Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1085 ggr
[ruilo]
0

Onormalt?

En av våra råttor gillar inte att vara ute ur buren, alltså hon vill aldrig upp och när man väl har henne uppe kissar hon eller bajsar med direkten på en :(

Är det onormalt för en råtta att den inte gillar att vara ute ur buren och vad ska man isåfall göra åt det? Hjälp snälla!

PS. Hon är också väldigt smal.. Inte normal storlek utan magrare.

Mezzzanina
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sitt med din råtta på en lugn och lagom tyst plats.Till exempel när du ser på tv.Ha en handuk under råttan och sitt och klia och vänj henne vid att där är en lugn plats.Ha gärna något gott som hon gillar att äta.Jag brukar ta ljummen välling med smör i och så sitter jag med råttan som är rädd i knät i timmar och gosar och matar.Jag matar både med en tesked och så får de slicka på fingrarna.Om din råtta inte äter något första dagen som ni testar detta, så ge inte upp.Sitt länge med henne i soffan.Det är mitt tips på att hon skall hitta en invand lugn situation då hon dessutom får något gott.

Jag brukar även ta av taket på min bur när jag byter i buren så att mina råttor kan klättra ut och in som de vill.Var gång (Var kväll) när jag torkar ut hyllor och gör rent så får råttorna små godsaker från mina händer.Så numera kommer de springande och klättrar ur buren direkt när jag öppnar locket!Hoppas detta kan vara till någon hjälp.

[ruilo]
0

Tack, det verkar bra! :)

sarakaka
0

De kan kissa och bajsa om de är stressade/rädda. Prova ett lite lugnare tempo så kanske det går bättre. Tillbringa så mycket tid du kan med henne utan att vara alldeles för på. Du kan t.ex. stryka henne lite när hon springer förbi i buren, sen försiktigt men bestämt lyfta henne och lägga henne på en ganska trygg plats (i tröjan/transportburen etc).
Att umgås med råttorna på ett ganska begränsat utrymme brukar vara bra, t.ex. i en säng eller i en soffa. Gärna med lite bakgrundsljud t.ex. lågt ljud från en TV så att de inte blir rädda om någonting helt plötsligt låter.
Du kan erbjuda mat också för att få det lite mer avspänt. Brukar hon ta mat ur din hand? :)
Och ett litet gömställe kan vara bra ifall det blir för mycket intryck. Jag bär alltid iväg råttorna i transportburen och ställer den där jag ska vara, då kan de alltid hoppa in i den om de vill vila. :)
Jag har också, under tiden jag vande mina råttor vid sitt nya hem, haft en speciell plats att ha dem på varje gång vilket gav trygghet. :)

Ang. vikten! Jag brukar hälla lite smör på deras färskmat om jag tycker att de behöver gå upp lite. Är det bara en av råttorna som är tunn?

[ruilo]
0

Hon brukar inte särskilt ofta ta mat från handen för hon är oftast inte hungrig och inte vill äta.

Hon är ju smal, min egna råtta är tjock :3 Och vår sista råtta är normal. Så det är lite svårt för att alla har olika vikt..

Bebblan
1

#1 AW PÅ BILDEN :D

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

sarakaka
0

#4 Okej, jag förstår. Men en droppe blåbärssoppa eller något annat gott på fingret kan hon väl inte motstå? :)
Mina råttor har också olika vikt, har nyligen gjort en tråd om det här på RiF.

[ruilo]
0

Okej, jag kan mata henne med något som hon tycker om tex. Ballarina kex :)

sarakaka
0

Tänk bara på att de kan få hål i tänderna av sockret. :)

[ruilo]
0

Kan råttorna få hål i tänderna? Det visste jag inte :O Jag valde Singoalla kakor för att man inte ska ge så mycket choklad till en råtta och de älskade det. Hur ser man att de har hål i tänderna och vad ska man göra? Om man ska åka till veterinären vet jag inte för att mina föräldrar inte är särskilt förtjusta i råttor och vill inte åka till en veterinär med dom :(

Bebblan
0

#9 va?! får du inte åka till veterinären med dina råttor ifall att det skulle hända nåt? :o

//Ebba

[ruilo]
0

Om det skulle varit riktigt nödfall :( Närmaste veteriänär ligger i Malmö och jag bor i Lund. Får man åka buss med råttor?

Bebblan
0

#11 jaså.. vad trist.. det får du säkert om du har dem i en transportbur med en filt över, och frågar du inte busschaffören "får jag ha med mina råttor på bussen" elr dylikt så kommer han nog inte fråga :)

//Ebba

[134643]
0

#11 Det är helt okej att åka buss med djur, sätt dig långt bak i bussen med råttan/råttorna i transportbur så är det helt okej! :)

Citat från vl.se " Hundar åker gratis. Mindre husdjur som reser i korg eller liknande kostar inget. Lova bara att du tänker på de som är allergiker. Sitt längst bak i bussen. Tack så mycket."

[ruilo]
0

Det låter jätte bra! :D

[ruilo]
0

Eftersom jag har jätte många frågor och detta inlägget bara fylls på av kommentarer tänkte jag bara fråga en sak:

Hur gammal blir en råtta?
Jag har hört jätte många som sagt att råttor blir runt 7 år och vissa som säger runt 2-3 år. Jag blir förvirrad men jag tror mest på 2-3 år.

Jag är inte så gammal ska fylla 13 detta året, men jag läser jätte mycket fakta på internet och i böcker men jag har ändå fortfarande tusentals frågor kvar om mina råttor..

[134643]
3

#15 Runt 2-3 år gamla blir dem :)

Jag är också 13 ( blir 14 i år, men ändå ) och läste på mycket och länge dock så har jag haft ett antal trådar här på iFokus som jag bombade med frågor xD

Jag samlade helt enkelt ihop alla mina frågor och när det var 5-10 stycken la jag upp en tråd här så fick alla snälla människor hjälpa mig ^^

Men börja med att läsa det här då det hjälpte mig supermycket. Om du har några fler frågor får du fråga här :)

[ruilo]
1

Tack :D 
Det känns bra av att bli stöttad av någon som är i ungefär i samma ålder :')
Ska bomba med frågor fast blir nog någon tråd snart eller nåt..
Tack för sidan!

sarakaka
0

#9 Är det inte så för alla? :O Det är inte bra för dem iallafall, plus att socker är beroendeframkallande.