gör jag rätt?
hej! jag brukar låta mina råttor hoppa ut själva från buren när jag öpnnar och låter dom va i mitt rum, kan jag göra det nu i början innan dom har blivit handtama? för marley gömmer sig bara bakom buren elller någonstans där jag inte kan få tag på henne. hon har börjat bli ännu skyggare för mig nu. har ni tips om hur ni fick eran råttor tama, skirv gärna!
Om dom inte är vana vid dig så skulle mitt bästa råd vara att ha dina händer i buren.
För min del gick det bra att hålla mat i handen och låta dom äta direkt från handen. (klart med vissa råttor går inte det eftersom dom biter)
Prata med dom i en lugn och trygg röst, du borde vänta med att släppa ut dom fritt och hällre ha dom i en soffa där du också sitter, låt dom komma fram till dig själv och lära sig att du inte är farlig.
Jag brukar ta en filt och lägga den över mig, då brukar dom känna sig trygga där under. Då lär dom sig också att min doft betyder trygghet.
Prova också med att lyfta upp dom i korta stunder i buren, då dom vänjer sig till dina händer, efter att du har lyft upp dom lite så håll kvar händerna i buren så dom får forska på dom och lära sig att dina händer inte är farliga.
Det har funkat för mig, men alla råttor är olika med olika personligheter.
okej tack så mycket! jag har gjort det och då har marley suttit i min tröja hela tiden, jag har trott att det betyder att hon känner sig trygg hos mig men om hon är i buren eller lös och jag rör mig eller hon ser mig eller vet att jag sitter där kommer hon inte dit eller springer bort direkt:/
Tack, detta var exakt vad jag behövde veta för min råtta! Hon är exakt likadan som din :)