Astma
Tänkte bara fråga vad man ska göra när sin råtta har astma? En av våra råttor har astma och hon andas tungt med hela kroppen och ibland öppnar hon munnen för att andas bättre. Jag är bara lite orolig över henne så vad ska man göra? Låta det vara eller åka till någon veterinär eller nåt…
Tacksam för svar! :)
Kan råttor ha astma? Är det inte rossel då?
Men i vilket fall som helst ska råttor kunna andas normalt, så ja du ska till veretinären med henne. Om det är akutfall eller kan vänta till måndag kan inte jag svara på utan det får någon annan säga :)
Jag antar att hon har astma för hennes astma är ganska likt min kompis kanins astma och om nätterna gör hon något konstigt ljud tror det är rossel.. Hur låter rossel?
Det är inte astma, hon har antagligen lunginflammation pga. mycoplasma Hon kan inte andas. Far till en vet. direkt och om dom inte kan hjälpa henne, att leva ett fullgott liv så låt henne gå vidare.
Kan dock vara försent redan för om dom börjar andas med hela kroppen så är dom nära döden sjuka.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
hittade det här på ett norskt forum, vet dock inte vad LVI ä.
(antar att surkler är det samma som rossling)
Men det virker som det er et must å løpe til veterinær om en rotte surkler, og få resept på ab.
Selv har jeg ikke så mye erfaring med LVI, heldigvis *bank i bordet*. Hadde en rotte, for 20 år siden som fikk LVI. Siden ab-behandling på smådyr ikke var aktuelt på den tiden, så ble han avlivet. Og så fant jeg en syk rotte i sommer i en dyrebutikk nå og fikk han på en ab-kur. Men jeg har opplevd å ha en rotte, som utviklet astma. Der hadde ikke ab hjulpet. Men ville noen kunne finne på å gi en astmasyk rotte ab? Fordi de liksom skal ha ab så fort de lager lungelyder? Eller har veterinærer såpass kunnskap om disse små bollene våre, at de kan se om det må ab til, eller annen behandling? Eller vil eier mase om ab fordi alle sier man må gi dette til rotte med lungelyder? Man vil jo helst ikke gi ab i hytt og pine heller.
#3 Hon har överlevt några månader med detta?
har du tagit henne till en vetrinär?
bara för att kolla?
Nej, inte än men jag har ringt en och frågat om problem men inte just "astma" problemet.
Råttor har inte astma!
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#8 oenig, det är ju inte omöjligt för ett djur med lungor att få astma.
Anything with a brain can potentially have a seizure, so that answer is yes.
Given that asthma is a lung disorder characterized by inflammation (among other things) and rats have lungs that is certainly a possibility.
Animal models of asthma have been used for over 100 years. The accuracy of extrapolations from animal models to human asthmatics is highly dependent on the species of animal selected. The rat, in comparison with other animals, demonstrates many features of airway allergy and allergic asthma that are similar to the human conditions. The following features of human asthma can be effectively investigated in a rat model of the disease: cellular infiltration of the lung, antigen-specific IgE production, and a predominant Th2 response. The majority of available models of asthma are restricted to the acute inflammatory response following a short period of allergen exposure. The frequently used model of ovalbumin (OVA) sensitization and challenge replicates the inflammatory process in the airways.
Men oansett vad råttan har, om den har svårt för att andas osv så är det bästa att kontakta vetrinären.
deeremf, har du någon aning om hur dom fick tag i den informationen?
Om en råtta bukandas så lider den. Den får inte luft.
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2222.2007.02740.x/full
Där fick dom den.
Jag är inte oenig i att Råttan har det jobbigt men anser att bara för att det är ett djur som sällan får astma så finns möjligheten för sjukdomen där.
#11 Hur ska man få i råttan astmamedicinen då?
Råttan lider och även om det är möjligt för råttor att få astma, det är så man tar fram astmamediciner, genom tester på råttor och möss, så är en långt gående lunginflammation mer troligt och att TS ska till veterinär är väl ändå inte uppe för diskussion?
#12 Finns väl behandlingar för sånt också, vet inte hur dom gör allt jag vet är att astma finns i djurvärlden också. Men råttans astma och människans astma är inte 100% lika.
Och har aldrig sagt något emot att råttan inte borde åka till vetrinär, bara att möjlighetena för astma finns där.
Tycker starkt att råttan borde åka till vetrinären.
TS kanske ska sätta råttan i liten bur/transportbur och stänga in denne i badrummet och skapa ånga med duschen? Det tipset fick jag med en rosslande jag hade, och det gjorde besvären lättare en stund.
#4 LVI är väl luftvägsinfektion? :)
Iövrigt, jag håller med Allamej, tror knappast det är astma. Sådär gjorde min råttis när hon hade luftvägsinfektion, dock kunde hon inte andas alls tillslut. När dom öppnar munnen för att andas och bukandas måste du ta dig till veterinär! Hon har uppenbart problem att andas och det är inget i mina ögon man kan vänta med… Tänk dig själv att ha ont och inte kunna andas - men alla bara tittar på utan att göra något.
// Lise
When nothing goes right, go left!

Det är med 99.9% säkerhet lunginflammation alt luftvägsinfektion som kommer att döda råttan om du inte tar den till veterinär och får antibiotika.
Råttan bukandas för att lungorna är fyllda med vätska eller för att luftvägarna är igentäppta och svullna av slem.
Jag har aldrig stött på en råtta med astma i verkligheten, och skulle jag göra det så vore nog det allra bästa avlivning och alla syskon och föräldrarna mm ska tas ur avel omgående. Något är allvarligt fel isåfall.
Qui dormit, non peccat