Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 875 ggr
Crapsurraren
0

Hur förklarar man detta?

Här kommer ett urklipp från min bilddagbok. Det är en kommentar på en nakenråtta jag snart kommer att få hem.

*tjejen* lör 25 feb 12:17

oh, vad vacker :D jag har alltid villat ha en nakenråtta

Mitt svar: lör 25 feb 12:55

ja men tyvärr är dom så sjuka.. därför att aveln på dom är strängt förbjuden. Råttorna har verkligen inte ett värdigt liv :( men kommer att ta hand om honom ändå och älska honom med hela mitt hjärta.

*tjejen* igår 11:06

varför är aveln förbjuden? Har dom bra immunförsvar (vissa?) så varför inte avla på den genen så att dom inte försvinner? XD
Jag hade gärna velat para min dubbelrexade hona med honom (A)

Mitt svar: igår 18:41

För att nakenråttor är nakna pga en defekt och har kroniska njurproblem. dom dör oftast långt innan dom fyllt 2år. Att avla på sjuka djur är enbart djurplågeri. För om man försöker bättra generna hur många djur kommer inte bli plågade innan dess. Därför är avel strängt förbjudet. Vet dock massor som tyvärr skiter totalt i detta och avlar ändå. synd om djuren bara som får lida

*tjejen* igår 22:07 men om man blandar naket med något annat då? då borde man ju kunna bygga upp försvaret, långsamt men det är ändå något på vägen

Mitt svar: idag 08:46

Det är inte troligt att det går att avla bort dessa genetiska fel och även om det skulle gå så skulle det krävas många, många generationer av råttor som dras med fel och får lida för människors dumma nycker. Det går inte att komma ifrån att djuren skulle få lida. Det är inte moraliskt försvarsbart på något sätt. Att folk inte tänker på djurens bästa gör mig arg. Dessutom är råttornas päls som våran hud. Och skulle vi verkligen vilja leva utan hud för att någon högre tycker att vi blir snyggare/sötare i utseendet då? För nakenråttor är enbart utseende. Ingen som tänkt på deras hälsa när dom avlat fram dom.

Hur förklarar man bättre för människan så hon inser? Jag blir så lätt frustrerad när folk vägrar ge upp tanken när man en gång förklarat att nakenfisar inte ska avlas på..

Dessutom om man parar en nakenråtta med en pälsad hona = manx? Och dom har väl förlossningsproblem och inre missbildningar? Eller är jag ute och cyklar då?

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

Allamej
0

Nakna råttor  + pälsad ger inte manx. Jag tror att det är en recessiv gen så att båda måste ha det…

Men för att förklara för henne bättre, om man avlar bort problemet med njurar, thymus ect. så får dom päls. Pälslösheten är beroende av det genetiska felet hos råttan för att finnas.

Pälslösa råttor var inte menade att komma ut ifrån labben…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Crapsurraren
0

Ah okej.. ja jag får väl försöka förklara det så

//Ellie

[Glimmersråttor]
0

Ang. manx. Det finns både dominant och recessiv manxgener.

Båda varianter är letala när de är homozygot.

Det finns även en variant av manxgen som ibland beter sig som dominant och ibland som recessiv.

Det finns manxgener som ger inre/yttre missbildningar, tidiga dödsfall och förlossningsproblem.

Vilken/vilka av manxgenerna som finns i Sverige vet jag inte.

Crapsurraren
0

#3 åh tack för infon :D

Tycker allt sånt är så enormt svårt att ta in. Genetik är verkligen inte min starka sida gällande råttor hehe.

//Ellie