8 Är utbildad hundinstruktör men inte tycker jag att ALLA måste gå på hundkurs för det! XD Jag tycker att det är viktigast att hunden fungerar väl i ens vardag (vilket vardag man nu än må ha). Vissa människor behöver hjälp med detta – andra inte. Det viktigaste är ju att man är nöjd med hur man fungerar med sin familjemedlem! (:
#13 Ett par tips på hundböcker som jag personligen gillar:
http://www.bokus.com/bok/9789100102517/hund/
http://www.bokus.com/bok/9789153428107/valj-ratt-hund-en-bok-om-det-personliga-hundvalet/
;)
Oh, du verkar riktigt vettig i det du skriver. Tycker att det krävs mycket tanke igentligen med att skaffa djur, speciellt om man ska skaffa en från ung ålder.
Jag och min pojkvän vill ha en hund som är social, tycker om andra hundar, inte folk ilsken, inte för avancerad pälsvård som tex Puli - kamma borsta bada är inget vi har emot, känns bara trevligare och man kommer djuret närmare med ordentlig pälsvård osv dom litar på en mer och blir mer tillgivna i mitt huvud. Jakt skulle inte vara allt för präglat då vi har andra mindre djur, skulle bli lite ledsen om en katt eller råtta fick sig en smäll. Gärna en lättlärd/smart hund , känns lockande med sådant för det är ju kul med påhittiga djur. Gärna nåt större i storlek iockmed att jag skulle vilja ta ut den till skogs osv, vi har en shis tzu - super mysig men det blir som en mullvad i snön så man kan inte direkt busa med henne ute :/ och skog gillar hon inte heller tyvärr. Vill gärna träna tricks, agillity och troligen motion . Vill gärna springa med hunden ibland som jag gjorde med min Borzoi Gedda, vilket var bra för oss båda. Lekfull skulle vara trevligt med. Pojkvännen vill ogärna ha skälliga hundar, eller dräggliga.
mycket av detta tror jag att med rätt träning och så kan försvinna, som att skälla ( se till att det inte uppmuntras ) och att man inte ska busa med andra 'familjemedlemmar'. ( enligt mamma så brukar hundar känna vad som är flocken och inte , därav låta bli tex husets katt)
vi bor ju i norr, så det finns ju mycket möjlighet för skog och liknande. Sedan så brukar vi åka till älvsbyn med jämna mellanrum där det finns ännu bättre områden, vi har en greyhound bana som jag tror man får nyttja om man pratar med greyhound föreningen om man vill låta dom springa lös ( har för mig att det fanns en 'stor galler bur' som borde passa så dom inte hoppar över ). Det finns så mycket jag vill prova, jag vill verkligen prova på det jag har i huvudet och se vad jag kan göra. Just nu känns det som det inte finns gränser för vad jag kan göra så länge jag vet vad jag ger mig in på och får rätta verktyg. tänkt gå valpkurser osv i början också, vet inte om det är nåt som bör nämnas?
ang uppfödare, så vill jag gärna ha tips om bra sådana då det finns så många med både inaktiva och tveksamma sidor. Så andra som mött dom redan kan vara en fördel så man sedan kan ta kontakt, jag vill inte råka ut för en bush uppfödare som vet hur man säger rätt saker. Har kollat på egen hand men det var så svårt som jag skrev i tråden i hundarifokus.
Sedan kan jag inte komma på nåt mer just nu, börjar vara sömnig ^^; hoppas nåt av det jag skrev lät bra och kom ut rätt.
Jaaa, vad kan jag berätta..?
Tja, man måste verkligen stå på sig lugnt och fast, precis Cesar Milan (mannen som talar med hundar) säger; samlad och bestämd.
Malamuten är ju lite granna i lynnet som en katt emellanåt men oerhört kärleksfull och vänlig. En fantastisk familjehund, går ihop här med katterna utan problem ( öh, katter ska man ju jaga…), jag fick ju bara tala om att de var en del av familjen sen var det lugnt. Ungarna älskar hon, och de slarvar gärna med att bjuda upp henne i sängen när jag inte ser…mhm…
Jag uppfostrar ju mina hundar ganska instinktivt numera så det är svårt att förklara hur malamuten är som ras för jag tar ju individ för individ. Men eftersom den här rasen(som ju alla raser) mer än gärna har en 'ledare' så är det bra att man är det genom att vara konsekvent, som sagt, har nog upprepat det ordet många gånger…. Nåja, man får aldrig ge med sig, för de är snabba på att ta över…och det kan vara jobbigt att ta tillbaka marken…att de sen är känsliga för ens sinnesstämning är rätt spännande, när jag är lite nere eller sjuk sitter hon gärna här vid sängsidan och tittar medlidsamt på mig och har en 'jag ska ta hand om dig' blick i ögonen 
Malamuten kan vara väldigt tuff när den är på det humöret men som sagt man måste vara bestämd. Och när man är 'färdig' efter 2-3 år är malamuten en fantastisk följeslagare!
Tack skogs tolva :) och jo… det finns ju sådana personer, min systerson blev arg tidigare idag på tal om sådant, det var en som hade funnit en blandning mellan sharpei och whippet och skaffat sig. Känns hemskt med vad som kan ske om dom har otur :/
Precis min tanke xD
oh nice! den från icaförlaget verkar jätte nice, ska nog se om dom finns på biblioteket och alt om det inte går skaffa dom :)
lol, låter ju ursköna ;D jag tar ju ledarrollen i min råttflock, och jag försöker att vara ledare för min mors hund Jarro ( han har haft ett litet svårt liv då han inte är så väl dresserad, hunnit fundera på att ta över han ibland då jag känner att han behöver mer än vad han får. Men jag vill gärna vara med från början med en hund för en gångs skull ). Sedan jag började att titta lite på Milan, så tog jag och använde knep som han hade som jag ansåg var bra och inte 'dumt att prova'. Som tex sätta benet framför och inte låta honom gå framför mig, resulterade med att han slutade dra våldsamt. utan gick snällt fot, provade även andra saker som att stå stilla om han inte lystrade, så hanvände sig om för att se vad jag ville. Dock fungerade det inte värst mycket :/ men men, allt går säkert så länge man hittar rätt verktyg ( info och knep ) som känns rätt för en själv och hunden, säkert lika individuellt som med råttor hur man bör behandla dem? om en sak inte funkar, provar man med en annan. :)
#22 Som din mamma säger så kan de flesta (dock inte alla, men ja de flesta) hundar lära sig vilka djur som tillhör familjen och vilka man får jaga.
Tyvärr är jag inte så insatt i uppfödare i de flesta raser själv, utan där hoppas jag att du kan få mer hjälp av folk som faktiskt äger rasen.
Har även läst mer i den andra tråden nu och som några gjorde i den tråden så kan jag faktiskt rekommendera pudel haha. Storpudel då – så får ni den stora (ofta mindre skälliga) varianten. Pudel är en typisk sådan där hund som många inte gillar/har fördomar om tills de faktiskt träffar en bra pudel själva – och då är de fast! XD De är helt enkelt väldigt trevliga och framför allt flexibla hundar som är med på det mesta man kan hitta på att göra med dem.
Annars fick du ju tips om eurasier som ju verkar passa er med. (:
Annars för att återgå till listan du har i första posten:
Australian shepherd. Som det är sagt så är det en ganska krävande ras i just det att den KRÄVER aktivering i ganska stora mängder. Det som är positivt i detta är dock att det är en allroundhund som tycker att de flesta aktiviteter är kul. Visst de flesta uppskattar verkligen vallning men jag känner faktiskt aussies som inte är särskilt intresserade av detta utan föredrar andra aktiviteter.
Du kan testa mer eller mindre allt! Från agility och flyball till spår, vall och lydnad. Vissa blir även väldigt bra draghundar. De kräver alltså mycket motion och aktivering (som valp är det dock viktigast att träna passivitet och att inte överaktivera valpen – då får du rent ut sagt ett helvete senare i livet).
Många aussies är väldigt vaktande. Det är heller inte helt ovanligt att de blir en "enmanshund" (även om de brukar älska hela sin familj). De kan även vara väldigt olika i hur de accepterar andra människor. Vissa älskar allt och alla medan vissa är väldigt reserverade (jag känner båda sorterna personligen).
Personligen så skulle jag säga att det är en ras som man verkligen tjänar mycket på att vara med "från början" med. Att man får hem den redan som liten valp på åtta veckor. De blir väldigt bundna vid sin ägare och redan de där första veckorna med träning för att få hunden att passa sin egen vardag så mcyket som möjligt är väldigt värdefulla.
Det är inte särskilt mycket pälsvård och till exempel i ert fall med snö så underlättar det ju att snön inte "packar sig" så mycket i aussiepälsen.
Um…. kan inte komma på något mer att skriva om just den här rasen just nu men kan återkomma om jag kommer på något mer haha.
Kan gå vidare och skriva vad jag vet om de andra raserna på ungefär det här sättet om du tycker det är någon hjälp? (känner att det skulle vara lite onödigt att skriva en massa om du redan har läst på om sådana här saker på varje ras haha)
ok ^^ har träffat pudel irl faktis, men jag känner inte 'klicket' så att säga?
Det skulle uppskattas mycket! det är sådant jag varit intresserad av :)
Får ta och göra en stor runda och maila runt till uppfödare sedan, och utgå från det du kan i grund?
#27 Kan ju nämna att storpudlar skiljer sig lite från de mindre varianterna tycker jag. De är lite mer en "egen" ras på ett annat sätt – de mindre varianterna korsar man ju med varandra medan storpudlar bara brukar avlas med storpudlar. Det är lite vinthund i de stora med. *ler lite* Jag uppfattar de stora som inte lika intensiva som de små kan bli – inte lika "stissiga" utan väldigt lugna, trevliga "hundiga" hundar som gärna gör diverse aktiviteter (återigen en allround hund hehe) men som även älskar att slappa i soffan.
mitt ex mamma hade en pudel, en stor en dvs. hon var fin och så men jag blev som sagt inte så kär, pälsvården på hunden är ju vad man gör den till ( kan ju bara rakas ner pangbom om man vill ha det lätt ). Men som sagt, klickadeinte för mig. Killen hade en kompis som hade en stor pudel som han bara fick dåligt intryck av :/
Borzoi känns det ju som att du vet en del om redan. De är i allmänhet inte lika "träningslystna" som de andra hundarna du nämnt och är ofta rätt mycket mer självständiga än de andra också.
Cavalier king charles spaniel är förmodligen den som är allra mest så kallad "sällskapshund" av de raser du nämnt i första inlägget. De är i allmänhet lätta att träna och samarbetsvilliga (dock kan de vara lite vimsiga ibland haha, som att de kan börja jaga en fjäril under en pågående övning). De äslkar att få vara med! De älskar sin familj. De blir lätt en sån där liten "bästis" man kan ta med överallt.
De har används som stötande och apporterande fågelhundar men de flesta verkar inte ha något enormt jaktintresse. Men givetvis så uppskattar de att få spåra och söka ändå!
Ibland har de lite problem med främmande hundar av andra raser. Deras kroppspråk är lite vagt och de är heller inte så duktiga på att förstå andra raser alla gånger. För att undvika detta så kan det vara bra att låta hunden redan som valp få träffa så många olika slags hundar som möjligt så att den verkligen får en möjlighet att lära sig att umgås med andra än sin egen ras.
Det är inte så mycket pälsvård men att tänka på i ert fall är väl att de har "fanor" på benen samt en del brösthår där det kan fastna kramsnö. Man kan faktiskt hålla sin cavalier nertrimmad dock. *ler lite* (trimmade själv ner flera av den här rasen när jag gick min hundfrisörutbilning i London)
Det går en del sjukdomar i rasen. Bland annat hjärtfel och en del ögonproblem. Livmoderinflammation är också ganska vanligt. Se till att fråga uppfödaren om hjärtstatus i tidigare generationer på valpen!
Det här är alltså en ganska "lätt" hund om man jämför med andra på din lista. De är flexibla i och med det att de kan uppskatta en härlig skogspromenad lika mycket som ett härligt viltspår, och kan också uppskatta aktiviteter som agility eller helt enkelt cirkuskonster. (:
#29 Ja då förstår jag. Jag har mest träffat riktigt "bra" storpudlar och är nu riktigt sugen på att ha en själv (just för att de är så härliga, "lätta" och flexibla hundar).
Blev grymt förälskad i mina lärares storpudlar i London och nu på jobbet har vi ännu en storpudel som är helt underbar. Men jag har även träffat storpudlar som inte var sådär härliga – tyvärr har de oftast bott hos ägare som inte engarerat sig tillräckligt i dem dock (och de flesta hundar blir ju mer eller mindre tråkiga på något sätt om de inte får vad de behöver *suck*).
Collie finns i två hårlag – lång och kort. De långhåriga kräver ju så klart mer pälsvård än de korthåriga men det är mer eller mindre samma hund (har hört att korthåriga kan vara lite mer energiska och intensiva mot de långhåriga dock).
De var ju ursprungligen vallare och de flesta collies uppskattar att valla men idag brukar man kunna hitta alternativa aktiviteter för dem då det är långt ifrån alla collies som används inom vall – och inte heller har gjort det på många år.
De är mycket familjekära och det är viktigt för dem att få vara med – och få vara med hela familjen (det är då de är som gladast). De har väldigt stark flockkänsla och är väldigt signalkänsliga.
Signalkänsligheten är något man kan tänka på när man låter dem träffa andra hundar – det blir jobbigt för dem om den andra hunden inte är tydlig i sitt språk om collien inte tidigt fått lära sig att umgås med flera olika hundar av olika raser.
Något annat det kan vara bra att tänka på vad gäller valpen är hur otroligt viktigt socialträning är för den här rasen. Det finns vissa problem med överdriven rädsla inom rasen – något som det jobbas väldigt aktivt med att avlas bort – men bland annat därför är det så viktigt att hunden redan som valp för lära sig att diverse saker inte är farliga. Den behöver lära sig att vara passiv och ta det lugnt även i stökiga miljöer.
Andra åkommor som är rätt vanliga är höftledsproblem och ögonsjukdomar.
Motion och aktivering är som sagt viktigt, de är väldigt tålmodiga och kan snällt vänta länge på "sin tur" men om man inte ger hunden tillräckligt med uppmärksamhet så är det lätt att den blir odräglig eller/och deprimerad.
De bästa aktivitierna är när den får en chans att använda huvudet. Nosarbete, räddning, freestyle, agility och assistanshundsarbete är några exempel på saker som collien brukar gilla.
Här har vi ju åter igen snöproblemet med den långhåriga hunden – att snö kan fastna i "kokor" i pälsen på fanor och bröst. Just det problemet försvinner ju på den korthåriga.
Jag har för mig att jag hade något mer jag ville skriva men har just nu glömt bort vad det var XD Kan tillägga det senare om jag kommer på det.
Behöver nog sova nu haha men kan försöka skriva mer om raser imorgon när jag kommit hem från smådjursmässan. (:
Tycker Varghund88 gör ett bra jobb med rasbeskrivningar 
Som sagt, jag gör så mycket på ren instinkt idag så jag kan nog ha svårt att förklara och beskriva en ras egenskaper, att sedan ta till sig de bitar som passar en bäst angående Millans metoder är inte dumt alls. Han började med instinktiva handlingar som han senare kan förklara och beskriva…Man tar det som man känner passar bäst. Plockar russinen ur kakan så att säga 
(jag brukar säga likadant till nyblivna föräldrar som alltid får så många tvärsäkra råd och pekpinnar att de gör fel
att de blir förtvivlade och osäkra när barnet skriker osv)
Nu har jag bara läst sisådär halva trågen om ens det, samma med din tidigare tråg på hund i fokus.
Jag vet exakt vad du menar eftersom jag har tänkt (och gjort för den delen) samma sak dvs ta en brukshund som sällskap och fått samma respons som du fått.
Jag har nu ägt två egna schäfrar som jag hade mest som sällskap MEN jag såg till att dom fick den aktivering dom behövde för att må bra. De är där de hela ligger, bara man är medveten om vad hunden behöver och man vet att man kan ge den va den behöver så kan hunden lätt vara en sällskapshund ! :)
Min nuvarande tjej Älskar att ligga i soffan och mysa, har aldrig stött på en så lugn schäfer som henne haha.
Sen måste jag inflika om en av dina exempel av raser, Min kompis hund som är en Aussie är världens absolut goaste! tyvärr är hon en sån som tror att hon kan men inte gör de (hon har bestämt att inte börja träna han fören han är 1,5 år för då är han i rätt mognad?!) så jag har tagit på mig att träna han så mycket som möjligt, så vi kan köra hårt på dagarna och sen bara mysa på kvällarna :)
De jag vill säga är att ALLA hundar är sällskapshundar med rätt aktivering för just den Individen! :)

#17 Visst kanske jag låter lite som de i tråden, men jag jobbar med hundar varje dag och ser också många som gjort väldigt tveksamma rasval enligt mig. Nu säger jag inte att det gäller dig för jag känner inte dig. Men av det man uppfattade i tråden så som du skrev var att du ville ha en hund som sällskap och att man ska lära den lite trix, vilket inte räcker som aktivering för en arbetande ras. Sen kanske du vill göra mer med hunden, vad vet jag som sagt. Inte meningen att döma dig ifall det var det du trodde att jag gjorde. Ser som sagt alltför ofta folk som köper hund av arbetande ras och låter hunden anpassa sig till ett ganska inaktivt liv. Vissa individer klarar det medans andra inte gör det och då kan man få en hund med stora problem. Sen tycker jag att det är tråkigt att det faktiskt finns individer av arbetande raser som nöjer sig mer som sällskapshundar för att då har man ju inte valt att bevara rasen och rasegenskaperna. Detta är verkligen en hjärtefråga för mig då både den ras som jag har haft och den ras jag har nu så ser man att raserna verkligen förändras i vissa linjer och i mitt tycke inte till det bättre. Detta beror just mycket på att folk glömmer bort ursprunget utan bara vill ha raserna för att de ser ut som de gör och att de är "härliga sällskapshundar". Mina hundar ska absolut fungera i vardagen men för att de ska göra det och vara lyckliga så ska de jobbas med.
Som sagt det bästa är att knyta kontakter i olika raser som man är intresserad av. Brukar annordnas promenader eller aktiviteter just inom rasen då man träffas. Kan ju vara värt att ta sig iväg på ngt sånt så får man se lite hur rasen fungerar. Jag tycker att det är bra som sagt att du väljer att ta reda på fakta innan. Men jag tror inte meningen med tråden var att döma ut dig som hundägare till en viss ras utan mer att folk vill informera. Bara ni vet om ni är lämpliga ägare eller inte eftersom vi sitter på ett forum och inte har någon aning om vad ni har att erbjuda för hem utan bara tolkar det du har skrivit.
#30 +
lättlärda är dom verkligen inte, rätt tjuskalliga skulle jag säga haha :) men det är lite charmigt det med ibland. Men självständig vet jag inte? dom vi har haft tycker om att vara nära, som att dom tror att dom är knähundar hehe ^^ mycket hund att ta i och man känner verkligen hunden, hur man nu ska förklara det?
tack så mycket för infon om dom hundarna! jag börjar bli kär i cavalier och finsk lapphund, medan killen dock blir med och mer förälskad i collie och sheltie. Om det fortsätter så tror jag att jag böjer mig, och låter han få sin vilja igenom. Tycker om att se honom bli så ivrig och förväntansfull över det här :)
Tycker jag också, det känns rätt neutralt med vilket känns skönt. :)
Jag gillar att se och lyssna på folk om hur dom gör, med lite allt i livet. för ofta kan man ta några småbitar av allt och sedan göra nåt helt eget av det som passar en själv och vad man nu sysslar med. Därför det är så bra att ha kontakt med så många personer som möjligt och sedan se vilken uppfattning man får ^^ Precis som du säger, ta ur russinen ur kakan ;)
det får mig att tänka på nåt mamma sa i närheten av mig när hon kliade mig i nacken ' Det är vårt fel, vi pillade alltid på henne när hon var liten så hon älskar att bli rörd när hon ska sova ' Och det fick mig att tänka som om dom dresserade/tränade mig som man gör med djur. Var en rätt skrattretande tanke i mitt huvud ^^ men jag sa inget utifall hon skulle ta det fel ;)
Jag tror mycket handlar om också hur man ser på djuren och hur man kategoriserar ord, tycker att alla djur man skaffar sig är i viss mån sällskapsdjur. Nu kanske inte fiskar och liknande då det känns mer som en slags levande tavla än nåt man kan sociallt interagera med.
jag hade en 'låtsas mamma' när jag var liten, hon hade alltid schäfrar :) det var mycket lek och spring med dom och promenader. Rätt vanlig sak var att hitta saker och personer, 'hitta linda' var nåt jag gallskrek av förtjusning när vi höll på. Sedan efter en hel vild dag med vovve lek och annat kunde man sitta och se på TV med hunden bredvid sig, båda lika trötta haha. Dom hade ju rätt bra hus, en egen tomt på baksidan med en fin altan och mycke gräsmatta vilket inbjöd till enkel lek, sedan ett rätt stort hus med möjlighet att röra sig mycket och leka. Hunden hade också en egen plats där den fick vara ifred, som den tyckte om. Det är så jag skulle vilja ha det för oavsett vilken ras jag än väljer :) en bra grund och sedan 'tilläggs aktiviteter' som sker på annan plats.
det låter ju jätte skumt? är det inte bäst att träna alla djur som unga för att det ska präglas bättre? och att djuret ska förstå att det är något positivt och kul? låter ju trevligt iafl att du får lov att öva med honom :) men resterande kändes rätt jobbigt ^^; för framtiden dvs.
ALLA hundar är sällskapshundar med rätt aktivering för just den Individen! :) - Tummen upp på den kommentaren!
Känner mig inte dömd av dig, men det känns jobbigt att få veta ' du ska inte ha hunden' men inte veta varför? hur ska jag kunna döma om jag kan ta hand om en svårare hund baserat på det? vad ska jag jämföra med? är den här rasen såhär mycket svårare än tex Borzoien? och enda jag kan göra igentligen är ju att ta reda mer om info, sedan få tips på uppfödare/ägare som har hunden så jag och pojkvännen får se den. Sedan, så handlar det ju mycket om hur livet ser ut för oss. Vi har ju planer senare och inte nu att skaffa en till hund, först vill vi ha ett större hem och då först kan vi väl igentligen bara 'bestämma i sten' vilken hund vi vill ha? vi behöver ju också arbete innan med, då vi båda nu studerar.
Tråden var ju mitt sätt att få tag på bra uppfödare och personer med erfarenhet, att kolla själv är mycket svårt och det är så många som man inte vet om dom ens är aktiva.
vad mer ska jag säga? tycker jag sagt detta om och om igen. Det är info inte hundshopping jag vill ha :c

Det skiljer sig inte så jäkla mycket mellan hundar och råttor när det kommer till flock och uppfostran, och därimellan bör du precis som med råttorna välja en hund med en personlighet som passar dig och träffa uppfödare som avlar mot samma mål som du är intresserad av.
Rasen i sig spelar ingen större roll, om det inte är något mycket specifikt du är ute efter.
Vilka hundar har du kommit fram till nu skulle kunna vara ett alternativ? Vilka tilltalar dig?
Qui dormit, non peccat
nu börjat det luta sig mer åt
Collie
Sheltie
Finsk Lapphund
Cavalier
kanske lundehunden men behöver mer info om den :/
dock så är pojkvännen super kär i Collie och shelltie medan jag börjar luta mig åt andra hundar, Eurasier, Cavalier och nån mer jag har glömt vad den heter. 'farbrors hund' kallar jag det då allas er ut som farbröder :/ Borzoi är jag intresserad av också
Lite jobbigt att våra önskemål börjar ta olika håll
#36 Ja de är verkligen en helt fel syn på hund enligt mig, man ska vara aktiv med hunden från och med man får den nu menar jag inte sten hprd träning men träning inom lek så hunden lär sig de vardagliga. Denna aussie är somsagt ca 1 nu och jag lärde han ligg i förra veckan typ så nä de gillar jag inte alls!
Haha javet jag har som levt på de uttrycket ett bra tag när mina föräldra tyckte jag var dum som skaffade en "sån krävande ras" ;)

#38 Har du kikat på denna hemsida? http://skullebo.se/hundarna.html
Finsk lapphund och sheltie
Jag gillar sheltie, trevliga hundar som är lättlärda och pigga samtidigt som de är helt okej med att slappa en dag oxå.
Grannen hade en sån, en riktig go hund sådär allmänt. Dock lite nervös och mesig inför barn, men det beror ju på hur man socialiserar dem oxå.
Lundehunden är ju en spets, och väldigt aktiv och energisk. Kanske mer en jakthund än en sällskapshund.
Har hört att den är rätt sällsynt fortfarande, men du kanske kan vända dig hit och fråga mer? http://www.lundehund.se/styled-10/styled-15/
eurasiern har jag ingen erfarenhet av alls, vet bara att det är en korsning av raser och det är en sällskapshund och inte en brukshund. Men kan nog bli det man gör den till.
Qui dormit, non peccat